tisdag 6 augusti 2019

Att investera via en robotportfölj

Innan jag berättar mer om Opti så vill jag direkt ge dig en uppmaning för dig som fondägare att Ladda ner Optis app via den här länken och gör en kostnadsfri hälsokoll av dina fonder, typ idag. Det är helt kostnadsfritt och du får enkelt via Bank ID tillgång till alla dina fonder med några knapptryck. Du får direkt feedback på kostnadsbesparingar du kan göra samt ett specifikt fondportföljsförslag som är anpassat efter dina önskemål och som har bra riskspridning. Så. Inte så exekutivt kanske men jag tog mig friheten att lägga ut orden lite.

OBS - jag har ett samarbete med Opti. Alla tankar och åsikter som ni läser är dock mina egna.




Ok. Eftersom jag själv sedan ett par år jobbat inom tech-industrin så har jag länge varit nyfiken på att hitta ett smart robotsparande som kan prestera i enlighet med index. Bara för att jag själv snöat in på aktier och utdelningsinvestering så är jag inte blind inför det faktum att genomsnittssvensken hade sparat otroligt mycket pengar och tid på att helt enkelt 1) Investera överhuvudtaget 2) Investera i ett väldiversifierat indexalternativ med låg förvaltningsavgift.

Vidare så kan vi konstatera att vi i Sverige betalar alldeles för mycket avgifter, och det för dåliga sparformer. Morningstar uppskattade 2015 att vi svenskar betalar 34 miljarder i fondavgifter, varje år. Och för så pass höga avgifter så får vi inte särskilt väldiversifierade portföljer, dvs sparanden med en hög förväntad avkastning i förhållande till sin risk.

Här kan vi göra så jäkla mycket för att förändra den situationen och här är Opti ett tydligt alternativt som verkligen hjälper.




Opti använder sig av smarta algoritmer som nattetid bearbetar så gott som all finansiell fonddata där ute - över 1,2 miljoner beräkningar varje natt - för att dagtid göra bättre val för sina kunder. Han berättade också om deras totala oberoende och att de tidigt blev godkända av Finansinspektionen, vilket ger dem en ganska unik trovärdighet.

Sedan fick jag leka lite själv med appen. Mumma får jag säga! Barnsligt enkel startguide, fint gränssnitt och pedagogiska förklaringar. Jag blev riktigt impad faktiskt.

Som slutord vill jag därför upprepa att ni bör ladda ned appen redan idag via den här länken om ni inte redan gjort det. Ni kommer kunna göra en hälsokontroll av era fonder och få direkt, gratis, feedback på besparingar ni kan göra. Ni får även en förslagsportfölj baserat på er kundprofil (ni får svara på ett par frågor i en guide). Väljer ni att fortsätta med den guiden och låta Opti löpande skötande portföljen och göra löpande justeringar för att optimera sparandet så tar de en förvaltningsavgift på 0,5 % för det. Jag tänker att jag går igenom just den biten nästa gång när jag hunnit sätta tänderna än mer i appen.

Tack ska ni ha Opti, jag tycker ni gör en bra grej!


Innehåller affiliatelänkar

13 kommentarer:

  1. Är mer inne på Lysa. De har lägre avgift och är så där tråkiga som fonder ska vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, vill tro att Opti kan vara lika tråkiga de. Men absolut, Lysa är också ett gott alternativ för den som letar robotinvestering.

      Tack för kommentaren och fina sommarinlägg. Lite dålig på att kommentera ibland men läser gör jag :)

      Radera
    2. Tänker att robotrådgivare är en väldigt bra start då de guidar en att göra rätt. För oss var det väldigt välkommet i början men nu börjar jag så smått att köra en ISK vid sidan av. Kanske växlar vi över helt? Får se :)

      Tack för uppmuntran!

      Radera
    3. Hej IGMR,
      håller med dig där - det kan utgöra en lysande start som investerare att börja med robotrådgivare. Det eller indexfonder hade känts givet för mig om jag inte hade hittat utdelningsinvestering som sparform.

      Radera
  2. Är det alltså 0.5% i förvaltningsavgift och sedan tillkommer kostnader för själva aktiefonderna och transaktioner? Lär då sluta på närmare 0.7% i avgift vilket enligt mig är väldigt dyrt.
    Kör som IGMR också Lysa som tar 0.24% i förvaltningsavgift. Totalavgiften där för mig ligger på precis under 0.4% med 100% aktiefonder. Detta känns som en absolut övre gräns för mig då jag själv kan skaffa relativt brett fondsparande via Avanza för under 0.2%.
    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
  3. Såg nu att det tillkommer mer än så, notan verkar snarare sluta på mellan 0.72-0.78%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för frågorna Arbetsplanen, jag ska faktiskt ta och kika med Opti själva så att jag inte ger något missvisande svar här. Men kul att du tar dig för lite detektivarbete själv istället för att vänta - mycket gott tecken! :)

      Radera
  4. Testat båda, och Lysa vinner alla dagar i veckan. Så mycket billigare och kör på bra indexfonder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att du testat på båda och hittat den som passar dig bäst. Önskar dig all lycka!

      Radera
  5. Kör själv på opti redan, främst pga shb råvarufond de inkorporerat.
    Gillar inte riktigt valutasäkringen hos räntefonderna, tycker man skulle kunna köra i usd fram till valet i USA åtminstone men men, kör ett litet månadssparande där som jag tänkt mig att "glömma bort" lagom till pensionen eller något.

    (Likförbannat går jag in dit och dyker i detaljer, har tyvärr ett stort kontrollbehov när det gäller min ekonomi)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Putte,

      jag fick ett bra svar ifrån mina vänner på Opti gällande just valutasäkringen. "Anledningen till valutasäkring av räntepapper är att valutarisken är större än ränterisken. Dvs om man inte valutasäkrar så blir investeringen i hög grad en valutainvestering istället, och då funkar inte dess riskutjämnande effekt mot aktier lika bra. Men dessvärre så är valutasäkring något man direkt sparar in på om man bara vill vara så billig som möjligt."

      De skriver lite mer om det här också https://blog.opti.se/investera-ratt-i-globala-obligationer/

      Radera
  6. Bra skrivet! Jag har kört Opti sen början av året och tycker det funkar toppen. Har även kört Lysa samtidigt men det känns onödigt krångligt för oss oinsatta, och de verkar inte investera i lika många olika saker. Går troligen över helt till Opti nu i år, men vi får se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul Olof, hoppas du får en riktigt fin avkastning med Opti då! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...