söndag 18 november 2018

Belåning av aktieportföljen

Här kommer en redogörelse för något, som jag förvisso inte hymlat med, men ändå skäms något för.

Jag har sedan ett drygt år tillbaka nyttjat belåning av min aktieportfölj för att boosta mina investeringar och kanske främst mina utdelningar. Så som jag resonerat så lönar det sig med min strategi att låna pengar till ex 2,46 % ränta (ovanpå 0,45 % skatt för ISK 2018) så länge jag investerar i utdelningsaktier med direktavkastning >3 %. Eftersom jag allt som oftast väljer aktier med direktavkastning över 4 % till och med, gör jag alltså en vinst direkt på 1 % för varje investerad krona i form av den utdelning som dimper in på kontot. So far so good.




Det som är problemet dock är att jag tyvärr inte varit disciplinerad nog att hålla nere den här belåningen på en rimlig nivå som gör att jag kan sova lugnt. För er som inte belånat aktier sedan tidigare så finns det ett antal olika räntenivåer baserat på hur stor del av din portföljs belåningsvärde du väljer att utnyttja.

Belåningsvärde är inte detsamma som aktiernas marknadsvärde, utan det är ett värde som Nordnet/Avanza väljer att sätta för aktier baseras på ett antal kriterier. Ju större och stabilare bolag, desto högre belåningsvärde är dock grundregeln. Max belåningsvärde för en aktie är 80% av marknadsvärdet. Värt att tillägga är att det främst är svenska aktier som har högt belåningsvärde, utländska aktier befinner sig allt som oftast längst ned här på skalan.

Men hur ser då de två stora långivarnas villkor för belåning ut?

Avanzas superlån ger dig (för silvermedlemsnivån) :
- Gratis kredit upp till 13 % utnyttjande av din portföljs belåningsvärde
- 1,44 % ränta upp till 32,4 % utnyttjande av din portföljs belåningsvärde
- 2,16 % ränta upp till 64,7 % utnyttjande av din portföljs belåningsvärde
- 5,85 % ränta om du överstiger 64,7 % utnyttjade av din portföljs belåningsvärde

Värt att nämna här är att Avanza precis ändrade sitt avtal och införde lägre räntenivåer, för att inte glömma gratis kredit, för bara några månader sedan. Nordnets lån var länge bättre men kanske ruvar de i detta nu på en strategi för att stjäla tillbaka oss lånetorskar till sig?


Nordnets knockoutlån ger dig följande nivåer:
- 0,99 % ränta upp till 40 % utnyttjande av din portföljs belåningsvärde
- 2,49 % ränta upp till 60 % utnyttjande av din portföljs belåningsvärde
- 5,70 % ränta om du överstiger 60 % utnyttjade av din portföljs belåningsvärde

Hur ser då mina portföljers belåning ut?

Jag ligger definitivt för högt för att känna mig trygg och lugn om det kommer ett till ras som för några veckor sedan. På Avanza har jag 2,16 % ränta och Nordnet 2,49 % men ligger hela tiden på gränsen för att bli överbelånad och komma upp till över 5 %. Huva!

Skulle det hända att jag överstiger mitt kreditutrymme, så tvingas jag eventuellt sälja av innehav för att minska belåningen och det känns bara fel. För det första så drar man i ett sånt läge på sig extra courtage och dessutom riskerar man att sälja av innehav som inte är på sin topp utan snarare tvärtom. Så min målsättning för belåningen framöver blir att först minska ned min belåning på Nordnet eftersom det kommer få störst effekt på kort sikt. Därefter får Avanza-portföljen angripas så att jag kommer ned till 1,44 % ränta. Väl där får jag utvärdera läget på nytt.


3 tydliga action points för mig själv


  • Skaffa buffertkonto på 10 000 kr snarast möjligast för att kunna anpassa mig bättre efter marknadsfluktuationer
  • Få ned belåningen till 0,99 % på Nordnet och 1,44 % på Avanza
  • Köp bara aktier för de pengar som jag sätter in fram till att belåningen ligger på den specificerade nivån ovan


Hur ser ni på er portföljs belåning? Blev ni insugna i träsket nu med Avanzas gratiskredit eller hängde ni redan i sumpmarkerna? Ser fram emot lite tankar här, det tog emot att skriva om min svaghet för detta.

