tisdag 5 mars 2019

Sparkvot i februari

Lite svårt att sammanfatta februari. Det var något av en mellanmånad där dessutom lönen var långt under normala läget p.g.a. att jag lät mig ta ett par dagar ledigt mellan två jobb. Nästa månad traskar vi uppåt på den sidan men med tanke på ledigheten så är jag väldigt nöjd med 48 %.


Det som är mest fascinerande just nu på inkomstfronten framöver är mina olika side hustles, dvs olika extragig. Där har jag dessutom satt en stående överföring från bolaget på 5 000 kr per månad som ska komma ovanpå lönen. Då gäller det helt enkelt att fakturera tillräckligt mycket för att jag faktiskt ska kunna föra över de där 5 000 kronorna och gärna mer därtill så klart. Så med planerade inkomster på ungefär 40' så ska jag banne mig kunna klara mitt sparmål under 2019 på 60%. Jag hoppas verkligen att 2019 blir ett år jag kan sammanfatta som året då det verkligen tog fart med sparandet och jag stolt kan kalla mig själv ett ekonomiskt badass.




Eftersom 2019 blir mitt första helår som bloggare så ger det mig en bra möjlighet att följa upp målen jag först satte för mig själv i oktober 2018 när jag började mig resa i bloggosfären. 60% lever jag inte upp till än för 2019 men från mars och framåt är det alltså tänkt att jag ska ta revansch på mig själv.

För nytillkomna läsare, som kanske inte diggar Excel så mycket men vill kunna få en enkel översyn själva, så vill jag så klart påminna att alla mina mallar och grafer finns att finna under Mina verktyg.

2 kommentarer:

  1. Hej,

    Intressant att du räknar avbetalning på CSN som sparande. Hur resonerar du här? Själv gör jag inte det då jag ser det som pengar jag aldrig kommer kunna lösa ut, till skillnad från ett bolån.

    Skulle vara snyggt om du la in en till horisontell linje i ditt diagram, årets faktiska genomsnitt. Då blir det lättare att se hur du faktiskt ligger till gentemot ditt mål på årsbasis.

    ~Frilosofen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har valt en ganska rak linje i min sparkvotsdefinition, all form av amortering ser jag som ett sparande. Där ingår amorteringsdelen av bolånet, CSN och div andra lån man kan ha. Så för att förstå hur jag jobbar, så är det amortering = sparande. Enkelt och skönt för mig själv :).

      Superbra förslag med det faktiska genomsnittet, skönt att jag har så duktiga läsare. Det kommer jag lägga till när jag får en stund över retroaktivt här och för framtida redovisningar. Tack!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...