söndag 3 april 2022

Hur addrevenue.io ger alla bloggare (och andra publicister) en möjlighet att tjäna extra pengar

Det har nu gått en månad sedan jag och min vän startade upp, vad som kommer bli det bästa affiliatenätverket - Addrevenue. Och herregud vilken månad det varit. Vi taktar mot en dryg miljon i omsättning redan efter första månaden och kanske än viktigare är att vi har överträffat våra egna mål för mängden användare på plattformen. Tanken var 100 st annonsörer innan årets slut och kanske 10 nu i tid till releasen eftersom vi inte hunnit lägga så mycket tid på säljet. Men nu när vi redan har över 50 st anslutna företag, så är det svårt att inte bli hoppfull om att trumfa våra mål rejält.




Vi får väl nämna så klart att det här inlägget får ses som något av ett betalt samarbete eftersom jag själv står som "beställare" till inlägget. Så ja, här kommer en tydlig "I betalt samarbete med addrevenue.io" som ni kan ha i åtanke medan ni läser resten av texten.


Hur började allting?


Idén om att jobba tillsammans med min kamrat har funnits länge eftersom han är en fin person och för att vi har kompletterande egenskaper. Han är fantastisk på tech och jag själv kan den kommersiella biten utan och innan. Sedan har jag alltid känt en viss frustration över vissa kollegor som man jobbat med tidigare som jag upplevt som "mindre motiverade". Och att då få chansen att få jobba med en person som brinner lika mycket som mig själv för företagande och som är en riktig slitvarg, den chansen var jag helt enkelt tvungen att ta.

Att lansera ett affiliatenätverk, en plattform där företag kan få marknadsföringshjälp av bloggare, jämförelsesidor, instagrammare, youtubers och twitchare m.fl, var en av idéerna jag ville få upp på bordet. Jag har använt mig av detta själv för att kunna få lite intäkter till bloggen och skynda på min egen 10årsplan, så det kändes kul att kunna fortsätta bidra till vårt community här i bloggosfären. 

Jag såg dessutom lite förändringar man skulle kunna göra kontra upplägget som fanns idag hos de befintliga aktörerna. Detta var i slutet på december 2021 som vi fattade beslutet, så resan fram till idag har verkligen gått i hyperfart. Jag är så fantastiskt glad över att få göra det här med min kompis. 


Vad är en affiliate?


Det här är en vanlig fråga som jag får ifrån utomstående. Ordet affiliate kommer ifrån engelskans "affiliation", vilket enkelt uttryckt betyder någon form av samarbete. Så det är i grund och botten ett paraplybegrepp för olika publicister som har ett marknadsföringssamarbete med företag. De gör detta via en särskild länk (som vi genererar på addrevenue.io), vilket gör att all trafik och försäljning kan spåras. Om försäljning genereras via länken, så får de betalt av företaget. 


Vanliga exempel på affiliates är jämförelsesidor, bloggare, twitchkonton, twittrare, youtubers och andra former av kreatörer/publicister online. Vi skriver lite mer om olika typer av konton på vår landningssida för affiliates.


Vem får marknadsföra på ett affiliatenätverk?


På vissa affiliatenätverk är det endast publicister med registrerade företag som kan marknadsföra åt annonsörerna. Men vi har redan nu byggt systemstöd för att kunna betala ut till privatpersoner via vår partner Gigapay, så det är inte fallet hos oss. Gigapay tar hand om sociala avgifter och inkomstskatt innan utbetalningen sker. Så i grund och botten kan vem som helst med en plattform (i form av en hemsida eller socialt mediekonto) bli en del av vårt nätverk och marknadsföra åt det företag de önskar. 


Några affiliates som lyckats redan nu


Nu har det bara gått en månad sedan starten, men det är klart att vi nördar ned i siffrorna och håller koll på hur det går för alla våra affiliates. Jag sträckte ut en hand till en av dem och fick tillåtelse att publicera deras siffror nedan, så länge vi anonymiserade namnet.
 



Med tusentals affiliates anslutna inom ett par månader, så förstår ni att det är mycket intäkter som kommer genereras till alla kreatörer och publicister som finns här i Sverige. Det känns kul att kunna belöna dem för ett bra jobb. 


Vad vi fokuserat på i utvecklingen av plattformen hittills


Om ni går in och kikar på vår hemsida, så blir ni snabbt varse om att det är en väldigt "basic" design som vi har på plats just nu. Det är för att vi, i mitt tycke helt korrekt, har valt att prioriterat ned detta till fördel för att bygga en solid och användarvänlig plattform. Plattformen är alltså själva verktyget som man kommer till efter man registrerat sitt konto på den externa hemsidan. Så plattformen, inklusive spårning, betalmetoder, transaktionella mail och allt annat kul är redan nu solid och välfungerande. 

Men vi blir oerhört glada om buggar identifieras så klart, hittar ni något så får ni gärna maila till info@addrevenue.io. Men hemsidan kommer broderas ut under kommande månader nu när plattformen verkligen bevisat sig och när vi satt alla olika automationer vi önskat få till stånd. 

