tisdag 27 november 2018

Enkla bolån 0,96 % - lever de upp till hajpen?

Under mars 2018 så damp de ned som ett bombnedslag på den svenska bolånemarknaden. De utlovade 0,95% ränta, bundet under tre års tid. Jag minns själv hur säkert 10 personer i min närmaste omgivning var helt övertygade direkt och bad mig ansöka innan erbjudandet tog slut. Snacka om att lyckas skapa en bra hajp. Att de övriga bankerna gick ut och varnade för lånet var nog även det till enklas fördel då deras status som disruptor och underdog cementerades.




Nu har det gått ett drygt halvår sedan nyheten briserade och vad har hänt sedan dess? Vissa artiklar har publicerats som belyser förseningar och bristande leveranser ifrån bolaget. Nyanserad kritik av låneformen har också sett dagens ljus just när det gäller frågan "Jag får alltså 0,95% ränta i tre år men vad händer efteråt?". En bra genomgång av en jurist med småspararnas intresse i åtanke.

Jag själv har för hög belåningsgrad på min/vår bostad, så jag kommer inte kunna omfattas av lånet även om jag hade velat eftersom de prioriterar ansökningar med mindre än 50% belåningsgrad. Jag hörde mig för med dem kring detta. 

Så varför skriver jag då den här artikeln?  


Jo, jag är främst väldigt nyfiken på om det finns någon där ute som fått sin ansökan godkänd och själva lånet utbetalt. Vad har ni för upplevelse av lånet, har det levt upp till hajpen?

Själv förhåller jag mig alltid mycket skeptisk till nya aktörer av det här slaget och skulle nog hellre satsa på Avanzas bolån (annonslänk) där jag slipper helkundskrav och vet att jag har och göra med en etablerad aktör. Men man ska alltid varit varumärkesagnostiker och se varje erbjudande för vad det är. Därav min öppna fråga om någon klok människa i läsarkretsen har mer information än mig kring just Enkla?

Tusen tack!

11 kommentarer:

  1. Läste någonstans, minns dock inte var, kan ha varit VA finans, att de hade problem med finansieringen/borgenärer, alltså inget egentligt kapital att låna ut om jag fattade det rätt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så pass? Ja, det förklarar ju onekligen förseningarna och väcker än mer frågetecken. Synd att "för bra för att vara sant" alltför ofta stämmer, man vill ju vara en evig optimist. Hittar du artikeln får du gärna länka, vore gott att lägga till den i inlägget.

      Radera
  2. https://www.breakit.se/artikel/16305/enkla-kan-bli-omsprunget-eller-dra-med-de-andra-bolaneutmanarna-i-fallet

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har gått in i en "tyst period" alltså. Ja, då får man ekonomibloggarna efter sig istället när de får spekulera fritt :)

      Radera
  3. Hej

    Tack för att du tog upp det.

    Jag har anmält mig redan i mars och inte så långt efter fick besked att jag uppfyller alla villkor men sen dess har ingenting hänt. Ringt och hört att de väntar på chefens underskrift för att alla papper ska gå igenom, men när tiden har gått ännu längre fick höra att de försöker teckna bostadsobligatoner och inte vet när det blir klart. Detta var för flera månader sen och ingen info sen dess. Varje gång det var jag som tog kontakt, ingen info från de självmant.

    Anonym :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, vad frustrerande. Men jag hoppas att det inte haft några kostnadsimplikationer för dig personligen? Mest sveda och värk i form av frustration?

      Radera
  4. Hej

    Nej, det kostade inget i pengar, men ovisheten, att behöva vänta, ringa etc tog både tid och energi.
    Det som gör mig förvånad är hur de hanterar detta, det ser ut som amatörernas afton när de startar bolag som ska ta hand om 100 miljarder utan att ha investerare bakom sig som ska stå för obligationer. Helt otroligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen bekymrande. Är du inlåst i affären eller kan du dra dig ut för att bespara dig mer besvär?

      Radera
  5. Nej, är inte inläst, enligt villkor de måste skicka kontrakt för påskrift , och det har de inte gjort hittills.
    Det som är konstigt är varför de gör detta om de inte har investerare ? Varför starta bolag, investera pengar i reklam etc om de viste att det finns inga obligationer bakom ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man har goda förhoppningar och tar en chansning. Entreprenörer du vet, blir lätt på det viset. Men surt och oseriöst så klart, där är jag helt enig.

      Radera
  6. Vad jag har hört har de inte betalat ut lån åt någon än...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...