lördag 27 juli 2019

Regnet i juli

Alltid mysigt att sammanfatta månader när man är i utdelningsgamet. Presenterna från mina innehav tar liksom aldrig slut, utan ökar istället för varje dag som går. Jag vet att nyhetsvärdet i att redovisa utdelningarna varje månad kan upplevas som något ljummet för de flesta, men jag känner att det har en klar plats för mig eftersom det blir något av ett återkommande firande att få sammanfatta vad som kommer in av att bara vara aktieägare - utan att man för den delen behöver lägga någon större energi på det. Magiskt. Juli är en ganska medioker månad i sammanhanget men jag har investerat lite mer i mina nordamerikanska månadsutdelare, så helt kass blev den ändå inte.




Förutom mina generösa månadsutdelare, så var det utdelningen ifrån Ocean Yield och Hemfosa som satte färg på tillvaron i juli. Som ni kanske kommer ihåg så ligger mitt mål för året på 30 000 kr och det har vi redan passerat, så nu har jag istället siktet satt på 35 000 kr för 2019. Tack vare mina månadsutdelare och att det ändå är en del av mina större svenska innehav såsom Castellum, Investor och Skistar som delar ut pengar nu under Q4, så känner jag mig tryggare än någonsin att nå det målet.




Resan har gått snabbare än jag vågade tro, och det har jag er mycket att tacka för måste jag säga. Att få dela med sig med andra som delar mitt intresse gör något väldigt bra för en, lite svårt att sätta ord på det ibland men det känns genuint som att det skapar en stor drivkraft hos mig. 




Totalt ligger jag nu på en stadig bit över 60 000 kr i utdelningar sedan jag började mäta under 2015. Och egentligen så började jag först att spara ihop till min aktieportfölj nu sedan sommaren 2018, då jag återigen började på noll kronor efter ett lägenhetsköp vi gjorde då. Så det slår mig nu faktiskt att jag på ett drygt ett år har jag lyckats generera en portfölj som avkastar en dryg månadslön. Riktgt kul! Förresten, så hittar ni alla grafer och smarta tips under mina verktyg.

Hur var juli för er? Har ni några innehav som kommer ge er lite extra tillskott till hösten och vintern?


Innehåller affiliatelänkar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...