fredag 15 februari 2019

Jämför och förbättra

Innan ni läser vidare vill jag uppmana alla, som läser detta via mobilen och som vill få en hälsokoll av de fonder ni äger, dvs om ni äger en bra fond för de innehav och den riskspridning ni önskar, att Ladda ner Optis app via den här länkenDet är helt kostnadsfritt och du får enkelt, via Mobilt Bank ID, tillgång till alla dina fonder med bara några få knapptryck.

OBS - jag har ett samarbete med Opti. Alla tankar och åsikter som ni läser är dock mina egna.




Dagens ämne är alltså jämför och förbättra. Jag har tryckt på det förr men gör det så gärna igen för det finns skäl för det. Så många svenskar, inklusive mig själv, sitter på dåliga fonder som vi fått rekommenderade till oss av banktjänstemän med egenintresse. I mitt fall så gjorde jag en liten hälsocheck nu på mina tjänstepensionsfonder och blev lite smått förfärad. Eftersom det inte är så stora summor ännu i mina tjänstepensionsfonder p.g.a. min blyga ålder så har jag inte skänkt alltför mycket uppmärksamhet till dessa fonder innan men det ska man ju så klart. Sagt och gjort, så lät jag Opti göra jobbet och ge mig en rekommendation på liknande fonder som gav mig 0,3% mindre förvaltningsavgift varje år för samma innehav. Det kan tyckas lite men många bäckar små som ni säkert vet. Några tiotusingar ska det i alla fall ha sparat mig över en livstid. Väl investerade tio minuter kan jag känna.


Många är, precis som jag var, fast i ett dassigt fondsparande ifrån storbankerna som dessutom inte ger dem speciellt bra riskspridning. Att då få transparens i sitt sparande och en algoritm som konstant justerar portföljen för att sprida risken efter din profil är riktigt fint. Opti ser dessutom över samtliga fondalternativ för att hitta det som är mest kostnadseffektivt för dig som kund, varje dag. Det känns givet och bra som förvaltningsalternativ. Och de är helt oberoende som rådgivare också, något som väldigt få stoltsera med idag när alla ska sälja sin egen produkt. Det här får du betala 0,5% i förvaltningsavgift för men eftersom hälsokontrollen är gratis så uppmanar jag starkt att du börjar där och sedan tar beslutet om du vill köra vidare med den här formen av förvaltning. Alla är inte aktienördar som mig men hade jag inte valt att köra 100 % aktier (som ger mig 30' i utdelningar 2019) så hade jag lätt kört på detta framför traditionell förvaltning ✌.

Det är mycket smart och hårt jobb ligger bakom den här appen från Opti. Kika in den om ni vet med er att ni har en massa fonder som ni kanske inte sett över på ett tag. Dessutom får ni alltså möjlighet att få en smart förvaltning baserad på god matte och sunt bondförnuft om ni väljer att göra det. Heja Opti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...