lördag 24 augusti 2019

Sparkvoten i augusti - lite bot och bättring

Augusti är så kommen och jag har varit igång på arbetet i tre veckor nu sedan semesterns slut. Första veckan var avgrundstuff, livskris och gräva ned mig i mörkt hål.  Typ. Men de senaste två veckorna har det varit fröjdefulla dagar med roligt folk att träffa och massa initiativ att ta tag i. Bra tider helt enkelt - onekligen en skön distraktion när börsen inte går lika spikrakt uppåt som vi vant oss vid under 2019. Jag var ju så nära en miljon i portföljvärde!!! Nåväl, tillbaka till grunderna och fokusera på glädjen i att köpa in sig billigare i mina favoritbolag igen helt enkelt.

Så vilka bolag blev det då kan man ju undra? Jag kände glädje inför pynta in lite mer i mina höstutdelare, som glädjande nog fått sig en orimligt stor törn av Trumps taskiga lilla handelskrig med Kina. Det blev alltså större positioner i Svolder, Skistar, Investor och Resurs Holding. En utdelningsökning med ca 600 kr för 2019 landar det på som tack för de investeringarna och min portfölj ligger numer kring 980 000 kr - det återstår att se om det står sig veckan ut dock.




Det känns även skönt att ha lagt de värsta semesterslösartakterna bakom sig och få normalitet i sparandet måste jag säga. Nog för att jag försökte hemestra mer hemma än tidigare men det gick ändå lite mer under semestern än vad som kanske var önskvärt. Och eftersom jag kör med kreditkort, så är det nu i augusti som en del av den notan skall betalas. Detta påverkade naturligtvis sparkvoten något även den här månaden men jag ligger inte fullt så långt bakom målet för året ändå. 




Och målet som jag pratar om är alltså att nå upp till 60% sparkvot varje månad, vilket ska garantera att 10årsplanen kommer att gå att nå enligt mina beräkningar. Just nu ligger jag på grymma 57% i snitt för året, vilket jag är otroligt nöjd över. Men med många av årets semesterdagar redan förbrukade så går jag förhoppningsvis en sparsam höst till mötes - det bådar gott för att kunna slå mig varmt för bröstet när vi går in i 2020 och ska sammanfatta årets sparande. 

Hur gick månaden för er? Har ni också lite kostnader som ligger och drar eller är ni helt ikapp?

2 kommentarer:

  1. Imponerande sparkvoter må jag säga!

    För egen del är det några dagar kvar på månaden innan jag kan summera min egen sparkvot. (Jag räknar på fulla kalendermånader, inte lön till lön.) Även om jag är nöjd med min egen sparkvot så långt i år, ligger jag betydligt lägre än du gör.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha. Viss fluktuation ser jag naturligtvis i min egen sparkvot men efter att ha gjort en större kostnadsrevision i början på mitt sparande (som jag sedan ser över löpande) och bättre lön nu i år än tidigare så går det ganska mycket av sig själv. Är det något du själv skulle vilja se över eller känns det bra sett till mängden livskvalitet där du/ni ligger?

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...