torsdag 13 december 2018

Avanza plockar bort ett par värdepapper från listan

Det här blir ett kortare men desto mer kärnfullt inlägg.

Under gårdagen damp det ned ett överraskande meddelande i min inbox på Avanza. Ett antal av mina innehav som jag valt att belåna försvinner nu ifrån listan för Superräntan. Mest nämnvärd är nog Hemfosa som efter avknoppningen inte fick vara med och leka längre. Kan tycka det är lite chockerande att Avanza gör så här med bara en veckas varsel men det är en annan fråga.




Eftersom jag, som bekant, har haft en ganska hög belåning på portföljen skulle jag nu alltså behöva göra vissa justeringar i portföljen för att inte åka upp ett hack och betala ockerränta den 18 december när förändringarna träder i kraft. Jag råder er andra att hålla koll på detta också om ni har någon av aktierna med belåning.

Det här meddelandet från Avanza satte igång en spiral av tankar. Efter mödosamt överläggande så ledde det faktiskt till den största omstuvningen i portföljen jag någonsin gjort. Men mer om det i nästa inlägg...

11 kommentarer:

  1. Jag tror att det var jag som satte igång Twitter till att tvinga fram mail nummer två där de talar om vilka aktier och fonder de la till.

    Med den listan kunde jag konstatera att det blir en högst marginell förändring för mig även om det suger att de tar bort hemfosa.

    Må väl
    AvL

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mitt fall så var det flertalet värdepapper som omfattades, Hemfosa, Mekonomen och Clas Ohlson. Även om Mekonomen och Clabbe nästan sålts av helt redan så blir man ju sur när tre av ens värdepapper inte längre omfattas. Speciellt om man är mer högbelånad. Känns oseriöst med så snabba förändringar, hade varit skönt om de tog spararnas parti där och gav lite mer tid för förberedelse. Och måste man stuva om så tvingas man ju göra det till den specifika veckans kurs, som kanske inte är fördelaktig alls. Nä, inte bra.

      Radera
  2. Detta är verkligen inte bra. Jag skrev ett ganska argt meddelande till Avanza där jag talade om att det INTE är okej att göra så med bara en veckas varsel, samt att jag undrade vilka aktier de tänkte lägga till, samt en tydligare information rent allmänt. De presenterade två listor, en med ALLA superlånsaktier där även de som strax tas bort finns med, sen en annan bättre lista där man ser skillnaderna, vilka som lades till och vilka som togs bort.

    Detta är nog en av de minst genomtänkta förändringarna Avanza gjort sedan jag blev medlem. Detta slog ganska hårt, då jag nyligen har flyttat om i portföljen till en massa värdepapper som nu helt plötsligt inte längre är superlånsberättigare, t.ex. Klövern och Sagax preffar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen, yep det drabbade även mig hårt. Så jag hann allt surna till på dem ganska rejält. Tycker de varit kända för att ta småspararnas parti bra förr i tiden men detta var ett klavertramp. Hoppas och tror de hämtar hem läxan här dock. Ibland behöver man att någon ser en fastna med handen i syltburken för att man ska tvätta händerna noggrant :).

      Radera
  3. Hej 10årsplanen.

    Tyvärr märker man hur fula Avanza är med många saker desto längre man är kund hos dem. Du kan redan nu räkna med att det blir sämre villkor när de gäller belåning av aktier. De som vart med länge och handlat med aktier vet att banker kan både sänka belåningsvärden samt ta bort värdepapper helt från superlånet. Vad händer då? Jo du får sämre belåningsvärde och måste betala högre ränta alternativt sälja av tillgångar. Avanza vet att folk är belånade. Vad gör man då om man ligger på gränsen till överbelåning så att man tvingas sälja sina aktier eller betala ocker ränta? Jo man säljer som sagt av innehav och ändrar som man kanske inte skulle gjort annars. Sen märker man hur mycket pengar som slängs i sjön genom courtageavgifter eftersom Avanza håller på som dom gör. Värre blir det även med Avanzas olika courtageklasser som gör att du kanske betalar en ocker courtageavgift för dina affärer när du endast kan byta courtageavgift 1 gång per dag. De större portfölj du får desto värre kommer det bli. Portföljbelåning är bra i en stigande marknad men kan ge riktigt tråkiga erfarenheter i en bearmarket. Jag har spenderat många tusenlappar i onödan hos Avanza genom okunskap genom åren. Mitt tips är att lära av mina misstag redan nu så kommer det inte kosta dig lika mycket som för mig. Du är yngre än mig och kan spara mycket pengar genom att nu välja rätt väg gällande ditt sparande. Kom ihåg att de sällan finns några gratis luncher här i livet och detsamma gäller Avanza. Bli inte beroende av Avanza som bank eller någon annan bank heller för den delen. Banker ska man äga och inte vara lojal kund till. Du ska få en bra avkastning på dina pengar. Det är därför du exponerar dom mot börsen. Du ska inte behöva betala banken en massa pengar du inte tänkt. Hade jag vart dig hade jag gjort som jag själv gjort. Flyttat till Nordea Investor. De har en sämre sida. Men att betala 0.06 % i courtageavgift istället för Avanzas prisplan har gjort att jag aldrig ångrat mitt byte. Tyvärr låser Avanza in sina kunder genom dyra flyttavgifter. Bara genom att äga utländska innehav blir du låst hos Avanza pga deras höga flyttavgifter. Skulle du flytta ditt innehav idag skulle det kosta flera tusen kronor. En ful avgift Avanza tar för att låsa in sina kunder. Nordea har 0 kr i flyttavgift och väljer att inte låsa in sina kunder. Precis som det borde vara. Man väljer det bolag som är bäst och låser inte in sina kunder. När du har ett lån hos Avanza blir du än mer låst av dem. Du måste betala tillbaka din skuld innan du kan flytta dina pengar. När du är låst hos dem äger de dig som kund och du kan inte påverka deras beslut om högre avgifter eller olika förändringar. När det kommer någon ny bank med bättre erbjudanden än Avanza sitter du fast. Jag tror du förstår min poäng. Genom att du låst dig hos ett företag som kund kan du inte göra de affärer som är bäst för dig som kund. Jag tycker det är bra att du tar dig en funderare om vad som är bäst för dig själv. Du har en bra utbildning och en bra lön samt fina framtidsutsikter. Gör de val som är bäst för dig och inte för banken. Jag önskar dig fortsatt lycka till med ditt sparande och livet i övrigt :-)

