fredag 5 juli 2019

Blixtinlägg om ett fint erbjudande för hemestern

Hej kära läsare. Förmodligen så tillhör du de fina människor som börjat "hemestra" mer än gemene man, kanske av frugala eller miljömässiga skäl. Oavsett anledning, så tycker jag att det här är ett beteende som ska premieras och att alla tips som förgyller ovan nämnda hemester är att rekommendera. Därför blev jag väldigt glad när min bloggkollega, Ibland Gör Man Rätt, tipsade om hur man kunde tjäna ihop en gratis hotellnatt i herrgårdsmiljö inklusive frukost i utbyte mot en värdering av din bostad. Jag har nu valt att ta del av exakt samma erbjudande och väntar med spänning på att de ska besöka mig och att jag ska kunna bjuda med mig min sambo på en skön mitt-i-veckan-övernattning nu under vår hemester.


Kanske ser herrgården ut ungefär som denna?

En eventuell reservation är naturligtvis "Men jag ska ju inte sälja min bostad, varför skulle jag då få den värderad?". Mitt enkla svar är att det inte skadar att få en värdering för egen kännedoms skull, eller för din framtida förhandling med banken om du skulle vilja ta del av en bättre bolåneränta. Du har ingen skyldighet gentemot mäklare att faktiskt sälja bostaden och du kan exempelvis använda den nya, förhoppningsvis högre, värderingen på Mitt Bolån (annonslänk). Det här är en kostnadsfri tjänst där du erbjuds bolån från en rad kreditgivare. Har du fått en högre värdering får du en minskad belåningsgrad på bostaden = möjlighet till bättre ränta. Själv sitter vi på 1,32% idag, inte för att vi har extraordinära ekonomiska muskler, utan tack vare att vi kontinuerligt jämför vad marknaden har att erbjuda.

En annan reservation skulle vara att "Jaha, men det är väl varken miljövänligt eller kostnadseffektivt att frakta sig ut till obskyra herrgårdsplatser utanför stan?". Eventuellt kan det stämma. Men jag tror och hoppas att det finns ett antal alternativ att välja bland och att man den vägen kan optimera sin möjlighet till att åka kollektivt/ta sin fina cykel ut till platsen. Sedan så sparar du in pengar på frukost naturligtvis ur ett frugalt perspektiv + får en fin upplevelse på köpet. Låter det vettigt?

Ni kan ta del av erbjudandet på den här länken.

Trevlig sommar och gör gärna så att ni delar med er av upplevelsen på 10arsplanen@gmail.com eller här i kommentarsfältet. Hemester for the win!

2 kommentarer:

  1. Dubbelkollar mäklaren att det verkligen är en brf och inte hyresfastighet? Frågar åt en kompis...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, de begär att du anger vad din bostadsrättsförening heter innan de kommer ut och värderar. Så bor man i en hyresfastighet är inte detta ett erbjudande som är aktuellt.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...