söndag 17 februari 2019

Våga vägra pendeln

Jag har unnat mig att konsumera lite mer amerikanska FIRE-inspiratörer och radioprofiler den sista tiden. Jag hittade bl.a. en störtskön "Jag skräder inte orden!" finansiell rådgivare på radio med kristna förtecken som gav mig massa hjärtliga skratt, känns lite som ett drömyrke om jag tillåter mig drömma mig bort lite. Men en annan amerikansk brunn att hämta visdom ur är ju alltid MMM (Mr Money Mustache). I det här inlägget så tog han ett läsvärt grepp om kostnadsposten transport, som ni kan läsa här. Det gjorde mig lite inspirerad att kolla över detta själv och reflektera lite över vad det inneburit för mig.




Jag minns med brinnande frustration hur pendelsituationen var när jag först började arbeta. Jag jobbade för ett större bolag som, likt många andra storbolag, hade sitt kontor en bit utanför stadskärnan av kostnadsskäl. Det här innebar att jag var tvungen att ta två olika bussar för att komma till kontoret och tiden tog minst 33 minuter och 35 sekunder. Allt bara klickade den dagen.

Hur som helst, så var det alltid otroligt frustrerande trångt med människor och med två byten varje dag blev man mer sårbar för förseningar. För att inte nämna vad det gör med sinnet att hoppa i slaskpölar och få den grå, fuktiga ridån i ansiktet varje dag. Jag upplevde inte, som vissa andra vittnat om, att jag fick någon direkt kvalitetstid med att lyssna på podd eller plöja igenom mejl på den pendeln. Tvärtom stal det både tid och sinnesro. 

Efter jag bytte ifrån det jobbet så har jag alltid försökt att hitta arbete som ligger centralt, gärna inom cykelavstånd också så att jag helt får kontroll över när jag kommer till jobbet. Det ligger kanske lite i linje med det här att aktivt söka ekonomisk frihet också? Jag har nu lyckats med det och gläds väldigt mycket åt att ha ca 15 minuters cykeltur nu bara till jobbet, eller 30 minuters promenad om det är helt glashalt på backen. 

Så vad är då fördelarna med mitt upplägg och varför anser jag det vara eftersträvansvärt? 

  1. Du får massa gratis motion
  2. Du får flexibilitet eftersom du slipper anpassa dig till specifika avgångstider som kanske inte passar ditt schema
  3. Du får se stadens fägring och rytm med dina egna ögon istället för att ruttna i den sillburk som är vår kära tunnelbana 
  4. Du kan kosta på dig än mindre klimatångest eftersom du. i alla fall på den här fronten, gjort ett miljövänligt vägval. Speciellt jämfört med bil.
  5. Du slipper kostnaden för bil, som kan ligga på drygt 100' om året utan överdrift
  6. Om du inte har bil, så slipper du kostnaden för pendelkort som exempelvis är 860 kr/mån i Stockholm
Vad jobbar ni för upplägg här? Innan jag blir alltför påhoppad så kan jag självklart säga att min situation som centralt boende i en storstad gör att jag får ett annat perspektiv än en småbarnsfamilj på landsorten. Det är självklart. Men jag tror ändå en viss transporthets även där kan vara nyttig ibland. De bekväma valen är inte alltid de rätta här i livet. Sällan är de de rätta valen till och med.

19 kommentarer:

  1. Jag insåg detta för 3 år sen och när elcykelpremien kom så skaffade jag en elcykel för att slippa svetten och kunna cykla sämre dagar.

    Elcyklen som efter premien gått på ca 20 000kr, har betalat sig själv rent ekonomiskt efter 2 år. Sparar ca 1-1.5h per dag med cykeln, så för mig är det ett givet val. Cyklar året runt, i alla väder :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt jobbat, då har du vinterdäck också gissar jag? Funderat lite på det så att jag slipper traska när det är glashalt.

      Radera
    2. Ja precis, det är riktigt bra med dubbdäck. Inte lika bekvämt och säkert när man kör på bar asfalt som det ändå för det mesta är här i Stockholm, men det hjälper rätt bra när man bara vill cykla över de isiga partierna. Kan ju dock tillägga att jag cyklat även under vinter i princip hela mitt liv (utan dubbdäck), och under 2 års tid även kört MC på vintervägar. Så en viss vana har jag ju byggt upp :)

      Radera
    3. Ovan syftade jag på när jag växte upp till ca 20års ålder i en stad lite längre norrut. Blev uppehåll med cyklandet efter flytten till Stockholm, vilket jag nu, sedan 3 år tillbaka tagit upp igen

      Radera
    4. Imponerande i vilket fall. Det tror jag kommer bli ett kul projekt inför nästa vinter sedan, hur man fixar cykeln till vintern på ett ekonomiskt sätt så att man kan pedala på även under vintermånaderna. Känner att flåset försvinner så otroligt snabbt om man inte får de där två dagliga cykelturerna man annars vant sig vid. För att inte nämna ekonomi och miljövinsterna det innebär att cykla som sagt. Tips på billiga dubbisar för att vanlig gammal citybike?