40 kommentarer:

  1. Du är inte ensam 10årsplanen =). Jag har nästan 10% belåning hos Avanza och privat kreditkort betalas av helt denna månaden så mina totala skulder är dessa 10% hos avanza. Men jag hatar att ha skulder, det känns helt enkelt inte bra även om man tjänar på det, förhoppningsvis ;)). Jag försöker iallafall betala av min kredit hos Avanza så bra det går. Jag tror det kan komma bättre tider att handla med krediten. Möjligt jag gör fel men så är jag iallafall=)

    Mvh Utdelningssoftaren

    SvaraRadera
    Svar

    1. Skönt att inte vara helt ensam i blåsten! 10% är ju en väldigt rimlig nivå totalt kan jag känna. Jag tror att jag tidigt såg att jag tjänade på belåning och blev lite luttrad inför tanken. Du har nog rätt dock kring bättre tider med krediten, man kan ju få en otrolig hävstång om man lyckas tima på botten så klart. Det är dock inget jag tänker att jag kommer klara så bättre att ligga på en jämn nivå bara med krediten fr.o.m. nu.

      Radera
  2. Problemet när jag övervägde det för något år sedan (för jag är i grunden mer positiv än negativt till belåning av portfölj) är att det är ett begränsat urval fonder som du får låna till och i regel inte de jag har. Kan man låna till Avanza Global? Måste in och kolla. Borde rimligtvis gå. Hm. Nu har du satt griller i hövve på mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som WB sa. Är du smart behöver du inte låna, är du inte det, bör du inte låna!
      Kalle56

      Radera
    2. Han har ju sina one liners den gode Buffert. Det är upp till var och en men hittills har jag de facto fått en positiv hävstång på pengarna och kunnat bygga upp en bra pengamaskin den vägen. Nu är jag dock vid ett litet vägskäl. Behöver iterera, ta till mig lärdomarna och se till nuläget. Det är enkelt att slänga ur sig one liners men jag är mer för nyanserna här i livet :)

      Kika in den här länken Mrs Badass, https://www.avanza.se/lana/superlanet.html. Avanza global omfattas av superlånet.

      Radera
  3. Hej!

    Jag ser absolut inga problem att belåna portföljer så länge man långsiktigt tjänar pengar på det. Det måste såklart ligga på en rimlig nivå så att du kan sova gott och inte åka på straffavgifter.

    Om du spekulerar i domedagsscenariot att börsen kraschar med totalt 50% av värdet det har idag då minskar också ditt belåningsvärde med 50% totalt av vad det är värt idag.

    På nordnet t.ex skulle det innebära att så länge du ligger på "50% av 40%" så kan du fortfarande sova väldigt tryggt. Samtliga utdelningar minskar ju automagiskt belåningen och dina framtida insättningar likaså.

    Exempelvis i mitt fall så ligger jag själv just nu på drygt 16,52% total belåning. Lite drygt 38,000:- SEK. Det är i skrivande stund drygt 41% av vad jag får låna maximalt till 0,99% ränta.

    Det innebär att jag i skrivande stund kan råka ut för en "krasch" på 59% och fortfarande inte betala mer än 0,99% i ränta på 38000:-. Med en total YoC på 4% i min portfölj ger det ju mig en nettovinst på hela 3% som klarar av en nedgång på nästan 60%.

    Min regel är att jag skall kunna stå emot ett fall på 50% så jag avser att investera upp dem övriga 8%en innan året är slut.

    På ett helt år ger det mig isf...
    38,000*0,0099 = 376,2:- i kostnad
    38,000*0,04 = 1520:- i utdelningar.
    376,2*0,7 = 263,34 efter ränteavdrag.
    1520*0,7 = 1064 efter källskatt.

    1064-263,34 = 800,66:- nettovinst.

    Det är såklart inte så mycket pengar men det är samtidigt pengar du inte hade genererat utan lånet och i långa loppet kommer dem 800:- att generera nya pengar osv.

    Så länge man håller koll på sin portfölj och inte riskerar att dra på sig högre ränta än nödvändigt så kommer det generera mer pengar än vad du hade gjort utan lån!

