tisdag 26 februari 2019

En alternativ livsstil: Digital Nomad

Jag har unnat mig att tänka en hel del på sistone kring alternativa vägval vi kan ta här i livet. Det har blivit ett antal långa lunchpromenader där jag låtit solen värma mig och tanken löpa fritt.

10årsplanen har ju kommit till av en anledning och är sprungen ur ett tydligt behov. För min del så grundar det sig i vikten av valfrihet för mig. Det finns ett citat som lyder, lätt parafraserat, "Möjligheten att välja själv är den nya definitionen av rikedom". Jag har svårt att ifrågasätta det här eftersom det rimmar väldigt väl med den jag är och vad jag faktiskt drömmer om när jag sluter ögonen om natten. Min portfölj är ett av de huvudsakliga redskapen för att nå dit men det är inte det enda. Det är dessutom viktigt att hålla fast vid vetskapen om att det är just ett redskap och inte ändamålet i sig.




Att kunna växa sin portfölj bottnar naturligtvis i att man slaktar sina fasta kostnader och dessutom har en tillräckligt god inkomst för att ha ett visst överskott i sin ekonomi varje månad. Det lärde vi oss tidigt över köttbullarna som småttingar. Men i den här bloggen vill jag ju också slå ett tydligt slag för möjligheten man faktiskt har att påverka sin egen inkomst, både genom förvärvsarbete (Hur får man bättre lön) och via eget företagande.

Just den sista delen är något jag rört vid lite grann tidigare men som får allt större fokus för mig varje dag som går. Här har jag otroligt mycket kreativitet och driv som jag vill få utlopp för. Jag vill verkligen bygga något som kan bestå under flera år framöver. Jag hoppas att jag en dag kan vara transparent nog att redovisa exakt för hur jag tänkt bygga upp min näring på det här benet men just nu kan jag väl säga att planen är att det huvudsakligen ska bestå av konsulttjänster, diverse skrivprojekt och digitala produkter.

Allt eftersom företaget börjat gå bättre så har jag tillåtit mig att våga drömma bort till ytterligare en nivå av valfrihet, nämligen att vara platsoberoende. Tanken har fört mig till, den numer ganska kända livsstilen, att vara "digital nomad".




Jag har tänkt en hel del på hur det skulle vara och är i stor grad positiv till det, samtidigt som jag har en hel del dubier gällande den här kringflackande gruppen människor. Ohyggligt duktiga och välutbildade så klart men, inbillar jag mig, en ganska självcentrerad grupp där självförverkligandet och oberoendet står i centrum på bekostnad av viss medkänsla till sin medmänniska och pliktskyldighet. Nu när klimatskammen också svept över Sverige på bred front, så framstår den här gruppen individer i ett än mer osmickrande ljus med sina många flygresor. Just klimatskammen känner jag av väldigt starkt från mina PK-kompisar här i storstaden. Samma människor som för övrigt skröt om sina 6 utlandsresor per år för några år sedan, men vinden vänder snabbt...

Men trots mina invändningar så känner jag ändå med mig att jag hade älskat livsstilen personligen. Möten med smarta människor, flexibiliteten och det odelade nöjet att få pyssla på mina egna projekt hade fallit mig 100% i smaken. Det jag kanske räds mest är att man kanske kan känna sig något ensam (lonely in a crowd) och att produktiviteten skulle kunna stryka med när arbetstid och privat tid flyter ihop med varandra. Samtidigt som viss administration kring resor och anpassningen till ett nytt land kan stjäla lite tid också. Men på det stora hela, så vet jag med mig att jag hade ångrat mig om jag inte valde att testa på livsstilen om chansen skulle uppstå. Så därför har jag faktiskt ägnat lite tid åt research på ämnet för att se hur jag skulle kunna få ihop det om jag skulle vilja doppa tårna i nomadvattnet och åka iväg sisådär 3-4 månader nästa vinter.

