lördag 10 november 2018

Balansräkningen uppdaterad

Här kommer så en uppdaterad balansräkning, ett riktigt skönt verktyg att använda återkommande för att få god översikt på sin ekonomi. Det är självklart också smärtsamt de månader man inte går framåt som man hoppats, men det gäller att hålla känslorna i styr här och se till att man låter sig motiveras istället för att nedslås. 



Jämför man med förra månaden så har nettoförmögenheten tyvärr backat med 17 098 kr. Främsta anledningen bakom den negativa utvecklingen är så klart den bistra utveckling vi sett på börsen. Även om värdet gått upp något så är det främst belåning som ligger bakom detta, något man kan se i "belåning aktier".

Hur ser det ut för er, har ni vågat er på att göra en egen balansräkning än?

9 kommentarer:

  1. Ser väl bra ut men du har nästan 50% belåning av ditt aktiekapital? Det är galet högt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, tack för din fråga. Jag har valt att köra en högre belåning nu i början av mitt aktiesparande för att boosta storleken och utdelningarna. Jag har faktiskt skrivit ett inlägg med publicering nästa helg på ämnet där jag redogör för mina tankar lite mer ingående. Hoppas det kan ge lite perspektiv.

      Men bra spottat! Hur har du det själv med belåning?

      Radera
  2. Håller med om hög belåning och obefintlig buffert. Vad är privata skulder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ett tänk för detta, får även teasa dig då om kommande inlägg som kommer senare för en litet bättre redogörelse :).

      Privata skulder är skuld till första insatsen på lägenhet som betalas av på ganska lång sikt och därmed kommer finnas kvar ganska länge.

      Tack för frågan!

      Radera
  3. Ok, så typ privatlån från förälder? Ja jag ser fram emot ett inlägg rörande detta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt så. Gott att höra, då vet jag att en person väntar på det i alla fall :).
      Du får gärna signera med ett namn i framtiden också så jag kan adressera dig personlien också. Trevlig helg!

      Radera
  4. Hej!
    Jättespännande att se dina siffror.
    Men noll kronor på sparkonto och 50% belåning på aktier.
    Det är väldigt aggressivt.
    Stor risk, jag personligen skulle ha väldigt svårt för det.
    Vi är alla olika men jag hoppas bara att du fårstår risken i det. Ska bli intressant att läsa ditt inlägg om det nästa helg.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, kört på väldigt aggressivt. Kan avslöja att det blir lite självrannsakan på inlägget nästa vecka :). Du kan dock känna dig lugn i att jag känner till riskerna förknippade med det.

      Tack för kommentaren, hoppas du får en fin vecka!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...