    Var går din smärtgräns? Min går förmodligen att betala över 0,99% ränta då det inte blir mycket kvar på de högre beloppen. Oavsett hur du belånar så påverkas ju din totala Yield/Avkastning i portföljen och inte enskilda köp. Den totala avkastningen i portföljen måste ju vara högre än vad det kostar att låna dina pengar för att du skall göra en nettovinst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi som varit med ett tag, vet att långt innan vi har fått en nedgång på 50%. Kommer sänkta belåningsvärden, annonseras från bankerna! Då blir plötsligt ekvationen annorlunda över en natt!
      Kalle56

      Radera
    2. @Kalle56,

      Det är absolut en viktig punkt att lyfta! Du har helt rätt att belåningsvärdet såklart ändras beroende på dels kursförändringar men även rent likviditetsmässigt i bolagen.

      I slutändan handlar det om att sprida sina risker tillräckligt mycket för att kunna sova gott om nätterna. Jag har varit med rätt länge, dock inte med belånad portfölj varken IT-bubblan eller finanskrisen.

      Värden på bolag förändras med tiden och belåningsvärdet med det! Så länge man håller koll och känner till att bolag kan gå i konkurs så är man medveten om risken iaf!

      Generellt sett så är det betydligt säkrare i large-cap bolag beträffande belåningsvärdet som ofta ligger runt 80% där. Värre är det med small-cap, onoterade samt preferenser. Utländska bolag ändras rätt ofta så det gäller att ha koll!

      Rekommenderar starkt att försöka automagisera detta eftersom det kan vara en otrevlig upplevelse att helt plötsligt få 5% ränta istället för 1% och detta vet bankerna om!

      Skulle jag fortfarande rekommendera någon att belåna sin portfölj? Ja! Men endast under förutsättningen att du kan sova gott om nätterna! Tycker man som person att det är jobbigt att ha lån då är det absolut fel väg att gå då belåning av en portfölj ofta blir rätt stora summor fort!

      Så var väl medveten om riskerna och hur du minimerar dem och ta INGA förhastade beslut så kommer det med stor sannolikhet att gå bra i det långa loppet!

      I en belånad portfölj är det viktigt att tänka på att:
      -mindre antal innehav = större risk jämfört med att ha många mindre innehav.

      Radera
    3. Uppskattar den ambitiösa kommentaren Frihetviautdelning och min ambition är precis som du nämner kring "smärtgränsen", att få ned räntan till under 1%, vilket jag också kommer göra i sinom tid nu när jag stakat ut den här nya riktningen. Men jag är glad att jag vågade spänna bågen och köra på en högre riskbild, nu har jag en fin pengamaskin som jobbar ganska automatiskt som ett resultat.

      Tack för din kommentar Kalle56, har också gått igenom lite siffror från de tre senaste krascherna. Det vore tufft att ta och nu ligger jag på för hög risk, därav ny riktning! :)

      Mycket bra kommentar Frihet, märks att du också tänkt till ett par varv kring detta. Som man ser av min portfölj också så ligger jag just nu i 20+ bolag, vilket också ger mig lite trygghet framgent. Läste någonstans att närmare 30% av svenskarna med aktier bara äger 1-3 aktier i sin portfölj. Med det upplägget är det så klart oerhört riskabelt att belåna sig för högt.

      Radera
  4. Hösten 2008, våren 2009, regnade det manna från himmelen! Alla visste att det var "Once in a Lifetime".

    Vände folk på varenda sten för att hitta investerings medel?

    Man hade fullt upp med att inte sälja sina innehav!

    Folk hade bostadslån, studielån och avbetalningar. Vad händer om bostadsmarknaden kollapsar också om banker inte får låna några pengar till bostadslån?

    Dom som belånat sina värdepapper, kämpade för att hålla näsan över vattenytan!

    Hade dom till exempel lånat 10% på sina Swedbank aktier när dom stod över 200 kr, fick ett telefonsamtal när dom ramlade ner under 20 kr.

    Kallsvettiga, efter en nära döden upplevelse, fick dom inte med sig ens en fingerborg av mannan!

    När dom skulle haft lastmaskinen redo!
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ambitiös kommentar, jag förstår hur du menar :)

      Radera
  5. Att de flesta framgångsrika bolag faktiskt är belånade säger förmodligen en del om saken. Jag ser min privatekonomi som ett företag. Företag belånar sig oftast för att kunna göra nya investeringar som ska leda till högre avkastning i framtiden.

    Det finns så klart belåning som rimmar väl med devisen att "den som är satt i skuld är aldrig fri". Men då anser jag att det handlar om att belåna sig för KONSUMTION (som ex resor, bilar, eller la dolce vita) och inte för investeringar - som är tänkt att ge avkastning.

