lördag 17 november 2018

Personlig workshop - få ned din målbild på pränt

Jag hade en lunch nu i veckan med en gammal kollega som är briljant på så många sätt och som gav mig en uppgift för min egen utvecklings skull. Det här gränsar lite bortom det vanliga privatekonomiska spåret men låt mig försöka hitta lite cirkelslutning även när det gäller detta.

Den lilla läxa som min kollega gav mig för att utveckla mitt ledarskap, eftersom jag nu gått in i en sådan roll i mitt yrkesliv, var att helt enkelt för mig själv skriva ned vilket eftermäle jag vill lämna till de som ingår i min grupp. Utan tvekan går det här att applicera på fler områden i livet och är den typen av medvetenhet som jag tror är väldigt viktig att ha. Nog för att jag gillar löst och ledigt i de flesta lägen men den här typen av övningar tror jag ändå kan hjälpa till att styra kompassen i rätt generell riktning. Vilket man ändå vill ha på det stora hela när man dansar och ler på sin väg fram genom livet.



Ska jag sätta den här övningen i ett bloggkontext så kan jag väl känna att det avtryck jag skulle vilja göra är ett ambitiöst, personligt och inspirerande sådant. "Kom igeeeen nu, tagga ner lite, det börjar bli lite väl högtravande!". Skiter jag i, det är min genuina strävan.

Ska man problematisera den här övningen dock så är en fallgrop att man eventuellt anpassar sig lite väl mycket efter en idealbild som kanske inte rimmar med ens egen person. Och dessutom utgår ifrån andras önskan för ens beteende istället för ens egen strävan. Här gäller det verkligen att vara lite ärlig, acceptera sina brister och låta ens visdomsord landa någonstans mellan utopi, andras förväntningar och dig själv idag.

Sedan är det också lätt att börja ta det vidare till att prata om ens eftermääääle, men det kan ju lätt bli lite morbid stämning över det. Jag väljer hellre ordet avtryck, här och nu. Vad kan du göra just nu? Vad VILL du göra just nu?

Har ni andra gjort liknande övningar för er själva? Har ni gjort det till levande ljus, sippandes på ett glas rött med en fimpad cigarett rykande ur en gammal kaffemugg intill? Älskar den här typen av små justeringar i tanken som gör så stor skillnad så vore kul att höra om det!

1 kommentar:

  1. Att skriva ner mål är väldigt viktigt. Jag har en formel. 5-55-2036 som jag kan utantill. Den är mitt mål. Jag tror att det är viktigt att formulera sina mål. Det tvingar hjärnan att bli kreativ och hitta vägar. Hjärnan är ju lösningsfokuserad till sin natur så det hjälper mycket. Ingen blir världsmästare på något utan att ha satt tydliga mål och jobbat mot dem. Folk tar för lätt på detta, rent generellt.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...