tisdag 9 april 2019

Två nya innehav i portföljen

Över 16 000 kronor har redan trillat in i utdelningar från mina innehav, ack underbara utdelningssäsong! Dessa 16 000 kr har jag nu återinvesterat i två nya innehav till min aktieportfölj.

Det första tillskottet är Svolder, investmentbolaget som ger mig tillgång till mängder intressanta bolag på small cap.


Direktavkastningen är blygsamma 1,73% i dagsläget så det är inget större utdelningscase men ett desto mer intressant innehav på sikt. Har gott förtroende för ledningen och hoppas kunna ligga riktigt länge i Svolder och öka på ytterligare om det kommer en liten dipp längre fram.


Det andra innehavet jag valt att lägga till i portföljen är Allianz.


Jag har haft den här tyska försäkringsjätten på min radar länge och det var med glädje jag äntligen kunde göra entré i bolaget. Direktavkastningen ligger på ca 4,4% just nu men bolaget är något av en utdelningsaristokrat med god historik, så jag hoppas den siffran ökar över tid. Även om Euro-zonen kanske inte är den mest attraktiva att investera i just nu så är den här tyska jätten ändå ett kvalitetsbolag som jag kan tänka mig äga länge. Tillsammans med Sampo känner jag nu att jag fyller min kvot i portföljen avseende försäkringsbolag.

Hur har ni återinvesterat era utdelningar?

Innehåller affiliatelänkar.

2 kommentarer:

  1. Har varit väldigt dålig med att återinvestera känner jag. Avvaktar lite Nordea-utdelning som dundrar in på vårat KF, så kommer jag nog att handla lite av de aktier som Avanza snart bannlyser t.ex. Brookfield Renewable och KNOP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, det blir härligt med Nordea imorgon! Kommer in lite drygt 4000 från mitt innehav där som jag kan leka med.

      Jag hörde också att Avanza skulle bannlysa Brookfield snart, vet du vad det beror det på?

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...