torsdag 21 mars 2019

Teqnion introduceras på börsen - jag hakar på!

Jag fick nys om Teqnion tack vare Aktiepappas inlägg på ämnet. Nyheten om detta kom mycket lägligt efter som jag sedan en tid tillbaka har sökt efter nya, intressanta tillväxtcase för att komplettera min portfölj. Detta då portföljen idag mest består av stabila utdelningsaktier med lite väl stor vikt mot finans och fastigheter.


Bolagets VD Johan Steene i samband med Teqnions förvärv av Eloflex AB


Så vilka är Teqnion?

Bolaget, med huvudkontor i Solna norr om Stockholm, bildades 2006 och är en företagsgrupp som idag består av 10 st dotterbolag, organiserade i vertikalerna Industri, Tillväxt och Nischade Produkter. Bolaget växer genom drift och kontinuerligt effektiviserande av sina dotterbolag, samt genom nya förvärv som lever upp till företagets tuffa investeringskrav.

Kul detalj

Jag är själv en inbiten löpare och värderar andra duktiga löpare högt eftersom jag vet vilken typ av mentalitet som krävs för att bli framgångsrik på det. Det var därför kul att upptäcka i min research av bolaget att VDn Johan Steene är en framstående ultralöpare som dessutom innehar det svenska rekordet på 24h löpning. Nog för att personkulten kan gå väl långt ibland men det här åstadkommandet har jag stor respekt för. Här ser vi exempelvis Johan efter en slapp runda på dryga 45 mil.



Men bolaget då, vad gillar jag med caset?

  • Stabila ägare på listan i form av Creades och Investment AB Spiltan
  • God historik och ganska moget bolag med över 10 års historik
  • Klok förvärvsstrategi som de bevisligen varit framgångsrika med historiskt, då gruppen nu består av tio st bolag
  • Krav för nya investeringar ligger på P/E under 5 och EV/EBIT under 4, vilket lämnar mycket utrymme för uppsida i bolagen vid ett förvärv

En litet negativ aspekt är att företaget har som vana att finansiera sina förvärv genom lån, vilket borgar för att du som aktieägare kan behöva pynta in mer pengar under resans gång i form av nyemissioner. Det är också förenat med risk naturligtvis att finansiera en expansion med lån, fast samtidigt gör det också att man kan accelerera tillväxten och vem är jag att prata som har belåning på min egen aktieportfölj?  

Så, köpa eller inte?

Jag väljer faktiskt att teckna 250 st aktier, vilket motsvarar 6500 kr. Om ni är intresserade så kan ni läsa på mer om erbjudandet på Avanza (affiliatelänk) och bilda er en egen uppfattning. Men jag tror på caset över tid och hoppas det här blir en liten extra tillväxtmotor i portföljen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...