      Radera
    5. Jag har Schwalbe marathon winter, de har dubbar upp en bit på sidan också. Vissa andra har bara i mitten, så dessa bör vara bättre när man svänger.

      Kostar motsvarande ett månadskort på SL för två stycket, så jag tycker det känns rimligt. Sen låter jag iofs en verkstad byta däck på cykeln, så det blir ju en extra kostnad. Men det är värt det för att slippa besväret då jag inte har någon bra yta att arbeta på

      Radera
    6. Tack för bra tips! Ja, det känns helt klart som en kostnad man kan leva med. Förhoppningsvis funkar ju det i flera år också så då kan man slå ut kostnaden lite fint också på sikt.

      Skönt att de går upp en bit på sidorna också för extra grepp. Kan tänka mig att man blir lite mer trögrörlig på vanlig asfalt så klart men för att slippa cykla med dödsångest så känns det värt lite mer pustande också :)

      Radera
  2. Jag insåg detta för ett år sedan. Cyklar varje dag och det är så skönt.
    Alla borde cykla om de har möjlighet.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Word.

      Mycket glad att jag tog beslutet. Midjan, lungorna och samvetet stämmer även de in i den tacksamheten.

      Radera
  3. Vi behöver inte avnjuta tuben till vardags men väl pendeltåget. Nu går vi ju i alla fall mot den så kallade "resten av året" då vi faktiskt kan cykla till jobbet. Med 1,7 mil enkel väg så blir det nästan 17 mil i veckan. Det kallar vi gratismotion! :)

    https://utbrytningen.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj. Cyklar ni på allvar så långt? Imponerande isf!

      Radera
    2. Det slirar ju in lite på den övriga motionen då. Det är lite svårt att löpa med en veckas cykling i benen de första veckorna ;)

      Radera
    3. Haha, ja det förstår jag verkligen. Blir nog lätt att man bara "tickar av" motionsdelen för veckan med den pendlingen i ryggen :).

      Jag hade nog tänkt på all extra träning på pluskontot med den pendlingen. Bra jobbat verkligen!

      Radera
  4. Ja så enkelt är det inte som konsult. Man får helt enkelt åka dit uppdragen finns. Bor man i storstaden borde man kunna åka buss/tunnelbana men vi som bor på landet får köra många mil ibland. Det är två mil från där vi bor till huvudkontoret, och sen beroende på vem jag har som kund kan det bli mellan 3-6 mil enkel resa i pendling. Alternativet är att få sparken för att man vägrar ta ett uppdrag eller säga upp sig och flytta till storstaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha. Ok, sparken ska du ju inte behöva få, hade varit onödigt. Men som du lyfter upp så verkar ni ju bo en bit utanför också, så då faller du i den kategorin som faktiskt kanske behöver ha bilen tillgänglig. :)

      Radera
    2. Det kallas i så fall "uppsägning pga arbetsbrist". Ett konsultföretag kan ju inte ha en konsult som inte går att hyra ut om denne vägrar ta vissa uppdrag för att de ligger långt borta och innebär pendling. Så enkelt är det. PÅ mitt förra konsultjobb blev i alla fall två personer uppsagda för att de var för kräsna med vilka uppdrag de tog. Budget tror jag är max 1 månad på "bänken", sen är det adios..

      Radera
    3. Hårda bud, men så tjänar ni i regel därefter så det är väl att förvänta kanske? ;)

      Radera
  5. Helt klart en poäng att ta med pendlingskostnaden i kalkylen. Vi funderar på att flytta närmare stan. Högre hyra men skulle spara tre SL-kort en stor del av året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, tycker folk kan vara lite dåliga på att ta med det i ekvationen ibland. Det slår lite hål på myten att det är så förbannat dyrt att bo i innerstan. Nog för att hyran kan ligga högre men om ditt liv är anpassat efter det, så kan det t.o.m. bli billigare med ett centralt liv. Lite av en motsats till vad många tror och tänker där ute.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...