söndag 16 december 2018

Sålt för 300 000

Eller ja, 343 000 för att vara exakt. En mindre summa för några av bloggarna där ute men desto mer kännbart för mig som fortfarande är i början av min resa. Låt mig berätta lite mer om hur jag tänkt och kanske allra mest hur jag våndats, för det här var inget enkelt beslut.



Ser vi till kursutvecklingen senaste två månaderna så är det en tydlig negativ trend som tagit ett hårt grepp om börsen. Volatiliteten har gjort att hjärtat hoppat över ett slag både en och två gånger den senaste tiden och det är det helt enkelt inte värt. Men min höga belåning så kan jag helt enkelt inte blunda för signalerna, jag behövde göra ordentliga justeringar i portföljen.

Tankarna har så klart funnits redan sedan den lilla sättningen i oktober men har ökat under november månads fortsatt negativa trend. Det faktum att jag faktiskt aldrig upplevt en rejäl nedgång som investerare utan kom in på börsen under 2009-2010 och därmed bara kunde casha in på effekten gör det här till en ny psykologisk utmaning för mig som investerare. Rutten jag nu valt gör att jag kommer sova tryggt och dessutom får en fin uppsida vid en kraftig nedgång.


Seeell!

Strategin blir alltså att göra en delvis exit ifrån aktiemarknaden och ger mig på ett försök att tajma marknaden lite. Det här lyfts ofra fram som en praktisk omöjlighet men ni kan väl hålla tummarna för att jag lyckats hyggligt i alla fall med detta? Det som återstår i portföljen är ungefär 225 000 i mina kärninnehav. Detta har gjorts med ett tydligt fokus på att undvika alltför hög exponering mot cykliska bolag som kommer straffas hårdast i den här marknaden.


Hej då, bear market.

Planen på kort sikt är att sätta de dryga 100 000 som jag får över på mitt sparkonto som ger mig 0,80% ränta i utbyte. Men jag kommer passa på att ta julledigheten för att tänka över de alternativa investeringar jag nu hunnit kolla in, såsom Kameo, SBP Nordic, Lendify och se hur pengarna kan fördelas där. Det kommer dock bli viktigt att inte binda mig under alltför lång tid så att jag ändå kan köpa in mig igen med råge när börsen blir attraktiv igen.

Vad krävs då för att jag ska köpa in mig igen i marknaden?

Jag sålde alltså för ca 350 000 nu i onsdags efter två dagars rejäl uppgång. Detta då jag, likt ett orakel, förutspådde att börsen skulle dyka torsdag-fredag för att sedan stadigt fortsätta nedåt och bryta ett nytt negativt motstånd. Nog för att jag blev glad att jag hade rätt på kort sikt men det kommer krävas mer än så innan jag gör ett återinträde och dessutom belånar portföljen för att få extra utväxling på pengarna.

Jag kommer ha tålamod och vänta in rätt signaler. Jag kommer också nyttja Kavastus principer och hitta tiden när det glidande medelvärdet MA200 indikerar rätt läge för mina kärninnehav. Men ser jag att det blir en nedgång på säg 15-20%, så kommer det självklart kittla i köpfingrarna för de aktier jag sålt av.

Jag tror det här är helt rätt i min situation. En stor lättnad. Det som självklart är tufft är att det blir en avvikelse från 10årsplanen. En beräknad sådan, men likväl gör det lite ont och det har varit intressant att se hur jag själv reagerat på det här beslutet emotionellt. Onekligen är jag väldigt målmedveten kring min ekonomi nu när jag satt igång. Jag låg dessutom i framkant för 2019 och prognostiserade ungefär 35 000 i utdelningar om jag fortsatt i samma takt med nysparandet. Men får hoppas att det här kan göra att jag klarar av att uppnå målen för år 3 och framåt istället. Det ska bli otroligt spännande att gå tillbaka till det här inlägget om 2-3 år och se om det var rätt vägval eller inte. Den uppdaterade portföljen hittar ni här förresten.

Nu är jag nyfiken. Hur hanterar ni andra den möjliga nedgången? Exit eller buy and hold och tacka för billigare anskaffningskurs? Finns inget rätt svar här egentligen utan det gäller att hitta det som passar just dig. 

15 kommentarer:

  1. Gör dina föräldrar glada och stolta på julafton, genom att betala tillbaks din skuld till dom!

    Du kommer göra deras jul oförglömlig !
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja där gav du mig lite inspiration. Det där presenttaket vi kommit överens om på 200 kr per paket blir ju lite svårt att hålla då dock :)

      Radera
  2. Dom kommer bli dom stoltaste tuppen och hönan i hönsgården, över så många vuxenpoäng deras kyckling uppnått!
    Kalle56

    SvaraRadera
  3. Jag sitter lugnt i båten! Tror det snart är läge att fynda bygger min portfölj på 10-15 åts sikt.
    Har köpt mycket senaste veckorna

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Det var värst vad du tar till drastiska åtgärder :)! Men jag tror du gör rätt på kort sikt, det är påväg neråt förr eller senare och 2019 ser ut att bli ett sådan't år som kan dra iväg kraftigt nedåt.

