onsdag 22 maj 2019

Är individualismen på väg att dö ut?

Laddad titel och kanske något off-topic från det jag vanligen skriver om men under gårdagskvällens sena YouTube-session så kom jag över ett klipp som föll mig lite extra i smaken på just detta ämne.




Det är nämligen Alexander Bard, den goe gamle framtidsspanaren, som återigen varit ute och siat kring hur framtidens teknikanvändande kommer se ut och hur det kommer påverka oss som samhälle. Som bekant så har han ju retroaktivt blivit mycket hyllad för de pricksäkra profetior han levererade anno 1995 om framtidens informationssamhälle.



Den här gången pratar Alexander om hur den (i mitt tycke lite vidriga) självcentrerade kulturen på instagram i framtiden helt kommer att försvinna. Vi kommer inte längre ha ett par influencers som visar oss hur vi ska göra utan han spår att ett mer utpräglat participatoriskt beteende kommer prägla hur vi lever på internet. 

Som exempel på detta beteende, lyfter han fram fenomen såsom Burning Man och alla dess kopior som vi redan nu ser spridas över hela världen. Inom dessa ramar så köper man inte tjänster i utbyte mot pengar utan här förväntas alla bidra med sitt kunnande och vad man har med sig i form av materiella ting. Ditt utbyte mot din näste är det centrala för hela festivalen, vilket naturligtvis står i bjärt kontrast mot samhället i stort och vanliga musikfestivaler där 98% av personerna där är passiva och låter sig passivt underhållas. Frågan är hur detta sedan kommer gestalta sig i den digitala världen, den värld han spår kommer konsumera oss än starkare än den redan gör?

Vad tror du om den här participatoriska framtidsvisionen som målas upp? Kommer vi plötsligt samarbeta starkare i intresseorienterade communitys än vi gör idag? Är finanstwitter och den ekonomiska bloggosfären kanske exempel på detta?

4 kommentarer:

  1. Hoppas denna avart (individualismen) är på väg ut. Jag mår bättre i ett community där man hjälper varandra på olika sätt - det tror jag att de flesta gör. Spännande spaning och jag håller en tumme hårt för att den ska inträffa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej IGMR,

      då är vi två i vår förhoppning. Känner själv att man tyvärr tagit till sig några sämre delar av vår tids "zeitgeist" även jag som jag aktivt försöker tvätta bort. Och om det kan bli så att megatrenden går åt samma håll överlag i samhället så hade jag blivit överlycklig.

      Hoppas allt är bra och grattis till den inspirerande tågresan i Kroatien! :)

      Radera
  2. Kan ju hoppas. Jag gillar individualismen men ogillar facebook och instagram, låter det vettigt? Det är ju mer den ytliga individualismen, dvs skräp i stil med Paradise Hotell. Fulindividualism om du så vill. Titta på mig vilken skit jag köpte och hur full jag blev.

    Den bra individualismen gör att vi tror på oss själva o vågar kämpa, starta eget, investera, blogga osv osv. "Yes you can" ungefär.

    Men han har säkert en poäng, det skapas mer o mer "sociala" företag idag där det handlar om att ta ansvar, hjälpa sin community och hela världen samtidigt. Det är väl så alla millenials överlag vill ha det och strävar efter i jämförelse med tidigare generation? Om det är sant eller inte vet jag ej.

    Läste lite om detta igår och hamnade på Social enterprise i UK, där kan vi läsa:
    "Well known examples include The Big Issue, Divine Chocolate and the Eden Project but there are over 100,000 social enterprises throughout the country contributing £60 billion to the economy and employing two million people."
    Källa:
    https://www.socialenterprise.org.uk/What-is-it-all-about

    Måste ju säga att denna framtidsvision är något jag gillar, och känns såklart mer lockande än det vanliga kneget som bara handlar om pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hear hear!

      Det här med socialt företagande och socialt entreprenörskap känner jag också har påverkat mig starkt. Å ena sidan är det fantastiskt att jag tänker i de här banorna inför ett framtida företagande, samtidigt som det skänker en god portion ångest så fort man tar ett initiativ som inte aktivt hjälper ett community runtomkring en.

      Med den här förhöjda livskvaliteten som vår generation av svenskar fått uppleva så kommer också en god portion av ansvar. Det kanske man helt enkelt får svälja?

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...