tisdag 13 november 2018

Första Lendifyinvesteringen

OBS - jag har ett samarbete med Lendify, läs mer om det här.

Som kanske redan läst så har jag letat efter ett bra alternativ till sparkontot, som samtidigt känns tryggare än att investera i aktier. Detta speciellt med en potentiell nedgång på börsen inom räckhåll. Här föll valet på Lendify och jag känner mig inte besviken hittills, även om de kanske inte är lika glad över mig som investerare. Mer om detta nedan.

Med en usel månadslön på ynka 17 000 kr förra månaden så fanns inte mycket utrymme över för mina investeringar men 100 kr lyckades jag slussa undan i alla fall till slut. Dock gör det mig inte till någon high roller direkt i Lendifys ögon men jag såg det som att det var dags att lära sig plattformen bättre.


Lendify har tre olika typer av konton som du kan investera på, Manuellt, Autoinvest kort, Autoinvest lång. Den avgörande skillnaden här är att manuellt innebär att du själv väljer exakt vilket lån du vill plocka in till portföljen medans det i autoversionerna är ett paket som samlats ihop som du kan investera i. Kort och lång avser bara lånets löptid. 

En viktig faktor att ta i beaktande dock är att Autoinvest omfattas av Lendifys kreditförlustfond och därmed ger mig som kund lite mer säkerhet när jag investerar. Däremot så är det inte något månadsspar som investerar automatiskt via autogiro som jag först trodde. Istället får jag själv investera i de andelarna jag önskar manuellt, lite bakläxa till Lendify på det tycker jag. Hade varit skönt att bara sätta upp ett smidigt månadsspar här.

Valet föll ändå på Autoinvest och jag köpte en post på ca 100 kr till en ränta av 4,35 %, vilket känns helt ok att börja med. 



Det som är roligt är att man här kan se de kommande återbetalningar som är på ingång de kommande månaderna. Det gör det nästan som en liten tävling med mig själv att investera mer så att också summan ökar. Inte alls olikt den kick vi utdelningsinvesterare får av att se de prognostiserade utdelningarna i utdelningskalendern. 



Jag hoppas kunna spara mer pengar nu kommande månader så att jag också kan skjuta in lite extra kapital här på Lendify och få upp summan på mina kommande återbetalningar till lite mer värdiga nivåer 😅.

Vill ni själva investera på Lendify förresten så läs mer här och registrera er med min länk för lite extra kosing in på kontot. Vill ni själva ta lån med hjälp av Lendifys plattform kan ni göra det här, privatlån

Finns det några andra erfarna Lendify-användare där ute som kan ge mer perspektiv på de olika kontoformerna och plattformen i stort?

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Sätter du in pengar på aoutoinvest kort eller lång så kommer Lendify investera pengarna åt dig. Du behöver inte köpa lån själv. Ibland tar det lite tid, ibland går det fort.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för förtydligandet, bra att ha ett användarcommunity att vända sig till. Dock så verkar de inte ha löst ett autogirosparande än vilket verkar konstigt. Månadsspar hade varit att föredra, kanske kommer framöver.

      Radera
  2. Så lite så!

    Ja så långt har de inte kommit än. Men skulle inte förvåna mig om det kommer i framtiden.
    Just nu är det manuella överföringar som gäller varje månad.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 2% av min portfölj. I reda pengar är det inte så mycket men tycker 2-5% är rimligt.

      Mvh PB?

      Radera
    2. Håller med om att det låter vettigt. Jag kommer ju investera upp till 20 000 till att börja med för att få bonusen från Lendify och kanske sedan bara återinvestera. Men det återstår att se, kanske vill jag öka.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...