söndag 23 februari 2020

Mer om kortet med upp till 4% cashback från Komplett Bank

Jag skrev ett längre inlägg om mina tips på de bästa kreditkorten under 2020 för ett par månader sedan nu. Det nya kortet, som jag valde att lyfta fram lite extra i det inlägget, var kortet från Komplett Bank som ger upp till 4% tillbaka på dina köp (4% i deras butik, 2% på internetköp och 1% på övriga köp).



Mina erfarenheter av kortet


Nu har jag använt kortet i en månad och själv fått uppleva hur det fungerar i praktiken. Saker kan låta bra på papperet, men det är viktigt att läsa riktiga användares erfarenheter också innan man tar sig för att skaffa det. Så känner jag i alla fall.

Så hur har det gått? Jag är glatt överraskad hur snabbt det faktiskt gått att samla ihop poäng, 250 poäng har jag lyckats skrapa ihop redan (1 poäng = 1 kr). Med tanke på att jag bara använt kortet sedan 20 januari i år, så är det en respektabel summa som jag tjänat in.


Bonusen plockar man ut genom att helt enkelt logga in på sina sidor hos Komplett Bank och trycka på "Ta ut bonus". Det som händer då är att man helt enkelt drar av motsvarande summa på nästa räkning (som ni kan se nedan). Poängen man samlar ihop är giltiga i två år från det datum att man tjänar ihop dem.



Lite manuellt arbete


Det finns alltså en manuell aspekt till hur man plockar ut sin bonus och du får inte att glömma av att göra det på två år. Det är inte helt orimligt att det funkar på det här viset, men eftersom jag avskyr alla manuella processer så uppskattar jag inte det. Det är säkert ett beräknat drag från företagets sida att människor kan glömma av att plocka ut sin bonus av ren lättja. Men vi ekonomiproffs (nördar) glömmer ju inte något så viktigt som att casha ut en bonus tänker jag ✌.

Sedan är det trist är att de inte erbjuder e-faktura/autogiro. Istället för du fakturan via mail/sms varje månad och får sedan lägga in betalningen manuellt varje månad. Även detta irriterar mig något eftersom jag alltid eftersträvar automatisering och effektivisering in absurdum för att slippa kostsamma misstag i min privatekonomi. Jag gav deras kundservice en svada för detta och de lovade att jobbar på det i detta nu, men jag är ändå besviken att de inte har detta än.

Kombinera med annan cashback


För att vara ett riktigt ekonomiskt fullblodsproffs, så ska du naturligtvis också kombinera ditt kreditkortsköp med vanlig cashback från aktörer som Refunder. För er som inte hört talas om Refunder än, så är det en enkel tjänst som erbjuder pengar tillbaka på de flesta internetköpen du gör. 




Du behöver bara installera ett tillägg till din webbläsare (Chrome) via Refunder, så missar du ingen bonus på köp av kläder och dylikt som du ändå hade gjort. Det enda du behöver komma ihåg sedan är att trycka på "Ja tack!" innan du gör ditt köp så kommer din bonus in på ditt Refunder-konto automagiskt. Detta är ännu en skön lifehack som ger dig fördelar i vardagen som du kanske missat tidigare. Om man dessutom kombinerar ett erbjudande på 6% som du ser i bilden ovan, tillsammans med 2% cashback från kreditkortet från Komplett Bank, så får du alltså 8% tillbaka på det köpet. Det blir 80 kr på ett köp för 1000 kr, en fin rabatt in på kontot! 😇

Jag har en inbjudningslänk du kan använda för att komma igång med Refunder som ger både dig och mig 50 kr direkt in på refunder-kontot om du handlar för över 100 kr inom 45 dagar. En skön start för dig som ny kund hos Refunder och en liten extra bonus till mig som tipsat. Annars kan ni bara gå in och starta kontot som vanligt, det är helt valfritt. Men nyttja gärna den här dubbla cashback-bonusen, det är ett hett tips! 