    Bästa hälsningar Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen Tioårsplanen.

      Nordea har inte den snyggaste designen på deras sida. Men sidan fungerar för att göra aktieaffärer till ett lågt courtage. Jag brukar komplettera Nordea med att ha Avanzas sida uppe för att lättare kunna följa orderdjup och annan viktig information som jag behöver. Ska man jämföra nätmäklarna är Avanza bättre men man får också betala därefter. Avanza har även billigare fonder och det är ett plus i kanten om man vill kombinera sitt sparande med indexfonder. Men i slutändan vill jag betala så lite som möjligt när jag handlar med aktier samt slippa flyttavgifter och därför faller mitt val på Nordea. Sen är det så mycket jag stört mig på hos Avanza genom åren och de gör också att jag vill ge Nordea en chans. Bland annat kan deras olika courtagenivåer som kan ge ockeravgifter om man inte passar sig. Det är fantastiskt med Nordeas 0.06 % i courtageavgift då man vet att man aldrig betalar mer än så.

      Skulle jag vart dig skulle jag iallafall någon gång i framtiden testa Nordea Investor. Skulle du inte trivas med tjänsten kan du ju alltid flytta dina innehav från Nordea till någon annan bank kostnadsfritt. Sen är även min förhoppning att plattformen blir lite bättre med tiden.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Bra tankar, tack för att du tog dig tid att skriva ned dem. Ja, jag har ju som sagt redan Nordea Invest men som ett sant barn av min tid pallade jag verkligen inte hur onödigt meckigt det var att jobba med dem. Jag sitter redo nu med mitt torra krut på drygt 100' och bara väntar på den dagen de lanserar ett fint pressmeddelande som lyder "Vi har blivit bättre!".

      Innan dess så tar jag nog mina avgifter :)

      Radera
  4. Hej

    Jag har flyttat till Nordea Invest från Avanza och det var en minst sagt intressant resa.

    Först, för det var just då som jag insåg hur mycket Avanza tar i avgifter för flytt :(
    Sen, insåg att det var mycket krångligare och gammaldags hos Nordea , t.ex för att flytta aktier/värdepper mellan olika aktiekonto, som man gör själv hos Avanza med några klick hos Nordea man behöver ringa mäklare som gör det åt en och det tar både tid och energi, det känns så 80-tals.

    Men i övrigt Nordea har lägre avgifter och det går att förhandla lägre avgifter på övriga tjänster om man flyttar aktier hos de, så för mig det var break even efter 6-8 månader. Så nu ligger jag på plus med tanke på övriga avgifter + lägre avgift när jag handlar aktier + slipper tänka på de olika courtagenivåer som man har hos Avanza.

    Summa summarum, det finns både dåliga och bra sidor med att flytta till Nordea från Avanza, det är inte lika smidigt som hos Avanza men det blir billigare, så det är upp till var och en att bedöma vad man vill.

    Anonym :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna anonymitet i kommentarsfältet alltså ;).

      Tack för att du delar med dig av dina tankar. De bekräftar min bild som jag fått till mig via andras inlägg och vad jag erfarit själv. Nog för att kostnadsmedvetenhet i varje led är en dygd men att behöver ringa in till en mäklare á la Wall Street anno 1991 känns så jäkla mossigt. Inte värt det helt enkelt.

      Men du får gärna slänga iväg ett mail eller kommentar till mig när de gjort betydande förbättringar, då hoppar jag på tåget direkt! :)

      Radera
  5. Hej där.

    Jag blev också arg. Vet inte ens om detta är fullt lagligt att med 1 veckas varsel ända på spelreglerna. Som tur är jag inte belånad så pass mycket och skulle det ändå krisa har jag föräldrar som jag kan direkt låna av. Men ajaj tänker på alla dem mindre lyckliga. Verkligen inte ok!
    Speciellt när man gick ut med så mycket reklam om att det nu aldrig varit billigare att låna. Men såna är ju banker det är bara cash som räknas.

    Hälsningar Tandläkaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, legaliteten i det vet jag inte om jag vågar uttala mig om men att det är förkastligt gentemot kund är jag helt med dig på!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...