onsdag 24 april 2019

Passiva inkomster 2019 - #8 Advertorials

Det här blir den första delen i min serie om olika passiva inkomster under 2019, du kommer att kunna se samtliga inlägg här. Jag har under året gett mig ut på en resa där jag utforskat olika metoder i hopp om att hitta den heliga graalen, passiva inkomster som täcker mina kostnader. Det är grundmålsättningen, men som bekant, så vill mycket ha mer.

Den första inkomstkällan jag tänkte redogöra för är #8 på min lista, Advertorials. Vad är då detta? Jo, advertorials är i regel köpta inlägg som du, i egenskap av publicist, lägger upp på din hemsida, sociala mediekonto eller blogg. För detta får du en ersättning från företag som köpt rätten att exponeras för din publik.




Att marknadsföra sig via influencers är numer mer regel än undantag för konsumentorienterade företag i takt med att den digitala mognaden hos konsumenter ökar, samtidigt som företagen får svårare att genuint knyta an till sin kundbas via sina egna kanaler. Att då låta en talesperson eller hemsida som konsumenterna litar på agera språkrör, blir därmed ganska naturligt.

Utöver att företagen får omedelbar exponering mot din målgrupp, så kan även ett inlägg på din site skapa bra SEO för företaget. SEO står för Search Engine Optimization och innebär att om ditt företag "Theos Tofflor" säljer tofflor så vill du att de privatpersoner som googlar på ordet "tofflor" ska få upp din site högt upp i sitt sökresultat. Så om du som publicist gör ett bra inlägg på din site, som Google uppskattar, så kan den bli del av en kunds övervägande när den ska köpa tofflor. Företag måste synas online för att ha en chans att sälja sina varor. Apparere ergo sum, typ.

Viktigt att tänka på som publicist

Det är lätt att lockas att göra många advertorials, eftersom företagen kan betala bra pengar för detta om du har en stor målgrupp. Köpta artiklar som inte ligger i linje med ditt varumärke och innehållet på ditt konto eller din site kommer dock att skada ditt varumärke. Det är därför väldigt viktigt att ha en bra avvägning vilka annonsörer du väljer att tillåta. Du vill inte förlora följare som gillar det du gör och står för, för att du "bara gör det pengarna" och därmed inte framstår som lika genuin. Det är också viktigt att märka ditt inlägg så att läsaren förstår att det är ett sponsrat inlägg och inte misstar det för din egen åsikt. Annars kan konsumentombudsmannen komma och hytta åt dig, och bra är väl det kan jag tycka.   

Betalar de ut lön till mig?

Du kommer inte bli anställd via bolaget som annonserar på din site. Antingen så startar du enskild firma eller aktiebolag via verksamt.se, eller så blir du egenanställd via Cool Company eller Frilans Finans och fakturerar via deras plattform. Du får alltså lära dig att fakturera företagen som en riktig business pro. Vuxet värre.



Hur agerar jag själv?

Jag använder mig av detta som inkomstkälla i vissa utvalda fall när jag känner att det är en intressant samarbetspartner och där jag kan stå för produkten. Jag säger nej till åtminstone 90% av alla förfrågningar nu, men tidigare var jag mer öppen och kände att "det kan väl inte skada". Jag känner dock att det tog lite för mycket fokus ifrån min egen resa och att det inte skulle ge något mervärde för den som läste och som var intresserad av tips för att starta eller boosta sin egen ekonomiska utveckling.

Det är viktigt för mig att det känns rätt i magen och spännande att samarbeta med företaget, annars kan jag lägga tid på annat. Och samma måttstock försöker jag ha när det gäller hur jag vill att den som läser inlägget ska känna. Ett exempel jag tycker funkat bra för både mig, läsarna och annonsören är mitt inlägg tillsammans med SBP Nordic.

Hur bra är advertorials som passiv inkomstform?

Dags att ge betyg. Jag ger advertorials totalt 16/25 poäng som passiv inkomstform. 