Slutsats


Summa summarumså har kortet från Komplett Bank varit en hit för mig hittills! Pengarna man tjänar på att göra sina vardagsköp och större köp online via kortet är bra. Som jag belyste ovan, så finns det vissa manuella faktorer förknippade med kortet som jag inte uppskattar, men fördelarna överväger nackdelarna enligt mig.

Har vi några andra ägare av kortet här på bloggen? Har ni också samma positiva bild?

29 kommentarer:

  1. Också mycket förtjust i detta kort. Sedan kan man också kombinera det med cashback och då blir det ännu guttigare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. True dat. Får ta och lägga till en passus om det i inlägget ovan. På tid att jag skrev något mer om cashback själv också. Använd det en hel del men skriver inte lika ofta om det som andra ämnen.

      Radera
  2. Jag gillar det, maxade årets tak på 2000kr förra året. Klart smidigare om ja inte hade behövt göra manuella inbetalningar, men det gör ja redan med många andra räkningar. Jag brukar skriva ut fakturan och lägga den bland dom andra räkningarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart där Smiley! Yes, jag har kommit upp i bra bonussummor jag med direkt så gissar att jag kommer slå i taket ganska tidigt. Därefter får det bli att använda Bank Norwegian/SAS Blue Amex för resterande inköp helt enkelt.

      Bra tips där med att skriva ut fakturan. Du kan också spara ned den som pdf så sparar du ett träd i längden ;)

      Radera
  3. Så, maxtaket är 2000 kr per år? Funkar kortet överallt, t.ex när man tankar? Får man en specifikation varje månad över inköpen?
    //Sparsmart (grupp på FB & Instagram om privatekonomi)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yep, yep, yep.

      Du kan nå taket ganska snabbt är min bedömning vid normal konsumtion. Kortet är ett mastercard och fungerar överallt där du normalt kan använda mastercard, dvs i princip överallt i Sverige.

      Du får en specifikation varje månad och du kan även logga in och se alla transaktioner när som helst på komplett banks hemsida.

      Lycka till!

      Radera
  4. Jag är nybörjare på kreditkort men skaffade Komplett som första kort sent i höstas och beror om ursäkt i förväg om jag fattat fel:

    Det som är lite dåligt med Komplett är:
    - Valutapåslag
    - Valutaväxlingsavgift

    Som jag fattar det är det därför lämpligt att komplettera med ett kort för resor och internationella inköp (Amazon etc).

    Därför har jag precis beställt Rebilla och kanske beställer Revolut. Betyder detta att det blir billigare att ta ut euro i en automat utomlands?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utdelningssmålänningen, jag tycker inte du behöver be om ursäkt alls. Kortet lämpar sig absolut bäst för alla köp i Sverige och det är en god idé att komplettera med ett kort som fungerar bättre när man är ute på vift i stora världen. Men hemma i Sverige fungerar det riktigt fint! :)

      Jag har också hört mycket gott om Revolut just för detta ändamål, så det kan bli att jag gör ett litet extra inlägg om det längre fram.

      Tack för din fina kommentar!

      Radera
    2. Hej! Har hört att klarna skulle ha ett bra kort för utomlandsbetalning! Inte användt/skaffat själv än, men lär göra. Mvh/E

      Radera
  5. Kul med konkreta tips! Jag som är i grunden skeptisk till saker som låter för bra för att vara sant, har inte gett mig in i cashbackdjungeln. Vad tjänar Komplett Bank på att jag använder deras kort? Är deras kortavgift högre än andra kreditkort som inte har cashback?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 21% i ränta på de som inte betalar hela krediten varje månad är vad de tjänar pengar på: https://www.komplettbank.se/kreditkort/priser

      Radera
    2. Hej Fumlan, sund inställning tycker jag och det är också anledningen till att jag själv ville stötta folk genom en användarrecension.

