söndag 26 januari 2020

Nya köp, finare utdelningsprognos och nära nästa portföljmål!

Ouff, nu har det hänt ganska mycket upplever jag. Hoppas inte det här inlägget blir alltför mastigt. Men låt oss börja vid den stadiga punkten så här dags i månaden, sparkvoten:


Fokus nu framöver kommer bli att ha en god balans mellan att bygga upp min buffert, samtidigt som portföljen också stärks något mer inför utdelningssäsongen. Därför kommer fördelningen se ganska lika ut även kommande månader med 5 000 i månadsspar på vardera del till sparkontot samt portföljen. Eventuellt överskott utöver detta går naturligtvis direkt in till portföljen.

Sedan så ska jag också försöka bli bättre på att redovisa mina "övriga inkomster" framöver. Ett starkt exempel på detta är exempelvis cashback från mitt kreditkortsupplägg, som jag skrev om i det här inlägget. Speciellt kortet från Komplett Bank har jag börjat se fina summor tillbaka ifrån redan nu.

Men tillbaka till månadens sparkvot, som jag känner att jag vill hålla stenkoll på även under 2020.


Vän av ordning vet att 38% inte är en sparkvot jag direkt är stolt över. 50% minimum anser jag att jag ska ha med tanke på mina låga fasta kostnader och en fin månadslön. Men just januari-mars kommer präglas av högre kostnader p.g.a. nyårsresa, skidresa och även bokad sommarresa. Inte så frugalt (även om jag fick en gratis flygresa med EuroBonus), men eftersom det för mig är ett av de större glädjeämnena i livet, så är det värt det. Dessutom står jag nu så pass stabilt ekonomiskt, och ligger i framkant på min 10årsplan, att det inte är några problem att ta ett par kostnader av det här slaget på kort sikt.


Men lite pengar har det ju ändå kommit in att handla aktier för 


Det har blivit mycket investeringar i mina stabila champions: Investor, Castellum, Bure och Visa. Både Investor och Castellum har levererat goda rapporter nu under föregående vecka och stigit på dessa också. Just Castellum fick sig dock en törn initialt nu i fredags och backade över 1% under den tidiga handeln. Jag såg inte riktigt anledningen till detta, särskilt eftersom utdelningen fortsatt ökade med ca 7% till 2020, så jag tog och pangade in 100 st extra Castellum i portföljen. Glädjande nog så steg de upp till 3,84% uppgång innan dagens slut och jag lyckades alltså få in närmare 5% avkastning på det köpet under dagen. Rktigt häftigt flyt för mig som inte är någon daytrader direkt, långt ifrån 😅.


Utdelningsprognosen ljusnar


Som jag skrev om i ett tidigare inlägg, så var prognosen inför 2020 att jag skulle landa på strax under 50 000 kr i utdelningar. En stor anledning till att det var så "dåligt" är för att jag ombalanserat portföljen och kastat ut ett par högutdelare som jag inte såg lika stor potential i på sikt. Istället ville jag skänka mer plats till stabila bolag som på sikt har kraft att växa rejält och även höja utdelningen, såsom Visa, Mastercard och Svolder

Men med nya köp i portföljen, samt positiva utdelningsbesked från Castellum (+6%), Investor (+7) och Essity (+9%), så kan jag nu presentera en ljusare bild för året som kommer:


Nu börjar vi alltså närma oss de nivåerna jag hoppades hämta hem när jag satte mina mål för 2020. Fast att hitta 8 000 kr till i utdelningar kommer kräva en hel del positiva besked från fler aktörer och jag ser det inte just nu som alltför troligt att så blir fallet. Men mål ska vara tuffa och jag kommer kriga hårt för att jag ska klara av det. Det ska inte vara ansträngningen som det faller på. Att ligga ett år före 10årsplanen är verkligen något som sporrar!


Portföljen har fått sig en rejäl skjuts uppåt


Hur länge sedan var det jag rapporterade om att jag nådde 1,3 miljoner i portföljen, två veckor sedan kanske? Efter fredagens rusning kunde jag glatt summera att portföljen nu ligger på 1,38 miljoner. Målet för i år är ju 1,4 miljoner, eftersom jag då ligger på 2021 års målsättning i 10årsplanen, och är ett år före planen. 1,4 miljoner!! Det här är inte en summa jag tar för givet på något sätt.


Vad låg då bakom den här förändringen? Den senaste tidens uppgång på ca 6% i min portfölj har naturligtvis bidragit i sig, samtidigt som den har också ger mig ett ökat belåningsutrymme. Och eftersom jag börjat bygga buffert mer aktivt, så vågar jag riskera lite mer belåning för att öka på portföljen nu innan vårens utdelningar. Efter våren är det dock sanering som gäller för fulla muggar och att endast handla för nyspar eller utdelningar - ingen kredit. Hittills har dock min strategi kring belåning givit mig en rejäl boost på min resa men så kommer det inte vara för evigt, så det känns skönt att ha en plan även för det. 

Jag hoppas att det inte blev information overload nu, jag hade helt enkelt så mycket att skriva av mig kring och jobbet (som jag älskar) tar lite mer tid i anspråk just nu. Hur har ni upplevt början av 2020 själva? Känns det fortsatt hoppfullt inför återstoden av rapportsäsongen?

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack för det Bagaren. Jag behöver inte jobba ihjäl mig heller som tur är för den, så jag är väldigt nöjd med det :)

      Radera
  2. Tack för ett riktigt bra inlägg. Jag har köpt mina första aktier idag och behövde verkligen läsa information som du valt att dela med dig. Får se hur det går, jag kan ingenting utan försöker läsa...läsa och läsa så mycket jag kan. Om du hade börjat idag som jag och ska spara 2tusen kr i månaden skulle du tagit isk och vad skulle du investerat det i? Via Avanza eller? Ursäkta det blev kanske många frågor men är sååå nyfiken på att lära mig ☺️
    Tack på förhand ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tess, det var faktiskt bara två frågor du ställde så det är helt ok. Och kul att du gillade inlägget :).

      Det är alltid svårt att säga vad andra ska investera i, försöker oftast hålla mig ifrån det. Det blir alltid så tråkigt om aktierna inte går bra, för att folk i så fall blir besvikna. Men just nu har jag ju själv investerat en del i Svolder, Investor och Castellum. Även om de tre skulle kunna gå ned på kort sikt så är de i grunden väldigt bra aktier på sikt enligt mig. Så någon av dessa tre skulle du kunna köra på kanske. Och ja, du kan ta dessa i en ISK (antingen via Avanza eller Nordnet, det spelar inte så stor roll).

      Lycka till Tess! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...