fredag 16 augusti 2019

En ny dröm - utdelningsportfölj i företaget

Hej på er kära vänner. Det var ett tag sedan jag slängde iväg ett par rader men nu kände jag min manad igen. Börsen fortsätter ned och jag har inga nya likvider förrän vid löning, så på den fronten försöker jag bara blunda och glatt skutta runt och hitta andra glädjeämnen - funkar bra riktigt bra hittills måste jag säga.

Som ett led i detta, så har jag och en god kamrat precis kritat på ett kontrakt att sköta verksamheten åt en glad uppfinnare som är fantastisk på att produktutveckla men inte lika bra på detta med internetz och bizniz. Där ska vi komma in och rodda hela alltet, vilket ska bli riktigt kul att jobba med på fritiden. Dessutom kommer det förhoppningsvis kunna ha en väldigt positiv effekt på utdelningsportföljen också i förlängningen. Jag slår alltså slag i saken och agerar på en av de "passiva inkomstkällorna" som jag håller på och skriver en serie om här på bloggen.




Fast ska jag verkligen göra på det viset att jag plockar ut pengarna direkt till mig själv i form av lön? Tankarna går faktiskt i en annan riktning, att starta ett AB och behålla alla intäkter där och återinvestera vinsterna i en utdelningsportfölj där. Lite av en streberdröm kanske men det skulle kännas väldigt stimulerande att bygga upp en till portfölj där enligt samma principer som min vanliga och jobba på flera fronter.

Anledningen till att tankarna går åt det hållet är för att man kan inte ta ut mer än ca 180 000 kr i aktieutdelning varje år enligt schablonmetoden, till 22% beskattning, och därför skulle man ju vilja göra något annat för pengarna som överskrider den summan...om man nu har tur nog att omsätta så pass mycket. För att plocka ut pengar i form av lön från ett eget företag framstår inte som särskilt smart, detta eftersom jag redan tjänar relativt bra på mitt vanliga jobb och då skulle behöva betala statlig skatt på denna.

Har jag några duktiga företagare som följer bloggen och som kanske kan skänka en tanke på ämnet, kanske är det något jag glömt i mitt resonemang. Hur gör ni?

9 kommentarer:

  1. Jag har eget AB, tar ut lön därifrån och utdelning. Mitt aktiebolag har en kapitalförsäkring i Avanza. Låter som en bra ide att spara pengar där och inte ta ut lön för dig. Dock bör man nog ha en redovisningskonsult(10 000-15 000 kr/år pengarna tas från AB) för bokslutet om man inte går någon kurs eller så, så att det blir rätt. Jag har revisor kostar 22 000/år./ Catarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Catarina, tack för kommentaren. Du har alltså KF i Avanza men sparar du en del där också utöver din lön eller hur ser upplägget ut?

      Tack på förhand

      Radera
  2. Jag har också ett AB och tar ut lön upp till brytpunkten för statlig skatt + lågbeskattad aktieutdelning. Placerar överlikviditet i KF hos Avanza. Portföljen växer snabbare när man inte behöver skatta ut pengarna innan, vilket är roligt (dock kommer ju skatten förr eller senare i någon form om du ska ta ut pengarna för konsumtion.) Håller med ovanstående om att en redovisningskonsult kan vara bra att anlita. Däremot behöver du ingen revisor i ett eget helägt AB tycker jag. Det finns inget krav på revisor och det tillför mycket lite för dig som ägare.

    SvaraRadera
  3. Edit: Förtydligande - Helt utan skatt kan du inte placera pengarna i KF. Det är ju överskott från verksamheten som först beskattas med bolagsskatt 21%

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppensvar, tycker du på ett bra sätt summerar mitt önskade upplägg egentligen där. Billig aktieutdelning först ut till mig privat (om inte verksamheten kräver investeringar) och ev överskott återinvesteras i en KF. Tusen tack för det! :)

      Radera
  4. Har ett AB som jag inte arbetar i utan sitter som VD i ett annat bolag. Låter mina andra företag ligga vilande och efter fem år plocka ut kvarvarande pengar till utdelningsskatt. Då jag har statlig inkomstskatt och värnskatt har jag jagat många alternativ, fakturera mig som VD går inte då jag inte får arbeta inom samma verksamhet som de vilande bolagen. Efter mycket, mycket övervägande och konsultanlitande är mitt råd att om du inte har väldigt stort kapital är det meningslöst men kan ju vara kul kanske, men den ekonomiska vinsten för mig (25 miljoner+) plus minus noll. Så för lärandets skull kanske, men för ekonomiska fördelar nej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren. En sak som lämnade mig funderande var att du väntade fem år med att plocka ut kvarvarande pengar till utdelningsskatt, finns det någon regel jag missat där? Hade uppskattat ett litet förtydligande där.

      Radera
    2. Du kan väl ha en enskild firma, det smittar inte det vilande bolaget på något sätt. I den enskilda firman kan du sen nolla resultatet med p-fond och exp-fond. När kapitalet vuxit kan du sen använda positiv räntefördelning och få ut pengarna till enbart kapitalbeskattning.

      Radera
    3. Haha, jag känner att jag tre-fyra följdfrågor direkt. Om det inte är för mycket besvär kanske du skulle kunna slänga iväg ett mail till 10arsplanen@gmail.com så tar vi diskussionen vidare där?

      Tack på förhand :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...