onsdag 15 januari 2020

Ny milstolpe - 1,3 miljoner i portföljen

Börsen har inte sprakat fullt lika intensivt i inledningen av 2020 som det gjorde i slutet av 2019 men det tuffar ändå på väldigt fint måste jag säga. Det har till och med tuffat på så pass fint att jag nu har över 1,3 miljoner in min depå. Med tanke på att miljonvallen bröts för bara fyra månader sedan, september 2019, så är utvecklingen i min portfölj otroligt mycket bättre än jag hade vågat hoppas på. Speciellt Bure, Mastercard och Visa har gått starkt på sistone och dragit upp portföljen fint!


Hoppas ni vill dela ett glas skumpa med mig?

Målet för 2020 var 1 miljon och det är redan nått. Målet för 2021 är 1,4 miljoner och tja...det känns väl inte helt orealistiskt att det kan nås redan i år? Kika in min 10årsplan för att se alla mina mål. Men så att det inte blir otydligt för er läsare, så blir naturligtvis en stor del av uppgången dopad av belåningen jag har på min portfölj. Just nu uppgår den till 41,5%, vilket är högt. Jag känner mig dock trygg i planen att nyttja vårens utdelningar från portföljen + ett gott nyspar till att få ned den siffran till under 35%. Jag har skrivit lite om mina tankar kring portföljbelåning i det här inlägget om ni är nyfikna förresten. Ett risktagande, absolut, men det har tjänat mig väl hittills.


Kan jag få fortsätta prata mål nu när jag ändå är igång? Sjysst, det ger mig så jäkla mycket energi. Ytterligare ett mål som jag har under året är att gasa på upp till 10 000 glada människor som hänger med mig på resan i mobilen via twitter, facebook och instagram. Nog för att det är en bit kvar till att så många köpt en biljett för att hänga med mig på färden (närmare 1 750 nu), men det är ändå mycket människor. STYRKAN i den här familjen är jättestor och jag blir så glad av alla meddelanden och kommentarer jag får där. Tack!


Sista delen av mina mål handlar om utdelningarna. Jag lekte lite med mitt utdelningsark (som du kan hitta bland mina verktyg) och såg till min förvåning att prognosen för utdelningarna under 2020 såg något dystrare ut än jag först föreställt mig. Men sedan tänkte jag efter lite och fann att det kanske inte är särskilt konstigt att prognosen just nu bara ligger 5 000 kronor över 2019 års utdelningar. Portföljen har genomgått en ombalansering mot fler kvalitetsbolag och bort från den tyngd i bankaktier som jag tidigare hade. Jag känner mig tryggare med den här mixen och det skall nämnas att utdelningsprognosen är defensivt satt.

I prognosen har jag nämligen utgått ifrån oförändrad utdelning på hela portföljen förutom Sampo, Nordea, Swedbank och SEB där jag istället räknat med en utdelningssänkning på mellan 10-20%. Man kan eventuellt hoppas på att portföljen avkastar 5-10% bättre än prognosen utan något nyspar och att jag kan påverka väldigt mycket med en aggressiv sparkvot nu under året. Den som lever får se. Men jag känner mig väääldigt sugen på nå det ambitiösa målet på 60 000 kr i utdelningar utan att vikta portföljen tillbaka mot aktier med hög direktavkastning fast med låg tillväxt. Jag tror jag kan klara det, vad tror ni?

Tack för visad uppmärksamhet vänner denna halvkyliga januarikväll. Har ni också lekt lite med utdelningsprognosen inför 2020? Vad tror ni om utdelningstillväxten i era innehav?

28 kommentarer:

  1. Men wow stort grattis! Jag är väldigt nyfiken att fråga, hur långt tid tog det att uppnå miljonen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack!!

      Hmm, jag har faktiskt inte järnkoll på datumen men jag tömde kontona i stort sett p.g.a. lägenhetsköp i början på 2018. I oktober 2018 hade jag sedan drygt 500 000 kr i portföljvärde (skrev om det i ett av mina första inlägg här på bloggen) och september 2019 var det en miljon. Så troligen lite mindre än två år tog det. Och nu 300 000 till på fyra månader. Det går fort när börsen är tokig :)

      Radera
  2. Stark comeback från att du sålde typ allt i dippen hösten 2018 när du fick kalla fötter med din höga belåning. Hur kommer du göra vid nästa dipp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, vilket minne.

      60% var det väl jag sålde ungefär och comebacken fick sig nog en liten boost av att jag hade tur och köpte in mig ok i marknaden igen där. Vi får se hur det blir vid nästa dipp, vad som än händer så får du läsa om det var så säker :)

      Radera
  3. Grattis till nya milstolpen :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Slimis, kul att ha med dig på resan fortsatt. Det känns som att du var en av de första att kommentera nästan, va? :)

      Hoppas allt är fint!

      Radera
    2. Jo det kan nog stämma :-) Det är bra här iallafall tack. Hoppas allt är bra med dig med :D

      Fortsatt lycka till mot 1.4 miljoner nu :-)

      Radera
    3. Skönt att höra. Ja, jag försöker rulla på så gott jag kan men det är ingen stress. Bara jag når det innan årets slut så är jag i god fas med planen!

      Och ja, jag mår fint tack. Lite fetare och segare efter julledigheten bara men det går förhoppningsvis över :)

      Radera
  4. Stort grattis! Det är roligt att få ta del av din resa och jag vet att jag snart kommer att få läsa om en ny milstolpe som stavas 1,5 miljoner ;)

    Allt gott!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, låt oss hoppas.

