måndag 18 mars 2019

Nytt innehav i portföljen

För en vecka sedan på dagen så offentliggjordes CGI Nordics bud på Acando och jag kunde med glädje plocka hem en bra vinst på över 60% i bolaget.. Hur glad jag än var över den hemplockade vinsten i Acando så innebar försäljningen att jag behövde hitta mig en ny IT-konsult att lägga till i portföljen. Efter en del efterforskning så föll valet till slut på Softtronic.




Bolaget erbjuder ett brett utbud av management och IT-tjänster och har haft en lång och stadig tillväxtresa ända sedan börsnoteringen 1998. De har flertalet större kontrakt med lång löptid i kundportföljen och har, efter några år i fel riktning, haft en riktigt fin utveckling på sistone. Kollar vi nedan graf som jag plockade ut ifrån Börsdata (länk hittar ni bland Mina Verktyg), så ser vi tydligt varför aktien är ett bra utdelningscase.




Bolaget påvisar ökad omsättning, vinstmarginal och utdelningstillväxt under de senaste åren och jag har inte funnit några indikatorer som får mig att ifrågasätta aktiens fortsatta potential. Jag började med ett ödmjukt köp på 100 st aktier bara men kommer troligtvis att tanka på lite mer nu när utdelningarna trillar in. Hur gjorde ni andra som tog hem vinsten i Acando?

Portföljen är uppdaterad med innehavet och övriga justeringar och nu känner jag att den ser riktigt trevlig ut, även om vikten mot finans och fastigheter kanske är lite väl tung. Planen blir nog att öka i ett visst utländskt utdelningscase som jag kommit över här i dagarna också. Mer om det längre fram i ett annat inlägg.

Förresten. Om ni också vill kunna analysera bolag på ett bättre sätt så uppmanar jag er verkligen att kika in Börsdata. Det är gratis att testa på men kostar sedan 89 kr/mån för Premiumkonto. Jag har dock pratat med skaparen av verktyget och han har varit fin nog att erbjuda dig som läsare att testa premium-versionen gratis i 30 dagar - utan någon klurig bindningstid eller liknande om du missar att säga upp det. Jag gillar inte sånt.

Det utgår ingen ersättning till mig för förmedlingen av detta skall nämnas, utan det känns bara bra att få ge den trevlige upphovsmannen till verktyget lite mer uppmärksamhet samtidigt som ni som läser bloggen får testa på ett grymt verktyg. Hojta med en kommentar bara så försöker jag ordna fram en kod åt er!

8 kommentarer:

  1. Intressant bolag, har inte så bra koll på dem men lägger till dem på bevakningslistan :) Efter Acando-försäljningen har jag bland annat köpt Resurs och Sampo samt amorterat lite. Har också lite kassa kvar från försäljningen som ska sättas i arbete :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, det tycker jag du gör rätt i. Jag köpte också på mig Resurs och Sampo faktiskt, kul sammanträffande. Blev även lite Axfood och Castellum ovanpå det. Fina innehav som kommer tjäna oss väl över tid hoppas jag :)

      Radera
  2. Trevlig blogg, precis börjat följa! Har också kikat på Softronics, kanske blir ett köp! Tar gärna en börsdata kod =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, varmt välkommen hit!
      Koden är 10planen och du skriver in den på MinSida efter att du har registrerat ett konto. Där står det premiumkod(fliken). Lycka till!

      Radera
  3. Ibland är livet så sjukt. Hittade börsdata idag och funderade på medlemskap. Sen hittade jag till denna sida på ett HELT annat sätt, via en blogg som hade utlottning på en bok. Vill såklart gärna prova på i 30 dagar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, är inte livet underbart? Jag tror att 10planen fortfarande ska vara giltig så testa den på samma sätt som jag beskrev för Mr. Wealth här ovanför :). Hör av dig om den inte funkar så ber jag dem om en ny länk!

      Radera
  4. Väldigt bra skrivit!


    Med vänlig hälsning Anders ifrån www.almaeconomics.se

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...