fredag 1 februari 2019

Ny balansräkning efter exit

Det har hänt mycket sedan jag sålde av för drygt 300 000 kronor i november. Det här kom som en naturlig backlash på den stundande nedgången på börsen och mycket eftertänksamhet gällande belåning av aktieportföljen.



Jag har köpt in mig igen bit för bit då några av mina kärninnehav backade mer än 10% från mitt säljtillfälle. Därför är jag återigen fullinvesterad på börsen, men med den stora skillnaden att belåningen nu ligger på rimliga nivåer. samt att jag faktiskt har en buffert igen (!). Får uppdatera min portfölj vid tillfälle så ni kan få hänga med på vilka aktier jag valt att satsa på. Spoiler alert: bankerna delar ut gott med pengar nu i år. Jag passade även på att skicka mina älskade päron en liten gåva i form av extra amortering på lägenhetslånet när jag hade lite likvider, hoppas de köper någon extra vinflarra för det.

Tack vare börsens fina utveckling och bra sparande så är nettoförmögenheten på rekordnivå och det känns riktigt bra nu i allmänhet kring ekonomin. Nu vill jag bara höja ribban kontinuerligt och fortsätta tugga på med hög sparkvot och iver. Vi har ju dessutom en fantabulöst, underbar vår med utdelningar och skatteåterbäring att se fram emot. Det där med ökade energinivåer och glädjerus som kommer med våren är väl också en liten bonus ovanpå det kanske.

Sedan så skulle jag vilja skicka en liten blänkare att ni med fördel kan gå in på en av bloggarna Fru EB eller IGMR nu på lördag. De har ett mycket hedervärt budskap som jag själv och många andra i bloggosfären står bakom. Jag vill inte säga alltför mycket än men det handlar främst om att öka kännedomen kring FI(RE) till en bredare massa. Om vi bara kraftsamlar, så kan vi se till så att fler får lyssna på vårt melodiösa gospel. Vore inte det något?

Trevlig helg!

8 kommentarer:

  1. Jo det vore VERKLIGEN något! Tack för omnämnandet.

    Buffert är en fin huvudkudde. Det tänker jag varje gång jag tittar på vår fjärrvärmepanna från 1980.

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, fint uttryckt :).
      Ursäkta sent svar, men du kanske vill avlägga en liten rapport hur uppropet gått?

      Radera
  2. Hej! En sak jag funderat på med din lilla rapport i detta inlägg och andra liknande. Vad betyder summorna längst ner, och varför är de lika? Tänker speciellt på att "Summa skulder & EK" alltid är lika med summan tillgångar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga som jag tror många andra delar. Enkelt uttryckt så måste en balansräkning vara, just i balans. Med detta menas att tillgångar ska vara lika stora som dina skulder+eget kapital (disponibla tillgångar). Jag har gjort det enkelt här i och med att jag valt att kalla eget kapital för "nettoförmögenhet". På så sätt framgår det tydligast hur mycket pengar jag faktiskt har efter jag dragit av alla skulder.

      Vet inte om det gjorde dig något klokare? :)

      Radera
  3. Använder du köppriset för att värdera bostadsrätten eller värderar du om den löpande på annat sätt? Tack för intressant blogg. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Spartacus, välkommen hit. Yep, jag kommer kontinuerligt köra på inköpspriset som utgångspunkt gällande värderingen. Finns lite olika tankar kring detta men jag väljer konsekvent att köra på det för enkelhetens skull. Jag kan känna att booli.se och deras olika bedömningar inte alltid reflekterar 100% rådande värde och så ska man dra bort mäklararvoden på det också i en ev värdering. Så, nä, vi kör på inköpspriset helt enkelt.

      Radera
  4. Hann du in på marknaden igen i början på året? Det var många som brände sig när de sålde i Nov/Dec för de trodde på fortsatt nedgång men OMX är ju upp 9% sedan årsskiftet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, jag köpte in mig där vid slutet på december så hade väldigt flyt med min försäljning den här gången. Det lär ju dock inte bli en vana så buy and hold känns som en rimligare strategi för framtiden.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...