lördag 15 december 2018

Min lilla robotvän

OBS - jag har ett samarbete med Opti. Alla tankar och åsikter som ni läser är dock mina egna.

Ni kan Ladda ner Optis app via den här länken om du läser det här inlägget från mobilen och gör deras hälsokoll av dina fonder, typ idag. Det är helt kostnadsfritt och du får enkelt, via Mobilt Bank ID, tillgång till alla dina fonder med några knapptryck.

Jag introducerade möjligheten att få en snabb hälsokontroll över ens existerande fondsparande för några veckor sedan och kunde med glädje se att ni var ett gott antal personer som laddade ned appen efter det, kul att se! Känns inte minst viktigt nu när börsen är i en korrigeringsfas och att då sitta på höga förvaltningsavgifter eller fonder utan bra diversifiering är inte att rekommendera.

För den som missade det inlägget så tänkte jag nu att jag även inkluderar en liten instruktionsfilm som Opti levererat som går igenom hela steget egentligen från installation till start av sparande. Detta på 1 minut. Välinvesterad tid kan jag känna.

Det enda abret är att de inte musiksatt klippet med någon glad instrumentell melodi som annars är brukligt. Därför föreslår jag att ni själva trycker på en fin melodi innan ni trycker på play på klippet nedan. Är ni från västkusten kanske ni instinktivt känner "Spela Shoreline!". Kör bara kör.




Som ni märker är det alltså hyperenkelt att komma igång och det måste jag ju hylla dem för. Efter min lunch med VDn på företaget fattar ju hur otroligt mycket jobb som krävts ifrån dem som bolag för att kunna sänka tröskeln för sina kunder så väl som de gjort. Tycker det är en imponerande insats de gjort där som bolag.

Nästa steg då i Optis förgyllda värld är så klart att sätta igång ett automatiskt sparande och här tar de en förvaltningsavgift på 0,5% för sitt arbete. Här tänker jag att för en stor del av spararna där ute så är det här ett fantastiskt bra beslut faktiskt.

Många är fast i skitalternativ på ren svenska ifrån storbankerna som dessutom inte ger dem speciellt bra riskspridning. Att då får transparens i sitt sparande och en algoritm som konstant justerar portföljen för att sprida risken efter din profil samt se över samtliga fondalternativ för att hitta det som är mest kostnadseffektivt för dig som kund. Det känns givet. Och de är helt oberoende som rådgivare också, det kan väldigt få stoltsera med idag när alla ska sälja sin egen produkt.

Återigen, tack Opti för en bra tjänst. Smart och hårt jobb ligger bakom den här appen som kan hjälpa så många sparare där ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...