lördag 13 oktober 2018

Min portfölj - Exposed!

Så var det då äntligen dags att redogöra för hur jag valt att placera mina aktier just nu. För tillfället så har den presterat väldigt bra för mig och under 2018 kommer mina utdelningar ligga på över 20 000 kr, vilket också är målet enligt 10årsplanen.


Var inte rädda för att kommentera eller ställa frågor, jag tror att det finns några darlings där som jag gott skulle kunna göra mig av med.

Du hittar portföljen i menyfältet, eller på den här länken.

7 kommentarer:

  1. Ser ut som en fin och välbalanserad portfölj på alla sätt. Men framför allt är det ju din VÄG som nu ska leda dig (till att börja med) genom din 10-års plan! Spännande!

    En fråga: tänker du dig ha några "kärninnehav" eller hela tiden tanka upp så att bolagen kommer vara ungefärligt lika stora i procentandel av portföljen? På sikt alltså?

    Jag kommer med intresse följa dig på din väg.

    Med vänlig hälsning,

    Atlas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Atlas,

      först, tack för de uppmuntrande orden.

      Det är en bra fråga du väcker. Jag skulle säga att SEB, Axfood, Castellum, Hemfosa och Skanska är kärninnehaven, vilket gör att jag kan sova lugnt. Kan försöka komplettera portföljredovisningen med hur stor procentuell del de utgör av portföljen för att göra det enklare för läsaren att se. Jag tror mycket på att ha en väl sammansatt portfölj där grundinnehaven är stabila och som delat ut väl historiskt (och ser ut att göra så framöver). Men det måste finnas utrymme för tråkigare högutdelare och något enstaka förhoppningsbolag också :).

      Radera
  2. Kärninnehaven liknar mina :) Har inte SEB har SHB istället. Snyggt om du når 20000kr i utdelning i år. Jag tror inte jag når upp dit i år. Blir nog strax under. Det känns som jag kan ha mer USA bolag än vad du har. Kul att ha lite olika portföljer som är av ungefär samma storlek som min att titta på som inspiration till fortsatt sparande. Jag började med utdelningsinvestering 2016 samt att följa finanstwitter och bloggar. Nu har jag precis börjat blogga oxå. Vilket är kul. Dom stora bloggprofilerna har alla börjat en gång med en blogg utan några läsare som sedan växt. Så precis som det är spännande att se portföljen växa så blir det spännande och se vart bloggandet tar en. Jag har nu lagt in följ på din blogg. Så jag kommer att läsa den regelbundet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, tack för de uppmuntrande orden. Nådde faktiskt 20 000 kr nu i fredags, vilket känns grymt bra.

      Precis som du säger, så har alla de andra inspiratörerna börjat någonstans med ett blygsamt antal följare och med en blygsam aktieportfölj. Hitta glädje och var beslutsam på din resa bara så är du snart där du också!

      Radera
  3. Fin portfölj, ser vissa likheter med min egen.

    Kul att ha hittat din blogg, för övrigt - har själv nyligen lagt en tioårsplan (inget jag redogjort för på bloggen, dock) jag hoppas ska gå i lås. Ska bli spännande att följa din resa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar. Jo det är väl tanken, när jag finner tid att strukturera upp de just nu ganska spretiga tankarna - var trots allt bara några veckor sedan jag formulerade planen i huvudet :)

      Radera
    2. Välkommen hit Kowalski, hoppas det blir en kul resa att följa. Men gör gärna så att du faktiskt redogör för den på bloggen. Tycker det ligger stor kraft i att våga konkretisera sina mål.

      Jag förstår men försök gärna prioritera att konkretisera de spretiga tankarna. Tror det kommer ge dig mycket energi på din väg! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...