    Jag är positiv till den sistnämnda typen av belåning. Kan man och har disciplin och tydliga ramar och målsättningar med belåningen är det i mina ögon ett sant entreprenörstänkande! Att faktiskt ordna det kapital som behövs för att finansiera nya investeringar som enligt kalkylerna ska generera ännu större kapital. Sen finns det alltid en risk vilket man så klart bör vara medveten om.

    I Warren Buffets senaste brev till sina aktieägare i Berkshire Hathaway resonerar han bland annat om just möjligheter med belåning (billiga skulder) vilket går att läsa om i en artikel på nyhetssajten Breakit:

    "Den rikliga tillgången på utomordentligt billiga räntor gav under 2017 ytterligare bränsle till inköpsaktivitet", skriver Buffett. Han menar på att det går att skapa en tillväxt i vinst per aktie trots höga priser då skulderna är så billiga. Buffett skriver också att skepticismen mot skulder hämmat avkastningen för Berkshire Hathaway under åren."

    Intressanta reflektioner från en av de stora. Så en tydlig plan för hur belåningen ska se ut och hållas i balans är sannolikt avgörande för hur utfallet tillslut kan komma att bli.

    Och när det gäller Avanza och Nordnet så erbjuder de utan tvekan förmånliga lån vid vissa nivåer vilket ju kan ses som goda möjligheter!

    Med vänlig hälsning,

    Atlas Investo

    SvaraRadera
    Svar

    1. Mycket bra kommentar, tack för detta. Jag har också tutats in deviser som "Den som är satt i skuld är aldrig fri" precis som du säger. Tror Göran Persson levde efter det också på sin tid, men då gällde det ju stadsskulden så det kan jag ju faktiskt uppskatta i sammanhanget. Att jag kommer fortsätta med belåning är givet baserat på mina egna uträkningar och även feedback från andra experter. Men det är en bra och tydlig distinktion du gör som jag uppskattar. Det här är belåning för att öka min avkastning, inte min omedelbara njutning i form av en fräsig ny Maserati att åka runt på Östermalm med. Ha en härlig vecka! :)

      Radera
  6. Såg att du skrivit en kommentar på rikatillsammans, svarade dig där, men tänkte att det kunde vara lika bra att skriva här också :)

    Jag har också belåning av portföljen, men en tanke slog mig att det känns väldigt onödigt att belåna portföljen om man inte kör 100% aktier.

    Säg att du har 100kr. 80kr sätter du i aktier och 20 på ett sparkonto/räntefonder. Utöver detta så har du också belånat din portfölj med 20%. Så du har 80+20 kronor i aktier och 20kr på ett sparkonto.

    Men spelar inte belåningen och mina pengar på sparkontot ut varandra här om man försöker tänka riskmässigt? Sålänge jag har sparade pengar på ett investering/sparkontot som har lägre avkastning än mitt lån kostar, så är det sparandet lönlöst, då är det bättre att amortera lånet först?

    Dvs, så länge man har ett lån på sin portfölj så är det bättre att amortera, än att köpa räntefonder eller att ha på sparkonto. Vilket innebär att det är 100/0 portfölj som gäller så länge man gör belåning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis som du säger så är ju Avanzas gratislån undantaget.

      Angående:
      "Dessutom så får du ju, beroende på investeringsval, ganska hög direktavkastning på dina belånade 20 kr i aktieportföljen vilket också ger dig en ökad avkastning."

      Det jag menar är att om du tex har 80kr i aktier, och 20kr på ett sparkonto så är det onödigt att belåna portföljen med 20kr och köpa aktier för dessa. Då är det exakt samma risk med att flytta 20kr från sparkontot och köpa aktier för de istället, och du slipper dessutom räntan på lånet (återigen bortsett från gratislån). För det du annars gör är att ta ett lån för att bara kunna ha de liggande på ett sparkonto, även om det i din mentala bokföring blir till ett aktieköp

      Radera
    2. Min poäng blir alltså att så länge du har pengar på sparkonto som del av din portfölj så är det ingen ide att belåna den. Det innebär att om man belånar den så bör man ligga 100% aktier, annars är dina pengar på sparkontot en falsk trygghet