    Det märks på flera håll att det är "på toppen av cykeln".

    Jag tycker du gör rätt att du balanserar om så att du kan sova gott om nätterna - själv behåller jag mina innehav inklusive belåningen. Du hade ju helt klart "något" mer belåning än vad många andra har. Känner du att du inte kan sova gott om nätterna så är det ju verkligen inte bra att ha belåning! Helt rätt att göra dig av med det i.s.f!

    Det kommer säkert att gå bra för dig! Kommer att hålla koll och se när du går in med pengarna igen....för inte kan du vara nöjd med 0,8% avkastning särskilt länge?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, spännande med drastiska åtgärder ibland! :). Får jag fråga hur mycket belåning du sitter med i dagsläget?

      Ja, 0,8% kommer jag inte sitta med i evigheter. Jag tror genuint att en crowdfundinginvestering bundet i max 9 månader skulle kunna vara en bra lösning för att säkra lite avkastning när börsen surnar. Det får bli något inlägg på det framöver helt enkelt.

      Radera
    2. Hej!

      Absolut, det är inget jag sticker under stolen med. Just nu ligger det på drygt 37000 bara i portföljen men rent riskmässigt så är det ganska nära 0.99% spärren vid en kraftig nedgång.

      Drygt 17% belånat av kreditutrymmet. Finns under min portfölj i realtid om du vill kika närmare.

      Klarar just nu en nedgång på 50% utan att åka på straffränta. Kommer att bli lite drygt 30000 efter december månad pga semester.

      Men jag tycker utdelningar och insättningar håller det på en bra nivå. Har inga planer på att sluta.

      Radera
    3. Det är onekligen en sundare belåningsnivå, fint jobbat där. Utdelningarna ger ju en skön krockkudde mot nedgången också under tiden. Så länge du kan få fina utdelningar och samtidigt fortsätta putta in bra pengar varje månad i nyspar så låter det som att du kommer klara dig fint.

      Best of luck! :)

      Radera
  5. Nu vet du var din gräns går för att sova bra med avseende på investeringar/skulder och det är ju värt en hel del att lära sig "tidigt".

    Jag själv behåller mina innehav (men har ingen belåning).

    Lycka till framöver.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Egon. Det är som sagt min första stora nedgång och av den anledningen ville jag försöka lära mig av ett misstag...innan det faktiskt hände. Återstår att se om det var rätt avvägt men just nu känns det skönt. Och lugnt.

      Får bli att hålla tillbaka ambitionen om att maxa utdelningarna ett tag framöver helt enkelt :).

      Lycka till du med!

      Radera
  6. Det är bara att önska dig lycka till. Det är väldigt svårt att tajma och allting ser så enkelt ut i backspegeln, men oerhört svårt när man väl befinner sig i nutid. Det viktigaste som jag försöker förmedla är att man ska ha en strategi. Kör man enligt kavastus principer är totalavkastningen viktigast, men många andra anser att värdet har mindre betydelse och väljer att hellre fokusera på direktavkastningen och utdelningshöjningar.

    Jag själv fokuserar främst på utdelningar, men i enstaka fall kan ajg få för mig att sälja bolag som 1) Gått extremt bra under kort sikt samt 2) Bolag som sänkt sin utdelning eller har en dyster framtid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen, tack för att du delar med dig av dina tankar och tack för lyckönskningarna.

      Jag lutar nog åt ett totalavkastningsfokus precis som du lyfter fram, vilket också är anledningen till vägvalet jag tog. Givetvis är megatrenden för börsen på sikt positiv och så länge man inte behöver pengarna av någon anledning så kan man oftast bara sitta lugn i båten och pynta in kontinuerligt i fina bolag.

      Radera
  7. Hej Tioårsplanen.

    Tycker det är sunt att du tänker över din strategi. Mitt tips är att ta det lugnt med belåning den dagen du väljer att investera på börsen igen samt tänka på att höga avgifter äter upp en stor del av din avkastning. För egen del satsar jag på tid i marknaden och vill inte försöka förutspå en nedgång. Jag tycker själv det finns många attraktivt värderade aktier idag men givetvis kan det bli billigare framöver och i så fall är det positivt för mig som är nettoköpare de närmaste åren. Jag hoppas iallafall att ditt beslut blir bra på sikt :-) Fortsatt lycka till med sparandet.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Slimis,

      tack för vänliga ord. Vi får hoppas att jag lärt mig läxan den här gången, ja.
      Kan inte lova dock, lite spänningstorsk är jag ändå :).

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...