      Tack för kommentaren! :)

      Radera
  5. Grattis till uppnådd milstolpe! Jag har inte kommit lika långt, men det är ändå kul att se att värdet på mina investeringar kan öka med några tusen på en dag, utan att jag behöver göra något alls :)

    Mvh I-US

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha!

      Jag tycker du uttrycker det väldigt bra också kring att glädjas kring sin egen utveckling under en enda dag. Jag finner mig själv ofta tänkande att "Ahh, nu har mina aktier tjänat mer än jag själv gjort idag". Det blir ju som att man ger sig själv en fördubblad lön och lite mer därtill. Tänk om folk hade haft det perspektivet istället för att bli vansinniga för att de inte fick de där extra 300 kr i löneförhandlingen? :)

      Radera
  6. Grattis grattis.
    Ligger själv vid 1,2 miljoner. Dock kommer jag inte kunna spara speciellt mycket under året. Hoppas på 30 till 40 tkr. Annars blir det bara utdelningen som återinvesteras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju super med 1,2!

      Hur kommer det sig att sparandet går ned lite just nu? Och hur ser prognosen för utdelningarna ut? :)

      Radera
    2. Ja, kännslan att komma över miljonen var fantastisk. Jo, anledningen är att jag har blivit pappa vilket blev flytt till större lägenhet, inköp av möbler, bil och sambon vill resa hem till nordamerika så hennes släkt kan traffa lillen.

      Min direktavkastning ligger nära din vid 49 tkr. Men då har jag inte räknat med nordeas, swedbank eller sampos sänkning. Så får se hur det blir. Min prognos som jag gjorde för ett par år sedan ligger på ca 40 tkr för 2020 så den ligger jag före med hästlängder. Borde kanske revidera upp den nästa år så målen blir lite svårare att nå.

      Radera
    3. Tänkte nästan att det var något sånt baserat på ditt namn men ville inte vara alltför fördomsfull :).

      Ok, det är ju väldigt bra nivåer vi pratar om då alltså ändå. Det är lustigt det där med prognoser man gör för sin avkastning, plötsligt är man där ett par år senare och ligger långt före. Hur kommer det sig att du slagit ditt mål så pass väl?

      Radera
  7. Grattis!

    Ja det är ju inte fel att ha ambitiösa mål, men de ska ju även vara realistiska.

    Varför räknar du med sänkt utdelning för SEB? Jag har inte hört något från dem om detta, eller har jag missat det. Att sampo, nordea och Swedbank förmodar en sänkning har de tidigare kommunicerat ut, men SEB har inga problem med hög DA (har återhämtat i princip allt från den hicka aktien fick efter senaste UG) eller böter som väntar runt hörnet, förstår inte varför de ska ändra sin utdelningspolicy?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha!

      Yes, jag håller med dig. Sedan så är utdelningsmålen baserade på en portfölj med högre DA, nu har det blivit en mängd nya innehav med låg DA fast som istället har högre avkastningspotential i mitt tycke. Jag känner mig tryggare i det men det påverkar ju utdelningarna negativt naturligtvis.

      Bra poäng kring SEB. Ska jag vara helt ärlig, så ville jag helt enkelt göra en defensiv prognos som hastigast och drog i den vevan hela finanssektorn över samma kam i stort sett. Rimligtvis har du rätt i ditt påstående och ingen blir gladare än mig om så blir fallet! :)

      Radera
  8. Grattis till milstolpen!
    Inspirerande att läsa om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha, oerhört inspirerande och energigivande att vara på den här resan!

      Radera
  9. Grattis och mycket inspirerande! Hoppas själv på att nå 700 K den 25:e efter att ha sparat i exakt 23 månader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det och bra krigat, millen är nära nu!

      Och kul med tågresan till Berlin, bra uppföljning efter Kroatien-projektet :)

      Radera
  10. Hej!
    Är det måndsvis du investerar och hir mycket?
    Har funderat på att investera 500kr varje månad, men undrar dock hur vet man vilka aktier man bör köpa ska man köpa olika aktier varje månad eller sprida på olika?
    Önskar er alla en trevlig helg!
    //nybörjare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tess, tack för din fråga, blir alltid lika glad när nybörjare hittar hit som är precis i början av resan. Jag månadssparar varje månad i aktier mellan 10 000 - 15 000 kronor och mitt förslag är att du gör detsamma. Med 500 kr/månad är det så svårt att säga om du ska köpa flera aktier eller inte, vissa aktier kostar ju 500 kr exempelvis så då är det inte mycket till val :). Jag har samlat lite nybörjartips i den här artikeln som du kan läsa på om tycker jag. https://10arsplanen.blogspot.com/p/hur-blir-man-rik.html

      Stort lycka till!!

      Radera
  11. Hej,

    är ny här, tänkte fråga om hur du ser på bolån. Kanske har du avhandlat det 1000ggr redan. Har du bolån? Om du fick välja, skulle du välja belånad avanza-portfölj, eller avanza-portfölj med bolåne-pengar? Eller kanske både och? För en egen del är jag av åsikten att man aldrig ska amortera under 50%, även om man kan. Bättre att spara de pengarna på avanza i så fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lasseman, kul tankeexperiment.

      Utan att tänka alltför ingående på det så tror jag att det, i vårt lågränteläge, hade varit allra mest fördelaktigt att ha både bolån och belånad avanza/nordnet-portfölj. Det kräver dock att bolånet ligger på en rimlig nivå, exempelvis mellan 50-60%.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...