      Radera
    3. Hej Erik, tack för kommentaren både här och där :). Tror man behöver göra en enkel räkneutmaning här bara för att se vad som är mest värt och jag är i ett litet stressat skede på jobbet så får komma senare. Jag förstår hur du tänker att om man har ex 0,99% i ränta för sitt men samtidigt bara får 0,7% eller liknande från sitt sparkonto så tar de ut varandra/gör ett negativt resultat. Men där finns det ett undantag i Avanzas gratis belåning upp till 13% belåning så där faller det resonemanget. Dessutom så får du ju, beroende på investeringsval, ganska hög direktavkastning på dina belånade 20 kr i aktieportföljen vilket också ger dig en ökad avkastning. Tycker din fråga är bra dock och jag tror att jag gör en mer utförlig uträkning senare, kanske i ett separat blogginlägg t.o.m. Tack för kommentaren, den väckte en bra fråga! :)

      Hej Erik, tack för förtydligandet. Jag ska gå från ambition till löfte här och reda ut det i detalj i ett längre blogginlägg senare. Jag känner mig fortfarande lite tveksam till att ditt resonemang håller. Fast gott är väl det? Det är ju så diskussion stimuleras och dessutom fakta kan tas fram :)

      Radera
  7. Ännu en one liner från WB om belåning av aktier - Varför riskera vad du har och behöver för något du inte behöver?

    SvaraRadera
    Svar

    1. Varför kan jag lätt besvara. Jag tror jag får en ekonomisk fördel med aktiebelåning om jag håller det på en rimlig nivå kontra att undvika belåning till varje pris. Jag älskar WB verkligen men här ser vi olika på saken. Tycker inte det är svart och vitt. Precis som Atlas belyste i en kommentar ovan så väljer nästan alla företag att ta en kredit i hopp om att skapa avkastning längre fram. Varför ska man inte sköta sin ekonomi som ett företag, så länge man är medveten om riskbilden och dessutom har en Plan B?

      Radera
  8. Jag har 6% belåning på mina aktier på Avanza till 0% ränta, och mer lånar jag inte, gränsen är stenhård för mig.

    Sjunker kurserna och jag vill köpa så får jag vackert vänta tills jag antingen får utdelning eller säljer någon aktie som jag ändå vill minska ner i.
    TP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte så stor portfölj, och gränsen för högre ränta är bara några tusenlappar högre än nuvarande lånebelopp. Jag vill ha lite marginal ifall värdet sjunker mycket, så jag slipper högre ränta.

      Dessutom vill jag inte ha högre lånebelopp än att jag vet att jag kan betala tillbaka rätt snabbt ifall det behövs.

      Radera
    2. Hej Tryggpension, tack för kommentaren.

      Val av belåningsgrad är helt individuellt och jag är glad att du kommit fram till en princip själv. Får jag fråga hur du kom fram till den nivån? :)

      Ok, jag förstår. Bra att testa för en själv var gränsen går och om man tror på att belåna mer eller mindre för maximal avkastning/maximal tillfredställelse i vardagen. Det verkar som att du gjort det jobbet för dig själv.

      Radera
  9. Jag ser att du räknar din avgift för lånade pengar som ränta+ISK-skatt.
    Jag är dock hyfsat säker på att räntan är avdragsgill mot ISK-skatten.
    Detta innebär att om du har 1000:- i ISK-skatt, kan du låna 100'000:- till en ränta på 1% (total kostnad per år=1000:-) helt gratis. Dessa utgifter kvittas mot varandra i deklarationen och allt du behöver betala är räntan.
    Det är iaf denna melodi jag kör på i år. Ska bli spännande att se om det skämmer när deklarationen kommer nästa år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer att du kan kvitta din ränta mot skatten på isk.

      Följer samma princip som att du kan kvitta vinster mot förluster i din deklaration om du har en aktiedepå.

      ... Väljer att lämna ute dem skattetekniska termerna då dem är jobbiga att förklara.

      Radera
    2. Bra input, det var jag faktiskt inte varse om. Ska googla loss lite, bra nyhet isf för min del. :)

      Känns ju oerhört rimligt om man lyfter blicken en sekund så klart. Kvittningsmöjligheten var man högst medveten om på den tiden man bara hade en vanlig aktiedepå men visste inte om det för ISK. Tack för bra nyheter så här i början på veckan!

      Radera
    3. Funkar det verkligen att kvitta 1000kr i isk-skatt mot 1000kr i ränteutgifter från belåning? Är det inte bara 30% av ränteutgiften man kan dra av?