  • Kommersiell potential - 4
  • Initial tidsinsats - 2
  • Passivitet efter första tidsinsatsen - 2
  • Kostnadseffektivt att genomföra - 5
  • Hur hållbar är inkomsten över tid? - 3

Kommentar gällande betygsättningen


Kommersiell potential: Du kan absolut tjäna bra pengar på detta om du redan har en stor följarskara. Det är ingen hemlighet att personer som Bianca Ingrosso lätt kan fakturera 200 000 kr för ett sponsrat inlägg. Riktigt i den häraden kommer kanske inte du att kunna lägga dig, men några tusen kronor är absolut rimligt om det är ett stort företag som vill kunna nå dina följare.

Initial tidsinsats: Innan du borde tänka på att annonsera, så bör du ha etablerat ett varumärke och en publik som gillar antingen dig som person eller det du skriver på din sajt. Därför kommer det krävas en hel del tid innan det här blir till en stabil inkomstkälla för dig.

Passivitet efter första tidsinsatsen: Här rankar jag den som ganska låg. Du måste ju de facto (oftast) engagera dig att skriva om företagets produkt och aktivt behandla nya förfrågningar om du vill fortsätta att generera inkomst via den här inkomstkällan.

Kostnadseffektivt att genomföra: I regel så kommer du inte dra på dig några större produktionskostnader om du inte väljer att göra en större videoproduktion själv. Normalt så har företaget både marknadsmaterial och en idé om vad de vill ha skrivet. Och om du inte vill skriva det själv så kanske de även kan bistå med detta, även om jag inte tycker det känns som en bra idé.

Hur hållbar är inkomsten över tid? Det beror på. Om du väljer att bara få betalt för inlägget direkt så har du noll återkommande inkomst över tid. Om du däremot väljer att inkludera en spårbar länk eller rabattkod i artikeln som företaget håller koll på åt dig, och som du sedan kan fakturera dem för, så har du däremot skapat dig en bra möjlighet att fortsätta få intäkter. Det är dock viktigt att företaget i fråga är ärligt kring mängden köp eller medlemmar din länk genererat, samt att de har den digitala kompetensen för att följa upp detta.

Hur skulle ni själva betygsätta advertorials som passiv inkomstkälla? Är det ett acceptabelt sätt för publicister att få inkomst på eller bara tröttsam reklam? Andra funderingar?

6 kommentarer:

  1. Härligt, jag ser verkligen fram emot resten av serien! Just denna tror jag inte kommer att "drabba" mig men nu är jag förberedd:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag ser fram emot att skriva den! :)

      Hur menar du med "drabba" dig?

      Radera
  2. Intressant inlägg. Har själv fått flera förfrågningar från diverse okända företag som jag har tackat nej till. De enda jag skulle kunna tänka mig att samarbeta med är Avanza.

    En jag känner som bor i Hong Kong jobbar med att recensera kameror och annan videoutrustning och tjänar bra med pengar på detta. Dock tar det mycket tid i anspråk, men han når ut till en stor folkmassa, så företagen som skickar sina senaste kameror till honom betalar ganska bra för denna reklam. Han har möjlighet att vara helt ärlig också, utan att de skulle upphöra med samarbetet, så han har så pass bra trovärdighet och kunskaper i ämnet. En gång dissade han en kamera fullständigt. Detta tog företaget till sig och gjorde en uppföljare som fick näst intill full pott i betyg. De var i princip bara tacksam för hans dissning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där har du ju så klart en tredje och riktigt bra form av advertorial. Om du får möjlighet att vara genuin i din recension, vilket de flesta annonsörer nu för tiden låter dig vara, så kan det vara ett riktigt kul sätt att göra det på. Skulle själv kunna tänka mig göra roliga produktrecensioner om det är något smart som faktiskt underlättar för folks vardag/ekonomiska situation. Hade man vågat vara publik dessutom och kunna spexa till det i en video hade det ju varit en nivå till på det.

      Tack för din input, bra tankar som vanligt! :)

      Radera
  3. Det var mest en referens till att du tackar nej till 90% av förfrågningarna. Det säger iofs inget om mängden men jag vet inte hur bra jag skulle vara på att sortera ut det jag kan tänka mig att promota. Men den dagen den möjligheten till lärande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, då förstår jag. Det är lätt att predika efter man varit igång ett tag men man lär sig av misstagen. Tror du löser det bra! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...