söndag 14 juli 2019

Besök från Börslabbet

Celebert besök på bloggen idag ifrån en bloggkollega vid namn Henning Hammar, a.k.a. Investerarfysikern. Henning har sedan ett par år också spridit än mer insikter kring investeringsstrategier med sin satsning Börslabbet. Därför känns det lite extra kul att göra er läsare, som kanske inte känner till Börslabbet än, uppmärksamma på den här satsningen i form av en samarbetsartikel.


Hej Henning, kul att få uppmärksamma en fellow bloggkollega här. Berätta gärna om dig själv, din blogg Investerarfysikern och hur Börslabbet kom till från början.


Jag har länge varit intresserad av ekonomi och finans, bland annat genom eget sparande och då jag är forskare vill jag förstå hur världen fungerar. Speciellt vill jag förstå vad som fungerat historiskt och hur jag kunde använda detta för att investera bättre. På bloggen Investerarfysikern skriver jag om det jag finner intressant inom ekonomi och investeringar och speciellt inom ämnet kvantitativa investeringar. Själva bloggnamnet kommer ifrån att jag är fysiker.




Kvantitativa investeringar innebär helt enkelt att man investerar efter beprövade investeringsstrategier rent systematiskt. För det finns många sätt att lyckas på börsen och som kända investerare gjort i alla tider, problemet är bara att vi människor oftast kommer i vägen för oss själva. Vi tenderar att göra olika beteendebrister och 80-90% misslyckas att slå index. Med kvantitativa strategier kan man använda samma principer som framgångsrika investerare använt i alla år och investera i rent systematiskt. I dessa utgår man rent utifrån forskning och gör inga aktiva val, som indexfonder men smartare.

Själv har jag investerat i kvantitativa strategier nu i flera år och delat det på min blogg. Flera av mina läsare ville också investera kvantitativ och därför startade jag Börslabbet. Med Börslabbet tog jag fram de bästa strategierna på Stockholmsbörsen och verktyg för att hitta de aktier som är aktuella just nu. Utöver färdiga aktiestrategier finns det på Börslabbet flera kurser och studier på vad som fungerat historiskt på börsen.


Varför ska man lägga fokus på att vidareutveckla sig som investerare?


Jag tycker att det är riktigt viktigt att satsa på att bli en bättre investerare. Oftast lägger folk mer tid på att välja ut en TV än sitt sparande, trots att sparandet kommer både avgöra ens pension och framtida ekonomiska välbefinnande. Genom att studera vad som historiskt fungerat på börsen kan man både få bättre avkastning på sina sparade slantar och bli bättre rustad vid exempelvis en börskrasch. Som jag nämnde innan är det oftast vi människor som kommer i vägen för vår egen framgång inom investerandet och det bästa är att vara medveten om vad som kan komma och hur man kan lyckas bättre.


Men räcker det inte med indexfonder?


Jag tycker att indexfonder är något som fungerar för de flesta och är en bra produkt om man inte är insatt. Men om man pluggar på lite mer om börsen inser man lätt att det går att lyckas bättre än att investera i index. Det gör en stor skillnad i längden om man exempelvis får några procent högre avkastning än index i och med ränta-på-ränta effekten. Bara några procent kan leda till dubbelt så mycket pengar efter 20-30. 


Så hur har de olika strategierna presterat?


Det finns många tester på hur kvantitativa strategier fungerat historiskt både i Sverige och i USA och alla visar på närmare 20 % avkastning per år. Det är dubbla avkastningen mot index över tid. På Börslabbet har jag gjort ett test på våra strategier i studien "Vad fungerar på Stockholmsbörsen?" under våren 2001-2016 och de har gett över 25 % i avkastning per år.



Nu är detta exklusive handelskostnader och historisk avkastning vilket inte alls behöver vara densamma framöver. Trots allt visar testet att det varit riktigt bra strategier. Sen är det viktigt att veta att detta är över längre perioder och kvantitativa strategier slår inte index varje år. Om de hela tiden skulle slå index skulle alla redan investerat i dessa och avkastningen vara klart mycket lägre.


Vilka erbjudanden finns det på Börslabbet?


Det finns tre typer av medlemskap på Börslabbet; bas, standard och premium. Alla dessa går att prenumerera på månads- eller årsvis. I bad ingår svenska och nordiska strategier, trendverktyg och man får följa Börslabbets portföljer och månadsbrev. Standard inkluderar utöver detta också amerikanska strategier utifrån vad som fungerat på USA:s börs. Premium inkluderar allt, utöver det ovan nämnda har man tillgång till alla kurser och studier som finns på Börslabbet och får tillgång till mer personlig service med mig personligen. 

Med de orden så tackar vi Henning för den här gången, även om jag tror att jag gärna återkommer till att få dyka djupare i specifika case längre fram. Onekligen så piggar det upp att se utfallet av Börslabbets olika strategier. Om ni är nyfikna på att faktiskt ge tjänsten en chans så läs mer om den på den här länken. Och Henning har varit så vänlig att han också erbjuder 10% till alla som använder rabattkoden "10arsplanen" när ni registrerar er. 

Hoppas att ni tyckte detta var ett lika trevligt gästspel som jag gjorde. Om ni har tankar eller frågor så släng iväg dessa i kommentarsfältet bara så ber jag Henning återkomma till er.

2 kommentarer:

  1. Trevligt! Hade förmånen att få lyssna på Henning i våras, och skrev ett par rader om det här: https://atapaberns.blogspot.com/2019/01/foredrag-av-borslabbet.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, det verkar som att han gav ett lika kompetent intryck även då när jag läser ditt inlägg. Trevlig sommar på dig!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...