torsdag 18 oktober 2018

Storbankerna under granskning - finns det skäl till oro?

Det känns som att det blåser lite snålt nu kring våra kära storbanker. Nordea, Swedbank, Danske Bank och SEB har alla redan hamnat under granskning, kan vara så att jag till och med glömt någon. Det går med andra ord ett litet drev just nu mot storbankerna från medias sida och kommer kanske göra så i några veckor till.

Fortsatt vind i seglen för SEB gissar jag

Ni får gärna tycka till här men jag känner spontant att det här går i cykler. Bankerna kommer få göra pudlar, städa lite i eget hus i två-tre år och sedan så börjar det om igen. Jag stöder på intet sätt beteendet och tycker det är hemskt att så mycket faktiskt kan uppdagas kring våra stora finansiella instituts verksamheter. Men jag känner att det är en del av deras business att göra övervägda risker i sin dagliga verksamhet och medvetet tumma på uppsatta guidelines för att skapa sig en edge. Så länge som din personliga årsrapport som bankman uttrycks i intjänade kronor, och detta styr din bonus, så kommer det här beteendet att fortsätta.

Jag tror alltså att kurserna för våra storbanker kommer vika aningen nu den närmaste tiden men att vi sedan får en rekyl uppåt igen på sikt. Jag fortsätter därför äga och investera i SEB, ett av mina största innehav i portföljen.

Hur resonerar ni?

2 kommentarer:

  1. Äger både Swedbank o Nordea (via Sampo) och delar din syn. Jag fyller inte på men behåller o inväntar med glädje nästa års utdelning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns som ett bra alternativ till att paniksälja, definitivt.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...