måndag 22 juli 2019

Kan annonslänkar vara en bra passiv inkomstkälla?

Kul! Dags för en till passiv inkomstkälla till min sammanställning. Nu har stunden kommit för att kika in vad annonslänkar, eller affiliatelänkar som de också kallas, har att erbjuda. Jag tror att de allra flesta vet hur en annonslänk ser ut vid det här laget men inte hur mycket pengar som faktiskt kan genereras och mekanismerna bakom det. Därför har jag sett fram lite extra mot att redogöra för just denna passiva inkomstkälla, om det nu är en sådan det vill säga...




Förkunskaper och tekniska krav


Det är ingen komplex historia alls att lyckas generera en annonslänk som sedan mäts och spåras till dig. Det finns förvisso fall där du själv inte äger uppföljningen av trafiken från din annonslänk, exempelvis om du får en annonslänk ifrån ett samarbete med ett företag som följer upp eventuell försäljning/nya medlemmar på deras egen sajt, oftast via Google Analytics. Men i de flesta fall så handlar det om s.k. affiliatenätverk som ger publicister (ex YouTubers eller oss bloggare) möjligheten att annonsera för de företag vi tycker är bra och funkar för vår kanal. Ett exempel på ett sådant affiliatenätverk är Adrecord (annonslänk), där t.ex. Avanza finns med som ett företag man kan annonsera för. Om ni var uppmärksamma nu, så såg ni att jag precis skapade en annonslänk till ett ställe med fler annonslänkar. Tyckte jag var lite kul 😎


Så funkar det


Först så måste du ha en plattform att marknadsföra ifrån, och det kan ju vara allt ifrån en hemsida till ditt privata facebook-konto. Det finns alltså gott om valmöjligheter här om det känns intressant för dig att marknadsföra ifrån. Men har du din plattform satt, så kan du helt enkelt trycka in dig på annonsnätverket Adrecord (annonslänk) och bli medlem. Där så skriver du in vad din hemsida/ditt sociala mediekonto heter och så är du igång.

Du kan nu söka till ett specifikt program genom att helt enkelt söka upp programmet under fliken "Program" och sedan trycka på ansök till "...". Jag inkluderar en liten screenshot nedan så att ni vet hur detta ser ut. Efter du ansökt, så granskas ditt företag i regel av annonsören och det kan ta upp till 24h innan man blir godkänd till programmet. Detta är en bra funktion och finns så klart där för att få bort oseriösa aktörer från programmet så att företaget kan skydda sitt varumärke. Det är ju lite trist om det skulle dyka upp på bangladeshiska clickfarms liksom.




Efter att jag ansökt om att bli en del av, i det här fallet, Avanzas program så kan jag med bara ett klick generera en länk som jag sedan inkluderar på min egen plattform. Glöm bara inte att när du använder dig av länken måste du vara väldigt noga med att det tydligt framgår att det är en annonslänk för läsaren. Men har du gjort det korrekt och lagt in länken på din plattform, så kan du enkelt följa upp hur det går för den länken via kontrollpanelen som Adrecord har. I den skärmdump jag visar på nu så anger den gröna linjen försäljning/provision, den svarta linjen antal visningar av banners och den lila linjen antal klick som gjorts på annonslänkarna för de tre senaste dagarna.




Yes, jag har fått in lite pengar, hur gör jag nu? Jo, för att sedan kunna ta emot utbetalningarna från din provision, så måste du antingen ha ett företag eller så kan du välja att vara ansluten via Frilans Finans eller Cool Company som "egenanställd". När du är egenanställd så blir du tekniskt sett anställd av Frilans Finans eller Cool Company och får en vanlig lön utbetald. Du slipper alltså all egen administration med sociala avgifter och momsbetalning, vilket är skönt naturligtvis. Men i utbyte mot den tjänsten, så tar de en avgift på ca 6% på varje faktura. Jag gjorde själv så att jag körde på detta innan jag såg att volymerna gick upp så pass mycket att jag ville sköta det själv och dessutom lära mig hur man driver ett företag. Som ekonomibloggare gillar man ju inte onödiga avgifter som tär på marginalerna heller så klart.


Pengarna då?


Det finns tre olika former av provisioner som man kan få provision för: % av köpesumma, pengar per ny medlem och pengar för varje klick som genereras. Den sistnämnda formen är dock ganska sällsynt utan de främsta är när man genererar ett köp eller att företaget får en ny medlem.

Men ska vi tala klarspråk, så har jag väl lyckats få in någon tusenlapp lite drygt per månad på mina länkar. Det här är naturligtvis inte summor man kan leva på men det är ett sjysst extra tillskott varje månad som jag egentligen inte behöver lägga någon större energi på. Anledningen till det är naturligtvis för att länkarna bara ligger där och tickar på, så fort jag lagt upp ett inlägg så ligger det ju där för all framtid. Bara att klappa ihop händerna och skutta vidare till nya, roliga saker. 



Hur bra är det som passiv inkomstform?