      Precis som utdelningssmålänningen säger så är räntan hög om du inte betalar din räkning varje månad. Det tillkommer även påminnelseavgifter, precis som hos alla andra kreditkortsföretag. De tjänar alltså pengar om man 1: Inte har råd, eller 2: Slarvar med att betala räkningen. I alla andra fall är det du som tjänar pengar på det!

      Det är väldigt viktigt att man har balans i ekonomin och inte förköper sig via kreditkort. Det kan sluta illa i de fallen.

      Radera
    3. Tack för snabba svar! :-D
      Så vi som sköter oss, skördar bara fördelarna då. Låter bra i mina öron. Enda surisen för min del, som i regel inte handlar på krita, är att jag får en räkning i slutet av månaden istället för att pengarna försvinner från kontot i samma stund jag drar mitt kort. Å andra sidan kan jag ju sätta av en uppskattad summa i början av månaden, som ska gå till just den räkningen. Det finns en lösning på allt! ;-)

      Radera
    4. Haha, du har förstått helt rätt. Det lönar sig att vara skötsam! :)

      Ja, lösningen du målar upp kan naturligtvis funka. Men ärligt talat så är det nog skönare för dig om du ser till att ha en vettig buffert i form av (förslagsvis) en månadslön som du kan plocka av i nödfall. Så slipper du tänka på att sätta av pengar i förtid. Privatekonomi ska vara enkelt och smidigt :)

      Radera
    5. Åh, men det är lugnt. Jag har buffertar till höger och vänster. Det handlar helt enkelt bara om att jag tycker att räkningar är tråkiga! :-)

      Radera
    6. Ok skönt, då litar jag på att du löser det galant! :)

      Radera
  6. Något jag nyligen märkt är att man även får 2% bonus när man laddar Revolut kortet, med pengar från komplett kreditkortet. (Max 10000 per månad har jag för mig). Märkte det när det inte gått att ladda med Nordeas kort.

    Detta gör att man kan använda Revolut kortet istället, när man handlar i butik och bara skulle få 1% bonus. Dvs mat, fika och bränsle.
    Då borde man kunna maxa bonusen varje år utan problem.

    Så dessa två kort i kombination blir grymt bra så länge man för över pengar och betalar av krediten varje månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju grymt bra. Har tänkt använda Preem som matarkort till Revolut för bonusen men är ju alltså ännu bättre att dra det från Komplett då :)

      Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

      Radera
    2. Tack Rickard för bidraget.

      Fasen vad glad jag blir över att ha kloka läsare som bidrar till en till nivå av ekonomisk lifehacking. Kul!

      Radera
  7. Hej,

    Hur agerar du i nuvarande börsklimat? Du sålde av hela portföljen i samband med nedgången december 2018, har du några tankar framåt den här gången? Tack för en bra blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tar det lugnt och försöker köpa på mig mer i billigare läge när lönerna kommer in. Säljer inte av den här gången. Och nej, jag sålde inte av hela portföljen 2018, du kan läsa mer om det här https://10arsplanen.blogspot.com/2018/12/salt-for-300-000.html

      Radera
  8. Hej,

    Tack för ditt svar. Kommer det något inlägg där du redogör för planen framåt? Jag ber om ursäkt att jag skrev att du sålde av hela portföljen, det var enbart delar av den. Längesen det kom något inlägg nu. Tack för en bra blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inlägget är på plats, vi rullar full steam ahead igen!

      Radera
  9. Jag är ju ingen kreditkortskramare men detta verkar ändå väldigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar det, det är ändå värt att ge en liten kram kan jag känna :)

      Radera
  10. Hej! Nån fler än jag som tycket det verkar som att man inte får någon bonus på komplett bank genom att ladda revolutkortet längre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tyvärr slutade de med det för ett bra tag sedan. Har dock märkt att Preem fortfarande ger bonus. Tyvärr är det bara 0,5%. Bättre än inget dock.

      Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

      Radera
    2. Hej.
      Menar du att man får 0.5% bonus när man laddar revolutkortet med preemkortet?
      Eller att man får 0.5% bonus när man tankar på preem med komplettkortet?

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...