torsdag 22 november 2018

Uppesittarkväll - lönen ska investeras

Löööööööööööööööööööööööööööööööööööööööön!!

Känns riktigt gott att få lite tillskott i kassan. Jag har inte fått lönespecarna än men jag gissar att jag landar på drygt 40 000 den här månaden. 40 000 i lön?! Tyvärr tjänar jag inte riktigt så bra varje månad utan det här är ett undantag p.g.a. semesterersättning från tidigare arbete. Men fortfarande kul!

Kostnaderna den här månaden kommer dessvärre också vara lite högre än vanligt p.g.a. dyr utlandsresa förra månaden i staterna samt upplupen ränta på bolånet i och med byte från en bank till en annan för att vi fick en bättre deal. En god portion av lönen skall dock kunna sparas.

Ja, visst har vi det fint. Mjaaa, det har vi!

Sparkonto 
Jag nästan hoppade ur garderoben häromdagen och avslöjade min häftiga belåning på portföljen. Därför känns det viktigt att nu äntligen agera i enlighet med den nya vägen jag bestämt och ha en liten buffert i vart fall. 10 000 tycker jag dock räcker gott för min del totalt eftersom jag inte har någon bil eller annan oförutsedd utgift som jag ser i direkt närtid. 5 000 kan vi därmed lägga undan här den här månaden.


Aktier 

Enligt samma princip som jag nämnde ovan för att få ned belåningen så får jag alltså nu bara köpa aktier för pengar jag faktiskt sätter in. 6 000 kronor tar vi och lägger in här. Vad ska jag köpa då? Sampo, Svolder och Acando känns ganska lockande faktiskt...


Amortering

Har ju en ganska hög tvingad amortering på ca 5 000, men vi kör 6 000 den här månaden för att pynta undan lite extra.


Lendify

Den här roliga sidoinkomsten vill jag ju fortsätta investera i. 1 000 kr in på mitt Autoinvest Kort till att börja med. 

Resterande del av pengarna sparas så länge på lönekontot till jag ser hur mycket som blir kvar. Blir antagligen mer i aktier för de återstående slantarna eller på sparkontot så att jag kan spara ihop till buffert och deltagande i ett SBP Nordic-projekt.

Vad satsar ni på den här månaden?

4 kommentarer:

  1. Full fart, härligt!
    Här blev det tre inköp för cirka 17k plus fonder för 3k.

    Full fart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, det är ju gasen i botten på den här månaden för dig då. Snyggt! :)

      Radera
  2. Låter som att du gjort dig förtjänt v en riktig lönecava. https://efficientbadass.blogspot.com/2018/10/frugala-fyllor.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. God inspiration! Det kan jag avslöja att jag gjorde med stil i helgen faktiskt :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...