Dags att ge betyg på annonslänkar som passiv inkomstkälla. Som vanligt finns det många om och men vid en betygsättning men jag väljer att ge annonslänkar 19/25 i totalbetyg på min skala.
  • Kommersiell potential - 2
  • Initial tidsinsats - 4
  • Passivitet efter första tidsinsatsen - 5
  • Kostnadseffektivt att genomföra - 5
  • Hållbar inkomst över tid - 3


Kommentar på betygsättningen


Kommersiell potential: Det finns naturligtvis ganska stora pengar att tjäna här om man har en enorm plattform som man använder men det är nog få förunnat. I mitt fall så har jag mellan 20 000 - 30 000 besök i månaden men ändå ligger jag inte på mer än 2 000 kr från annonslänkarna någon månad. Så den rena uppsidan är inte enorm men det är naturligtvis så att man kan lägga annonslänkar på en mängd plattformar och den vägen få in inkomst från flera håll, det är ju definitivt något som är väldigt skalbart. Men jag älskar att driva den här bloggen och tiden räcker nog inte till för att driva så jättemånga fler siter än så.

Initial tidsinsats: Som jag redogjorde för i texten ovan så är inte startsträckan lång alls innan man kan sätta igång med detta. Max 24h som sagt innan man är redo att köra, det är en stor fördel.

Passivitet efter första tidsinsatsen: Häri ligger den sanna styrkan med annonslänkar enligt mig, speciellt om du har artiklar som rankar högt på google och genererar mycket trafik den vägen så kan det vara en magiskt fin källa till extra inkomst utan att du lyfter ett finger. Så stor grad av passivitet är möjligt här.

Kostnadseffektivt att genomföra: Det kostar inget mer för dig än att ha en plattform som du bygger upp från början, så absolut väldigt billigt sätt att etablera en inkomstkälla.

Hållbar inkomst över tid: Det beror starkt på hur väl du byggt upp din plattform och hur ofta folk vill komma dit. Har du skapat wikipedia och vill addera annonslänkar där så är du mångmiljonär många gånger om men om det är en blogg exempelvis så lär du behöva hålla den aktiv och eventuellt uppdatera länkarna också så att erbjudandet via länkarna fortfarande är relevant.


Det är fantastiskt roligt det här att få dela med mig av ännu en möjlig intäktskälla för er i min serie om olika passiva inkomstkällor och jag längtar redan nu att få skriva ihop nästa inlägg.

Utöver den här serien kan ni gärna kika in mina privatekonomiska verktyg och spartips så att ni steg-för-steg kan lägga grunden till att bli ekonomiska badasses.

Hur ser ni själva på annonslänkar som inkomstkälla? Hur ser ni på det som konsumenter till en influencer/blogg/hemsida? Vill ni se någon annan potentiell inkomstkälla redogöras för utöver de som jag angett i min serie?

12 kommentarer:

  1. Intressant! Hur funkar detta tillsammans med din vilja att vara anonym bloggare om man får fråga?

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Egon, kul att det var intressant. Jag vet inte om jag förstår exakt hur du menar, skulle annonslänkar gå stick-i-stäv med min anonymitet som bloggare?

      Radera
    2. Hmm... jag ska nog läsa på litegrann. Min tanke: Du registrerar dig på affiliatenätverket med ditt riktiga namn (eller?) och använder sedan dessa länkar på en sajt där du vill vara anonym...

      Radera
    3. Du behöver inte läsa på mer utan det stämmer. Anonymiteten är inte hyperviktig för mig utan jag avslöjar så klart mitt namn för kunder osv som jag har kontakt med, det hade varit väldigt dumt annars känner jag. Det känns bara väldigt befriande att vara anonym mot den stora massan när det gäller att kunna skriva öppet om min privatekonomi. Hade ev känt mig lite mer hämmad annars.

      Radera
    4. Tack för svar/klargörande.

      Radera
  2. Väldigt intressant. Är länkarna på din portföljsida annonslänkar? Kan man kombinera t ex annonslänkar och adsense?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att det är intressant. Yes, det är annonslänkar på mina portföljinnehav. Du kan se det om du håller musen över länken, URL:en ser lite konstig ut då.

      Och absolut kan du kombinera de två, det gör jag redan idag. Dock så tycker jag spontant att adsense varit ganska värdelöst för min del, det har inte varit värt pengarna att ta upp massa yta och göra folk irriterade. Då har jag hellre en sponsrad länk om man nu bestämt känner att man vill annonsera, det stör inte läsarupplevelsen på samma sätt upplever jag.

      Radera
  3. Hej!
    Detta är den intäkten som jag fått mest pengar från. Dock är det inte många kronor som rasslar in.
    För mig är det helt klart den bästa passiva inkomsten. Men vet dock inte om den är så passiv. Jag tycker att det är ytterst sällan någon klickar på någon affiliatelänk när inlägget har några veckor på nacken.

    Tycker ändå detta är bäst då jag själv bestämmer vad som annonseras på bloggen.

    Några kronor in kan var skönt då man lägger ganska mycket tid på att skriva.

    Fantastisk att du har så många sidvisningar. Bra jobbat!!

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som att vi delar samma upplevelse och tack för berömmet!

      Passiviteten kan uppstå om du skriver en riktigt välgjord artikel som folk söker upp en lång tid senare. Men ja, det krävs både lite kunskap och fingertoppskänsla här för att uppnå det.

      Radera
    2. Ja precis och att inget ändras kring det du skrivit om. Då måste du själv inte och ändra i inlägget och det är ej passivt längre.
      Men absolut jag förstår vad du menar.

      Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

      Radera
    3. Exakt så, rätt uppfattat PB. Tack för din kommentar! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...