tisdag 2 april 2019

Är du också beroende?

Det är utdelningstider nu, det kan inte ha undgått någon. Och även om jag gläds något oerhört när det varje dag trillar in fina pengar att återinvestera, ca 5 000 kr idag bara ifrån SEB (affiliatelänk) exempelvis, så avskyr jag hur ofta jag loggar in på mina olika konton just nu. Vi snackar upp till 30 gånger om dagen, varav de flesta inloggningarna görs på jobbet.




Som en direkt följd av detta så känner jag mig ganska utpumpad nu i skrivande stund måste jag erkänna. Jag har ett ganska krävande jobb och när jag ska hinna med att göra det riktigt bra, samtidigt som jag går runt med det här beroendet i kroppen, så påverkar det min energibalans. Och där känner jag en dissonans mot hur jag vill må, det står inte helt rätt till just nu.

Dricka kaffe, prestera, logga in, tjena-tjena trevlig helg?, logga in, prestera.

Jag kan leva med att jag loggar lite tid på depåerna de dagar jag vet att utdelningarna kommer in nu under perioden mars-maj, det är fine. Men mängden inloggningar och den här typen av tomma beroende som jag utvecklat till det reagerar jag däremot starkt på. Ska verkligen fliken "Kontoöversikt" synas vid sidan av mina olika jobbrelaterade flikar på datorn? Är det okej att jag loggar in på apparna när jag går på toaletten?

Min ekonomiska resa är i grunden en resa mot valfrihet men också oberoende till ting och beteenden som inte skapar värde för mig. Min filosofi kring investerande är dessutom av en passiv natur - lägg lite tid initialt på att hitta de bästa bolagen och låt de sedan betala tillbaka till dig löpande som tack för förtroendet. Det är nog därför jag reagerar så starkt på det här beroendet som jag gör.

Därför bestämmer jag nu följande för mitt eget välbefinnande och för att inte bränna ut det här härliga ekonomiintresset som byggt sig starkt under åren: Jag får max logga in vid ett tillfälle under dagen på mina depåer nu under de kommande tre månaderna. Det är vår, jag vill ut på grönbete och smaka på livets alla färger. Fy f*n för att bli slav under dopaminpåslag p.g.a. digital stimuli, det kommer jag inte tillåta.

Hur känner ni kring ert beteende på det här området? Blir det för mycket av det goda eller njuter ni av att hålla koll? Överreagerar jag med andra ord?



Innehåller affiliatelänkar.

24 kommentarer:

  1. Som indexfondsparare är det inte så mycket action att titta på under dagen. Fondernas värde brukar uppdateras någon gång under kvällen. Jag kan dock tycka det är kul att kolla på börsen och bevakar vissa företag jag är intresserad av. Så, ja jag har säkert ett visst beroende. Eller intresse, då jag inte upplever det som ett problem. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja som indexfondsparare är det kanske en mer stabil puls också kan jag tänka mig? Även om jag väljer tråkaktier i regel så har jag ju innehav som Swedbank, vilket gör att man ibland kan behöva grubbla lite.

      Normalt så hade jag också klassat mig själv som intresserad och inte beroende. Jag tror att jag hade en lite jobbig dag också just igår vilket gjorde att fingrarna valsade över tangentbordet extra snabbt. Med det sagt, så vet jag ju att tålamod och förmågan att inte agera alltför ofta är en bra ekonomisk strategi också på sikt. Så att ha lite inloggningsförbud satt för mig själv under ett par månader känns som ett vinnande drag. :)

      Radera
  2. Jag har märkt detta även hos mig.. och extra tydligt blir det hur skönt det känns med en paus som under semestertider eller som jag har det just nu, att mitt mobila bank-id ej fungerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, så jag ska helt enkelt omöjliggöra inloggning p.g.a. teknikstrul? Det är ju alltid en strategi det med :)

      Radera
  3. Jag loggar in en gång på morgonen, sen är den inloggningen aktiv hela dagen i en flik i webbläsaren. Brukar kolla en gång runt lunch också. Varför loggar du in så ofta, måste vara jobbigt.

    Trevligast är ju såklart att kolla på morgonkvisten då utdelningarna ligger och skvalpar. Runt 8.30 kommer ju sen notiserna från appen.

    Jag skulle nog inte anse mig beroende, det finns dagar jag inte kollar portföljerna alls, speciellt under sommaren. Fru Snålgris kollar sina köpsäljsidor och facebook, jag kollar avanza och seeking alpha, det är vår kvällslektyr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som ett harmoniskt upplägg.

      Normalt kollar jag ett par gånger per dag ungefär och känner mig både glad och nöjd med det. Det är nu under utdelningssäsongen bara som jag handlar för nya utdelningar och planerar för kommande, vrider och vänder på case etc. Men det blir lätt att man loggar in så pass många gånger att man på ett felaktigt sätt beslutar och ombeslutar utan att bli gladare för det. Lite den effekten jag vill motverka nu.

