söndag 5 maj 2019

Uppdaterad portfölj - plus ett nytt innehav

Söndag morgon, 30 km långlöp står på schemat för dagen (blir skönt när det här marathonet är gjort känner jag) men först en liten uppdatering kring portföljläget. Jag har shoppat en hel del under månadens gång och även plockat in ett nytt innehav nämligen.



Jag känner att jag hade för lite exponering mot energisektorn i portföljen, även om det funnits skäl till det så klart med en starkt konkurrensutsatt marknad. Men jag valde till slut att plocka in en mindre post av Transalta Renewables för att få lite mer exponering i vart fall. Transalta är ett bolag på den kanadensiska börsen som företrädesvis producerar förnybar energi (främst vindkraft).

I övrigt så har jag ökat en del i min teknikkonsult Softronic, som också haft en väldigt positiv kursutveckling sedan jag plockade in den i min portfölj. Även en del Resurs Holding och Investor har det blivit under april för att smiska in lite extra utdelning innan den svenska utdelningssäsongen är över för i år.

På tal om utdelningarna, så har det ju gått väldigt bra i år med en prognos på närmare 35 000 kr för 2019 - en kross av målet med nästan 10 000 kr i så fall. Det här är så klart häftigt i sig, men extra kul blir det när man tänker på att mina fasta kostnader (på ca 4500 kr/månad) snart täcks helt av utdelningar. Bara 1500 kr extra per månad i utdelningar så är jag där, vilket skulle motsvara 54 000 kr i utdelningar på helårsbasis. Krigar jag på i samma stil med bra sparkvot och fortsatt framgång med egenföretagandet så finns det ingen anledning att det inte ska gå att uppnå inom ett år eller två, vilket ger grym energi. Det får väl ändå betecknas som en frihetskvot av rang?

För framtida köp kommer jag nog försöka hålla mig till existerande innehav nu och försökta av vikta ned lite mot finans som just nu utgör en litet väl stor del av portföljen. Jag kollar också lite på att eventuellt månadsspara lite i fonden Avanza Emerging Markets för att skapa en än bredare exponering. Alternativt kan jag kika lite på deras innehav och cherrypicka ett eller två bolag som verkar extra lovande på sikt.

Hoppas ni har en lika härlig söndag vänner. Vad handlade ni för aktier eller fonder under månaden?


Innehåller affiliatelänkar

5 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Senast det inhandlades aktier blev det en liten post i Bahnhof för egen del.

    Vad häftigt att du är så nära den finansiella friheten!

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Häftigt, Bahnhof var det längesedan man tänkte på faktiskt. Lovande case?

      Gällande friheten så känns det ohyggligt långt bort faktiskt men att kunna täcka de fasta kostnaderna är ett litet steg på vägen iaf. Måste fortsätta på samma spår, får inte tappa takten! :)

      Radera
  3. Verkar som min kommentar försvann i bloggers mörka hål.

    Grymt jobbat! vilken härlig känsla när utdelningarna täcker dina fasta utgifter. Det får du fira då. :)

    PS. Är fondkramare själv och pumpar in allt i avanza global och spiltan investmentbolag. Inte så spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då, det händer ibland med kommentarerna är jag rädd. Inte sällan nu för tiden som jag tänker på att hosta bloggen själv på en annan plattform för att öka standarden lite måste jag säga.

      Tusen tack för gratulationen, det ger massa extra energi. Jag är nog alldeles för intresserad av aktier för att köra hårt på fonder men ett litet månadsspar på en tusenlapp eller så skulle jag kunna unna mig. Överväger det starkt till nästa månadslön. :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...