      Radera
  10. Hej! Jag har tidigare haft belånad portfölj. Men nu när jag är överbelånad i bostaden har jag betalat av aktiekrediten. Det var 150 000 så det var lite svettigt. Men det är OERHÖRT skönt att det är mina egna pengar och inte bankens som påverkas i de lite djupare dalarna av aktiekurvorna. Jag tror att man är olika som personer. Jag vill inte ha lån. Jag har svårt bara för bostadslån. Jag kommer inte att belåna portföljen igen, inte ens om jag får betalt för det, hihi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt! Klokt uttryckt! Jag vill vara skuldfri och med fet portfölj. Det är målet. Och jag vill kunna sova på vägen dit. Bostadslån är svettigt nog för mig. :)

      Radera
    2. Välkommen tillbaka in i värmen Miljonärmamman. Helt olika dispositioner mellan alla oss människor som vi konstaterat här ovan ett par gånger. Skönt att du lyckats hitta ett förhållningssätt som fungerar för dig. Vinstmax i all ära, det ska vara kul och skönt på resan också!

      Radera
  11. Fin blogg du byggt upp.
    Jag sitter pch räknar lite på belåning. Har AD och KF på Nordnet. Jag tänker det är bäst att hålla sig under deras gräns för 0,99% upp till en viss brytpunkt? Alltså att man håller sig under gränsen för 2,5% ränta. Man kan då ha en tredjedel så mkt lån för samma nettovinst om man räknar med t ex utdelningar som intäkt. Hur har du tänkt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, 0% ränta. Svårslaget. Måste kolla det.

      Radera
    2. Hej Kaktus, tack för de orden och välkommen hit!
      Jag tycker att du resonerar sunt och väldigt likt mig. Sedan, om jag vore dig, så skulle jag väl eventuellt komplettera med en liten portfölj hos Avanza också för att få del av deras gratis kredit om nu är inne på att belåna din portfölj. Bara ett övervägande du kan ta ställning till :).

      Yes, jag nämner det i inlägget ovan i en paragraf. Have a look!

      Radera
  12. Hej!
    Låter vetttigt att dra ner lite på belåningen. Som ja sa tidigare så är det för hög belåning för min del.

    Jag har också lite 0% lån på Avanza. Just nu ca 5%. Fortsätter att dra ner på den och tänker mig gratis krediten som en en buffert om läge uppstår i framtiden.

    Lycka till!

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt, jag tror jag kommer vilja befinna mig i zonen ovanför där eftersom jag fortfarande ser det som rätt väg för mig. Men vi ska skala ned lånen rejält ett tag nu framöver, definitivt.

      Radera
  13. Trevligt inlägg med bra och tylig info. Själv väljer jag att inte köpa aktier för lånade pengar. Även om utdelningen täcker räntan så blir det väldigt drygt om aktierna går ner och man sitter där med belåning. Jag väljer därför att inte köpa aktier för lånade pengar (trots att det är enkelt att räkna hem lånekostnaden vid en oförändrad marknad)..

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. To each is own på det här området och uppskattar flera olika människors input. Jag fick smaka lite på smärtan nu under höstens nedgång men tror väldigt starkt på att ha det som en del i sin strategi, det kommer löna sig på sikt i det här ränteläget är min bedömning.

      Radera
  14. När ni angår belåningsgraden vad utgår ni ifrån då? Jag har tex en fondportfölj på Avanza där 65% av värdet består av fonder som är superräntan-approved. Eftersom man max får ha 10% belånat av dessa fonder så blir min belåning av hela portföljen max 6,5% om jag vill ha 0% ränta.

    Om man går över tröskeln, är det hela lånet som får ny ränta eller bara den överskjutande delen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt bra fråga. Belåningsgrad utgår ifrån det belåningsutrymme du har att tillgå. I ditt fall så är det bara 65% av ditt innehav som kan skapa låneutrymme för dig och du har förstått det rätt med ditt antagande. Om du går över tröskeln så får hela lånet ny ränta, vilket är anledningen till att du vill ha hjärnkoll på detta. Lycka till! :)

      Radera
  15. Mycket intressant ämne. Personligen går jag med blancolån i stället för att sätta portföljen i pant, känns annars oundvikligt att jag skulle råka ut för tvångsinlösen vilket skulle göra att jag förlorar stort, ska nämnas att jag inte har fonder utan främst tillväxtbolag och att det är ganska volativ portfölj i förhållande till indexfonder eller dylikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, ja det är ju en möjlig utgång. Men får du verkligen en bättre ränta via blancolån? Det känns tveksamt för mig, men du får gärna berätta mer.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...