torsdag 12 september 2019

Opti - är det lämpligt att minska risken i portföljen sett till marknadsläget?

Opti lyfter, i sitt senaste blogginlägg, upp en viktig fråga för det rådande börsklimatet - nämligen om man bör minska sin risknivå i sin portfölj. Innan jag går in djupare på deras slutsatser skulle jag dock vilja påminna om vad Opti faktiskt gör. Opti erbjuder, förutom automatiskt riskdiversifierat sparande, en kostnadsfri hälsokontroll över ens existerande fondsparande. Det är som sagt helt kostnadsfritt och du får enkelt, via Mobilt Bank ID, tillgång till alla dina fonder med några knapptryck. Därefter kommer Opti med rekommendationer för dig på hur du kan spara in pengar sett till din risknivå och avkastningsmål. 

OBS - jag har ett samarbete med Opti. Alla tankar och åsikter som ni läser är dock mina egna.

Jag tänker att jag även kan inkluderar en liten instruktionsfilm, som Opti själva producerat, som går igenom hela steget egentligen från installation till start av sparande. Detta på 1 minut. Välinvesterad tid kan jag känna.



Som ni märker är det alltså hyperenkelt att komma igång och det måste man ju hylla dem för.

Men tillbaka till samtalet om risknivå. Normalt, så är författarna av åsikten att det egentligen är allra bäst att ta hög risk eftersom avkastning och risk har en ganska tydlig korrelation. Dock finns det vissa indikatorer på räntemarknaden (skillnaden mellan långa och korta räntor har minskat) som faktiskt antyder att vi går mot svagare ekonomiska tider.




Ytterligare en anledning till att kanske bli något mer riskaversiv är för att PE-talen ligger på historiskt höga nivåer, dvs att företagen övervärderats sett till sin faktiska vinst.





Antingen väljer du att agera på de här signalerna och stoppa in varje öre på ett sparkonto med hög ränta, såsom PRA Spar, eller så anpassar du helt enkelt din portfölj. Opti erbjuder via sin robotrådgivare 9 olika portföljer, där den avgörande skillnaden mellan de olika portföljerna är just risknivån. Därför kan ni i appen, helt enkelt anpassa strategin och portföljvalet. Själv är jag, som ni vet, övertygad om att utdelningarna från mina innehav utgör en bra krockkudde mot nedgångar och som ger mig fina nya pengar att återinvestera för. Men jag tycker definitivt att en anpassning av sin robotportfölj kan vara ett gott tillvägagångssätt.

Så än en gång, tack Opti för en bra tjänst. Smart och hårt jobb ligger bakom den här appen som kan hjälpa så många sparare där ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...