onsdag 17 april 2019

Ny milstolpe för portföljen!

Ibland får man nypa sig lite i armen. Men ett än bättre alternativ tycker jag är att stanna upp och ge tacksamhet till de som förtjänar den. Tack till mina föräldrar som lärde mig löjlig snålhet som barn, tack till inspiratörerna som visat mig vilka möjligheter jag har och tack till er som följer med på den här lilla dagboken som gör mig så motiverad att fortsätta jobba på.

Anledningen att jag tar och stannar upp just idag är för att portföljen faktiskt redan här i april uppnått mitt mål för 2019 - nämligen 700 000 kr i värde. Det går riktigt snabbt nu och med tanke på att mitt totala sparande ska ligga på åtminstone 20 000/månad framöver, så kommer det fortsätta på samma spår. Njuter av nuet.

Jag får ta och ursäkta mig lite för den osvenskt odelade glädjen, men det känns så gott helt enkelt.




Gällande utdelningarna, så kommer Sampos utdelning imorgon ge mig ungefär 3 500 kronor ytterligare vilket gör att jag bryter 25 000 kr-vallen för 2019 års utdelningar. Här rullar det alltså på riktigt fint och målet på 30 000 är väl inom räckhåll, prognosen säger t.o.m. att det kommer bli mer kring 35 000 kr och nära en månadslön på 3 000 kr i rena utdelningar. Fin passiv inkomstkälla!

Sedan när vi ändå är igång med den här måluppfyllningsbonanzan så kan vi kika på nettoförmögenheten också. Just nu uppgår den faktiskt till över 600 000 kr, vilket bara är 50 000 kr ifrån målet. Jag kanske får ta och kämpa lite för att nå detta, men håller jag bara sparmålet jag satt nu per månad så ska det vara avklarat innan juli månads slut.

En stor anledning till att det börjar gå ännu snabbare nu för mig med utvecklingen är en bra lön och låga fasta kostnader. Men ovanpå detta så ger mina sidosysslor mig 5 000 extra varje månad just nu som ska gå direkt till sparandet. Den här extrainkomsten har fötts efter att jag förkovrat mig i olika passiva inkomstkällor som jag börjat bygga. Jag håller på och skriver en artikelserie just nu på det här ämnet och tanken är att jag ska försöka väva in mina personliga erfarenheter gällande detta i artiklarna. Hoppas och tror det blir roligare läsning då.

Tack igen för att ni är med på resan!


Innehåller affiliatelänkar

13 kommentarer:

  1. Grattis till nya milstolpen :-)

    Fortsatt lycka till med sparandet.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  2. Wow. Det går snabbare än planen. Börsen har gått bra iår. Hoppas det fortsätter.

    Grymma summor du kan spara varje månad.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, det har gått väldigt bra nu på börsen. Så pass bra att vi kan ta en nedgång och köpa in oss lite billigare igen, eller hur?

      Ja, just nu har jag förutsättningarna för det men det kan ändras snabbt. Glad för stunden bara.

      Radera
    2. Ja det hade inte skadat att kunna handla billigare.

      Njut av att det går bra.
      Kommer jobbiga tider också. Men vi tar det då.

      Mvh PB?

      Radera
  3. Stort grattis och grymt bra jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och bock. Fint jobb med din sida, är roligt att läsa!

      Radera
  4. Grattis! Ska bli intressant att läsa om sidoinkomsterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha. Ja, artikelserien känns väldigt motiverande att skriva just nu. Får se när det blir publicering bara :)

      Radera
  5. Verkligen Grattis och kul att få följa med på din resa :-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...