Utöver att bygga plattformen solid från start, så har vi även byggt in språk- och valutastöd - allt för att kunna ta plattformen globalt om vi så önskar om något år eller så. Vi har dessutom valt globala betalningsleverantörer och byggt plattformen enligt en self service-modell för att skalbarheten ska finnas där direkt. Det känns som att vi båda är erfarna rävar på våra respektive områden och att vi därför prioriterat rätt från start. Och det är så fantastiskt givande att få bygga något precis som man vill direkt från start. Den känslan önskar jag att alla får känna på någon gång.


addrevenue.io som en del av min 10årsplan


Det är är ändå en ekonomiblogg med fokus på frihetssökande, så jag tänkte att jag ändå skulle adressera frågan. Att driva företag är något jag pratat om i drygt två år tror jag. Och varför jag pratat om det så länge är för att jag tycker att sparsamhet och löneförhandling fått alldeles för stort utrymme i diskussionen kring hur man bäst gör en "FIRE" eller når fram till sin definition av ekonomisk frihet. Så som spelreglerna är satta för vårt moderna samhälle, så är företagande en av de tydligaste vägarna för att nå till sina drömmars mål rent ekonomiskt. Och lyckas vi väl med den här plattformen, så är det naturligtvis en möjlighet att göra ett rejält skutt på min 10årsplan (som ändå såg ut att gå i mål några år tidigare än tänkt). 




Men konstigt nog, så har inte den biten varit vårt fokus. I vart fall inte efter första månaden in business (det började nog mer i de tankarna). Fokus just nu ligger verkligen på att göra det här så fruktansvärt bra som möjligt och få till den här plattformseffekten vi vill ha. Vi vill säkerställa att vi hjälper både företag och affiliates att få till sina respektive affärer. 

Att få göra det i större skala och få lära känna roliga människor på vägen är det jag älskat mest med processen hittills. Jag har exempelvis spenderat timmar i telefon och fått grym kontakt med annonsörer som HomeSafety, en e-handlare inom barnsäkerhetsprodukter som aldrig testat något liknande förut. Nu har vi lyckats boosta hans business med drygt 10 000 kr första månaden, med en stigande trend, och den glädjen man hör på andra sidan när man pratar med honom är verkligen guld värd.

Och nu den 25:e, så gör vi våra första utbetalningar till alla affiliates. Vi har ju hittat ett knippe unika annonsörer på plattformen, så det finns rational för en affiliate att använda oss. Men likväl, är jag väldigt tacksam för att så många affiliates gett oss chansen redan nu. 


Vill du testa på addrevenue.io som affiliate eller företagare?


Vi vore så oerhört tacksamma om du som läser detta vill kika in det projekt som vi blött för de senaste fyra månaderna. Jag vet inte hur vi faktiskt fick till detta med tanke på våra krävande heltidsjobb. Men vi gjorde det!

addrevenue.io för annonsörer

En annonsör hos oss är ett företag som vill ha hjälpa att driva mer försäljning. Oftast handlar det om någon form av e-handel, finans eller digital produkt som man vill sälja mer av. Den stora fördelen med att använda oss är att vi inte jobbar med några fasta kostnader eller långa bindningstider. Vi tar endast ut en avgift för våra tjänster om man som företag faktiskt får försäljning, så det är helt förutsägbara marginaler och ett rättvist sätt att göra det på. No play - no pay! 

Dessutom så får varje företag själv vilka affiliates som får marknadsföra dem och vi tar heller inte betalt förrän en transaktion är godkänd (man behöver alltså inte betala för en försäljning om det sker en retur eller om något är konstigt med köpet). Så, ja. Driver ni själva ett företag eller har företagarkompisar, tipsa gärna om oss. Det har jag själv gjort med de företagarkompisar jag har. 

Man registrerar ett konto som annonsör via den här länken


addrevenue.io för affiliates

Kanske driver du som läser detta själv en blogg, hemsida eller någon annan plattform? 

Då rekommenderar jag starkt att du kikar in vad vi har att erbjuda. Flertalet annonsörer på vår plattform finns endast hos oss och ingen annan och det är otroligt lätt att komma igång. Du registrerar ditt konto på hemsidan och fyller i dina uppgifter. Efter du gjort detta, så granskar vi att allt ser bra ut och du kan därefter börja marknadsföra de företag du gillar. Vi har dessutom sett till att vara snabbast i branschen på att betala ut provision till våra affiliates. Så om du driver in försäljning i mars, så är det inte alls otroligt om betalningen för detta kommer redan den 25/4. Hos de flesta andra tar det åtminstone 30 dagar mer än så, så det här är vi lite stolta över.

Att vara affiliate hos oss är ett väldigt smidigt, och fair, sätt att tjäna pengar på sin plattform. Om du ser till att företaget du marknadsför får försäljning, så får du också betalt för det. Fair. 

Man registrerar ett konto som affiliate hos oss via den här länken.

------

Tusen tack för uppmärksamheten kära läsare. Det är många som varit med mig sedan starten 2018 och jag hoppas ni förstår vilken otroligt rolig milstolpe det här företag är. Och tack för de positiva tillrop jag får mailledes och på andra plattformar, det är helt fantastiskt att läsa. Tack, tack. tack.

2 kommentarer:

  1. Wow, bra jobbat! Spännande att ni sett positiva rörelser så snabbt! :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Fumlan, det som dock är störst är skaparglädjen. Aldrig haft så roligt med ett projekt som detta :).

      Du får gärna logga in och kika in plattformen också och ge feedback om du önskar. All feedback är guld värd för oss.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...