Jag har kommit fram till ett antal punkter jag utgår ifrån som skulle kunna möjliggöra det här temporära äventyret:

  • Att få tillåtelse från våra nuvarande arbetsgivare att jobba på distans. Det här är ju det enklaste sättet att bli platsoberoende, att helt enkelt göra samma jobb på annan ort - förutsatt att det är möjligt. Hade jag fått min vilja igenom hade jag i mitt fall också försökt få gå ned till mellan 60-80% under perioden för att lösgöra tid för andra projekt. Jag har en ganska central position på jobbet, så även om det inte skulle uppskattas av arbetsgivaren så tror jag att jag skulle kunna få godkänt på det.
  • Att hyra ut vår bostad temporärt i andra hand. Kan vi få till detta med föreningens tillåtelse så  lösgör det ju så klart en stor summa och om man väljer en relativt billig plats som Chiang Mai eller Bali, så kommer inte kostnadsbördan vara alltför stor.
  • Att få inkomst via konsultande. Att helt enkelt fördjupa de samarbeten jag redan byggt upp eller få in ytterligare en kund. Ser det som högst möjligt att få till.
  • Att få inkomst via nya affärsrörelser. Det mest spännande som jag ser det med det här äventyret och verkligen något jag vill fortsätta utforska.
  • Att få göra det tillsammans. För att jag skulle trivas på riktigt, så hoppas jag att jag och min partner tillsammans skulle kunna göra det med tillåtelse från respektive arbetsgivare.
  • Att vi gör det kortare än ett halvår. Jag har läst på en hel del om beskattning för svenska digitala nomader och det verkar bli lite meckigt rent skattemässigt om man vistas utanför Sverige mer än ett halvår. Därför skulle det här äventyret, i ett första skede, vara över en vinter bara.

Men mitt tillvägagångssätt är långt ifrån det enda. Jag har som sagt gjort min research och det finns verkligen en uppsjö av olika sätt att få ihop det på. Man kan välja att göra en distanskurs och finansiera det hela via studiestöd och eventuell utlåning av bostaden. Det är också ganska vanligt med olika intensivkurs inom programmering med 8 veckor distans och 8 veckor onsite på en ort tillsammans.

Men vill du, som mig, jobba på distans under äventyret, så finns det ett par klassiska yrken som med fördel kan skötas på distans. Bland dessa så kan vi hitta programmerare, webbdesigner, grafisk designer, digital marknadsförare, skribent, bloggare/youtuber och översättare. Men det finns fler typer av jobb som man kan göra, jobb som man normalt inte tänker på kanske. Exempel på detta är onlineinstruktör, administratör, mentor/livscoach, yogalärare, sociala medieansvarig, fotograf, barnvakt, "house sitter", musiker, trader/investerare, journalist, affärsanalytiker, röstskådespelare, poddare, bild/videoredigerare, revisor, läkare, psykolog, reseagent, kundtjänst, reklamare, personlig tränare, näringsfysiolog. Listan kan göras lång...

Men som sagt så är det allra troligast att det här äventyret blir av och blir mer bekvämt om du kan försörja dig genom att helt enkelt göra samma jobb som du gör idag på annan ort. Börja där och lek med tanken på hur det skulle vara. Kittlar det?

Vill ni lära er mer om livet som digital nomad så kan jag föreslå ett antal resurser:
Nomad list - Bra sida för att lära dig mer om vilka ställen i världen som lämpar sig bra för livsstilen
Svenska nomader - Svensk sida om fenomenet med bra tips för oss svenskar
Digital Nomad Girl - Inspirerande brittisk kvinna som levt nomadlivet under ett par år
Chris the Freelancer - Australiensare som gått från att bara överleva som frilansare till att frodas i rollen.
4 Hour Work Week (annonslänk) - Lite av en bibel inom den digitala nomadkulturen 

Nu har jag låtit mina egna tankar löpa fritt tillräckligt länge. Nu är jag väldigt nyfiken på att höra vad ni känner kring livsstilen. Lockar den, irriterar den? Tankar?

2 kommentarer:

  1. Den lockar DEFINITIVT. Men med barn är ekvationen klart svårare. Skolbarn får som regel inte ledigt oavsett skäl. Ska ett skolbarn få ledigt måste de gå godkänd och motsvarande utbildning i det andra landet. Jag tänker mig därmed att mitt långresande i huvudsak blir som 50+-åring. Och då tänker jag inte jobba ihjäl mig heller. Men ett halvår innan dess vore fint att klara. Då blir det isf Jamaica och sker nog innan dottern börjar skolan. Har lösa planer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamaica? Otroligt häftigt. Är ju iofs ett lågkostnadsland även det. Frågar mig dock hur hett deras wi-fi är för en digital nomad? Känns lite kritiskt.

      Ja, barn i ekvationen ändrar mycket även om det inte ändrar allt. Finns flera inspiratörer inom den kategorin på YouTube också men det krävs oftast att man har ganska enkelt till att lösa intäkterna då - dvs att man har en eller två stadiga arbetsgivare som ger stabila intäkter över tid för ens expertis.

      Hur som, härligt att du vågar drömma! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...