tisdag 11 december 2018

En ny bekantskap i portföljen

OBS - jag har ett samarbete med Kameo men det är det endast mina egna tankar och åsikter som får utrymme här på bloggen.

Herregudars vad kul med ännu en ny tjänst uppe här på bloggen. Jag pratade tidigt om min önskan att sprida gracerna väl gällande mina investeringar och blir därför så glad att jag faktiskt hackat mig vidare på den vägen. Tycker det är grymt lärorikt att få kasta mig in i den här typen av samarbeten och få fin direktkontakt med de företag jag väljer att till slut jobba med. Det är långt ifrån alla.

Men så till den nya samarbetspartnern Kameo. Det är aktör som funnits på den svenska marknaden sedan 2016 som erbjuder lån till företag och fastighetsprojekt via crowdfunding, dvs att du som sparare är med och investerar i lånen. Här kommer en liten mysig iphone-produktion med deras Sverige-VD Vanja Eriksson, där hon förklarar lite mer kring plattformen.





Varför kan det vara värt att kika in?

Jo, den möjliga avkastningen i sig är riktigt bra. Med erbjudanden på mellan 5-15 % så gör varje god sparare sig själv en tjänst att i vart fall kika närmare på vad de har att erbjuda

Det jag tycker gör Kameo lite unika på marknaden är att de valt att sänka tröskeln gällande minsta investering i sina projekt. De har valt att lägga den så lågt som 500 kronor bara, så det är väldigt lätt att komma igång och "träna sig" bekväm med sparformen utan alltför stor initial risk. Det tycker jag är smart gjort av dem och en fördel gentemot andra aktörer.

Du får dessutom månatlig utbetalning på lånet istället för årlig utbetalning och slipper dessutom transaktionsavgifter, uttagsavgifter och dylikt. De drar ingen skatt på förhand utan rapporterar in alla kontrolluppgifter till Skatteverket så att det tas med i deklarationen automagiskt. Skatt betalas sedan på ränteintäkterna och beskattas som all annan ränteinkomst med 30 %.

Men glöm för guds skull inte att det alltid är en risk förknippad även med den här sparformen och det är inte garanterat att du får tillbaka dina pengar. Gör din läxa innan du investerar. Men stilla ändå din nyfikenhet och läs på mer om Kameo på deras hemsida. De har just nu ett fint projekt med Kungsholmen till hissnande 11% avkastning för investeraren. 

Check it out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...