lördag 14 september 2019

Det blev lite mer Castellum

Börsveckan som gick var positiv för min del då finanssektorn, som jag ligger ganska tungt i, såg en välbehövlig återhämtning. Även om Swedbank fortfarande får sin beskärda del dålig press, så känner jag mig övertygad om att de, tillsammans med de andra bankerna kommer hämta sig med tiden.

Samtidigt som bankerna gick upp och skapade utrymme för mer handel i min portfölj, så hade bloggosfärens fastighetsgunstling Castellum en mindre formsvacka. Den här lilla dippen, tillsammans med ett x-datum nu den 20/9, gjorde att jag klippte till på ytterligare 50 st aktier. Detta gör att jag nu har 875 delar i den här klippan till bolag och att det kommer in ytterligare drygt 2 650 kr nu i utdelningar september. Not too shabby.




Just att Castellum har blivit en sådan gunstling bland oss finansbloggare gör mig något orolig. Man blir hälsosamt skeptisk när man fått se andra "säkra bets" såsom H&M och Ratos falla i popularitet väldigt snabbt på kort tid. Men när jag kollar på siffrorna så ser jag inte allvarliga orosmoln än på himlen för Castellum - marginalerna är fortfarande bra, utdelningsandelen sund och verksamheten stark. Så fortsätter aktien ned under hösten, så har jag inga problem att öka ändå upp till 1000 aktier.

Hur är er syn på Castellum? Nyttjade ni också den lilla dippen?

Innehåller affiliatelänkar

4 kommentarer:

  1. Nyttjade dippen och köpte några stycken, har också plan att öka upp till 1000, ungefär 100st kvar tills dess :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken synkning! Är det till och med så att du också precis nått miljonstrecket för portföljen? Det vore ju skrämmande kul om det var så också...:)

      Radera
  2. Hej!

    Jag ser det inte riktigt på samma sätt, visst har det varit lockande att plocka på mig med tanke på utdelning och dippen neråt. Men den står ju i ungefär samma som för 3 månader sedan.

    Det enda som förändrats på den tiden är ett nytt räntebesked som knappast kunde förvånat någon, make till svagare chef får man leta länge efter.

    Tittar man på hela fastighetssektorn är den ju ganska orimligt högt värderat just nu sett till övriga börsen. Många bolag upp 50% när övriga sektorer knappt orkat upp till 20%.

    Castellum sticker dock ut och är "bara" upp lite drygt 18%. Med det sagt tycker jag att hela fastighetssektorn ser dyr ut just nu inkl Castellum.

    Minskar själv ner belåningen just nu för att det känns riskabelt inför Q3-rapporterna. Jag hoppas att jag får fel men min känsla är att de kommer att visa i ännu större utsträckning att det snart är slut på det roliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frihetviautdelning, uppskattar ditt perspektiv och jag valde Castellum kontra de övriga fastighetscasen just av den anledning du nämner.

      Men jag håller med om att skuldsanering är en väldigt rimlig approach just nu, jag jobbar aktivt på att skapa mig mer utrymme under de kommande månaderna. Det blir att lägga ordrar precis i samband med löningen och sedan försöka att inte logga in på portföljen och bli lockad helt enkelt :)

      Trevlig helg på dig!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...