lördag 9 mars 2019

Enkla bolån 2019: Vad har hänt?

Jag skrev några rader om Enkla bolån för ett par månader sedan, denna bolåneaktör som skulle förändra bolånemarknaden i grunden och äntligen beröva storbankerna sin stora kassako. Frågan är hur det gått för företaget?



Sedan jag sist skrev om dem så har mediarapportering varit ganska liktriktad, Enkla har fortfarande inte täckning för de hundratals miljarder i bolån som de lyckats knyta till sig från konsumenter och har istället gått in i en tyst period. Det fanns väl helt enkelt ingen stor investerare som ville backa den gode VDn Alexander Widegren i hans satsning?

Medan Enkla fortsatt harva på i det tysta har de andra prispressande bolåneaktörerna fortsatt ta marknadsandelar. Avanzas bolån (som förmedlas via Stabelo) svarade upp starkt mot bolånehetsen och erbjöd ett tag 1,09% i ränta, men backade snabbt tillbaka till först 1,28% och sedan 1,34% där de valt att lägga sig nu. För att få det lånet så krävs det att du har max 60% belånat på din bostad.

Den andra spelaren är Schibstedaktören Hypoteket bolån som erbjuder en effektiv ränta på 1,29%. Här kan du faktiskt få bolån även om du har upp till 65% belånat på din bostad. Så kanske dumt att inte kolla in detta om så är fallet? Tyvärr har vi inte hunnit amortera av så pass väl på vår bostad är jag rädd så vi får nöja oss med Danske Bank och 1,34% där så länge.

Men följetongen Enkla Bolån fortsätter så klart. Om det kommer nya bud som faktiskt möjliggör 0,96% effektiv ränta så är det många som kommer gnida händerna förnöjt över alla de sparade kronorna det innebär för dem. Och självklart kommer jag rapportera om något sådant händer också, jag hade själv varit väldigt sugen på att hitta den här typen av stor besparing på mitt största lån.

4 kommentarer:

  1. Det ska bli intressant att följa utvecklingen. Personligen tror jag bolån kommer utgöra kassako för storbankerna under ett bra tag framöver. Trots snabbväxande mindre aktörer så växer de från låga nivåer. Det är också tuffa kapitalkrav etc som krävs.
    Mvh
    https://thedividendstory.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Dividend Story, välkommen hit till bloggen, ska bli kul att se din blogg när du hunnit bygga upp lite mer :).

      Jag tror också att det är mååånga år innan storbankernas volymer blir allvarligt hotade på området men för varje kliv som tas här förbättras konsumenternas villkor, så det är värt för oss i bloggosfären att skina ljus på förändringarna. Men jag delar absolut din bedömning :)

      Radera
  2. Spännande!
    Skrev om dem när de kom med sitt erbjudande för ca ett år sedan. Ringde också och pratade med dem men vågade inte ta deras erbjudande.
    Kändes lite för bra för att vara sant.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det fanns en hel del oklarheter med det här lånet. Det var alltid en fråga vad som faktiskt skulle hända när de tre bundna åren var klara. Här kom det en del varningsrapporter i stil med "Enkla bolån kan ta ditt hus", där en familjejurist var ute och svingade. Men just att oklarheten fanns där gjorde även mig orolig.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...