torsdag 28 februari 2019

Skrala februari

Februari månad har historiskt sett varit min allra sämsta månad ur utdelningshänseende. I år blir nog inget undantag, men tack vare mina utländska innehav så blir det ändå en litet större utdelningsskörd än jag fått vänja mig vid tidigare i skrala februari.



Ser man saken ur ett längre perspektiv, så kan man se att de ackumulerade utdelningarna som alla kära bolag gett mig sedan jag började mätningarna 2015 (se grafen nedan) ligger på strax över 30 000 kronor. Det är så klart en nätt summa att vara stolt över.

Samtidigt kan jag faktiskt konstatera att jag kommer få hela den summan och mer därtill i utdelning under 2019, om min prognos stämmer. Det är ganska galet, det går fort när man väl sätter ned foten och kör igång helt enkelt!




Kul att se hur utdelningarna växer under tid, det är mycket slit och grundläggande beteendeförändringar i vardagen som ligger bakom det. Då ska man bannemig fira den positiva utvecklingen.

Nästa månad sätter ju dessutom utdelningssäsongen igång på allvar. Vilka innehav har ni som kommer dela ut mest under mars månad? Själv blir det mycket bank och fastigheter, med SEB, Nordea och Castellum i spetsen.

Vill ni  förresten också få en skön översikt på utdelningarna, så kan ni gärna kolla in de mallar jag skapat och lagt under Mina verktyg.

4 kommentarer:

  1. Härligt när ihärdighet och tålamod lönar sig!
    Februari är en seg månad för många av oss investerare, utlandsinvesteringar är i stort sett enda chansen om man inte gillar preffar.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det? Sedan ska jag villigt erkänna att jag lyckats dra ned på kostnader överlag under så pass lång tid att saknaden efter att få slösa mer är NOLL. Vanans makt är stor och när man lär sig plocka undan en del av de sakerna som utgör bruset så är man så mycket mer harmonisk och tillfreds. Så ser jag det i alla fall.

      Ja, februari kan vara lite segt även om den tar sig för varje år som går. Jag är ju drygt 37% upp i februari jämfört med förra året och mitt nästa köp kommer antagligen bli en nordamerikansk aktör som ger mig lite flis nästa februari - det tar sig helt enkelt! :)

      Radera
  2. När jag fordom hade lön gillade jag februari eftersom den har så få dagar så det var större chans att min "per-dag"-allokering räckte månaden ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det är ju också ett härligt sätt att se på kära februari.

      Efter en snabb googling så ser jag även att februari historiskt sett varit en månad dedikerad till att arrangera "reningsfester" (https://sv.wikipedia.org/wiki/Februus). Det lät ju som en roligare aktivitet än att bara duka under för vabruari-effekten, gnäll och "kommer inte våren snart?". :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...