      Radera
  4. Jag känner igen mig och tvingade mig själv att gå lite mer ”hardcore” en gång i tiden: http://egoninvestor.blogspot.se/2018/10/investeringarna-pa-autopilot-och-inte.html

    Det hjälpte och numera loggar jag inte in varje dag.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer ihåg det inlägget faktiskt, eventuellt låg det kvar i mitt undermedvetna också :).

      Jag tror att jag, efter en bra detox, kanske kan återgå till att logga in ett par gångar varje dag utan att det blir något bekymmer men just nu känns detta som rätt beslut, definitivt.

      Radera
  5. Loggar in ett par gånger per dag, skulle helst vilja se en funktion från Avanza där det är möjligt "blockera" en själv för x-tid. Samt kunna ställa in hur ofta utdelningarna på kontot ska betalas ut tills en kontot under uttagningsfasen.

    Ett alternativ kanske är att enbart logga in med lösen och be någon annan sätta det så en inte kan logga in, men nu finns ju tyvärr BankID som krävs för det mest.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där tycker jag att du öppnar upp en intressant fråga faktiskt för hur man praktiskt ska hantera uttagningsfasen. Även om det inte ligger i deras affärsintresse (vilket är rimligt) så borde den här funktionen finnas för early retirement-kandidater på samma sätt som man kan månadsspara.

      Och ja, barnlås på sig själv vore fint fast jag tycker att vanlig bonndisciplin att inte logga in så ofta känns som en vettig approach även här. I en knipa vill man ju ändå kunna få tillgång till sina pengar.

      Radera
  6. Jag har tvingat mig själv att minska ner på inloggning och avstämning. Det blir lätt ett beroende som stjäl tid från det jag egentligen vill göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enkelt och bra sammanfattat. Det jag spenderade ett helt inlägg med att försöka förmedla löste du på två meningar :)

      Radera
  7. Ser fram emot en uppdatering till sommaren om hur det gick med dina nya vanor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag lär falla dit på två och fem gånger men tror likväl att det blir bra för mig :)

      Radera
  8. Högst personligt men det låter som om du hamnat i den berömda "vinkelvolten" och kommer inte ur.
    https://www.youtube.com/watch?v=mhGQIQOSw_8
    Du är helt klart en störd person som behöver proffesionel hjälp!
    Skojar bara,det vet du. Alvarligt talat så kan det vara bra att tvinga sig själv att inte logga in för ofta, jag tror många av oss går igenom den fasen, förhoppningsvis så lägger det sig för dig med tiden.
    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, hajade till lite av kommentaren först men ser att den var i välmening ändå. Ja, förhoppningsvis lägger det sig och jag kommer ut gladare på andra sidan :)

      Radera
  9. Jag loggar in vid 08:30 och läser lite om börsen innan öppning sen är jag inloggad hela dagen. När jag kommer hem loggar jag in och följer amerikanska börsen till stängning. Jag gör sällan köp men tycker det är roligt att följa utvecklingen under dagen. Brist på andra aktiviteter är en annan faktor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det är väl lite där jag upplever att jag befann mig nu och där bristen på andra aktiviteter tyvärr inte är en faktor för mig. Tack för att du delade med dig :)

      Radera
  10. Jag upplever det inte som ett problem. Loggar in kanske 1-2 gånger per dag. Ofta är det för att kolla upp något bolag eller kolla någon statistik.
    Det låter som om du har en plan för hur du ska ta hand om detta dock =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1-2 gånger per dag är ju högst rimligt får jag säga, lägger jag mig där på sikt så är jag helnöjd :)

      Radera
  11. Bra att du tar upp detta beroende... jag som trodde att det bara var jag. /Mandelman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mandelman. Jag har en liten minnesregel för mig som lyder "Om du lider av detta så är du garanterat inte ensam". Att dela med sig om detta till fler personer blir därför oftast positivt både för en själv och den som läser eller lyssnar.

      "We're not so different you and I" :)

      Radera
  12. Hej! Jag har också ett beroende, men inte så mycket av att logga in under dagen, det gör jag sällan. Men loggar in på Avanza direkt när jag kommer hem och startar datorn, sitter sedan rätt länge varje kväll och kollar hur det gått under dagen, sparar ner eventuella köp/säljnotor från gårdagen, bokför affärerna i mitt Google spreadsheet och kan lägga timmar på att sortera kolumnerna hitan och ditan och fundera på vad nästa köp ska bli. Känner själv att den delen tar lite för mycket tid. Mitt beroende sitter nog mest i att få knappa in ett nytt köp och se hur prognosen för kommande utdelningar växer... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, så underbart nördigt, förstår att det är lätt att bli beroende av det. Jag gör lite avstämningar kontinuerligt för utdelningarna även jag och gläds också åt att "Ah, med det här köpet ökar utdelningarna med 250 kr till för nästa år". Man pressar kontinuerligt gränserna på ett härligt sätt.

      Med andra ord. Jag förstår dig helt! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...