söndag 20 januari 2019

Filmtajm: Vilken är din väg till frihet?

Underbar helg! Själv har jag varit ute i skidspåren och donat men kan nu lugnt luta mig tillbaka och götta mig lite i värmen. Vad passar då bättre än att avnjuta ett klipp med en brittisk FIRE-profil? Ett stadigt och bra föredrag, synd bara på den illa sittande skjortan men innehåll framför yta antar jag...



Hur som helst så pratar den gode Jake Desyllas, författare av boken Job Free: Four ways to quit the rat race, om just fyra olika sätt att bara säga "Nae!" till ekorrhjulet. Tips: spola fram till 07:50 ungefär, det är först då det startar. 


Hur som helst så fick det mig att grunna lite på vilken metod människorna i min omgivning väljer för att bli fria från löneslaveriet. De fyra sätten Jake lyfter fram är:

"Unjobbing"

Ett upplägg där man egentligen har någon vanlig anställning utan flera olika inkomstkällor från ett eget företag där sysslorna verkligen är sådana som man själv vill hålla på med. Ofta matchas detta med ett väldigt sparsamt leverne för att skapa utrymme och valfrihet kring vilka projekt och uppdrag man vill ha.


Intensivt sparande

Behöver egentligen ingen större introduktion gissar jag eftersom det är en populär tanke här i bloggosfären. Men enkelt uttryckt så handlar det om att bygga upp en pengamaskin via hårt sparande under ett antal år för att sedan kunna leva av sitt investerade kapital. Sparkvot är ett centralt mätvärde för den här approachen.


Företag som ger passiva inkomster

Bygga upp en verksamhet, kan mycket väl vara ett internetbaserat företag, som helt enkelt skapar inkomst åt personen utan att han eller hon behöver investera mer i tid. Ofta kan det vara serieentreprenörer som skapar flera olika företag och sedan avknoppar sig själva från det operativa och bara cashar in vinsterna som företaget skapar åt dem.


Sälja sitt företag

Samma som ovan, fast med undantaget att man här satsar på att bli uppköpta av ett större bolag. Inte alls en ovanlig väg till stor rikedom för många svenskar och man läser ofta om olika "exits" som folk gjort från sina företag som gjort dem snuskigt rika.

Vilken approach graviterar du främst till? Efter att du svarat på frågan så kan jag varmt rekommendera att läsa igenom den här artikeln som ger lite av ett facit till vad som faktiskt gjort andra svenskar rika.

Själv känner jag nog att intensivt sparande och företag/investeringsformer som ger mig passiva inkomster är det jag väljer att fokusera på. Jag må vara riskbenägen men att bygga upp företag med stor tillväxtpotential och en planerad exit känns som en tuff väg att gå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...