måndag 14 oktober 2019

Infrea - investmentbolaget som bygger Sverige


Hej kära vänner, här kommer en riktigt trevlig ny samarbetsartikel som jag gjort tillsammans med Infrea AB. Infrea är det svenska investmentbolaget som fokuserar på infrastruktur och som verkar vara på en riktigt lovande bana som bolag. Vi tar och kollar in med VD Tony Andersson, exakt hur bra det faktiskt går för bolaget…

Varmt välkommen tillbaka till bloggen Tony och grattis på tvåårsdagen ni precis firade som bolag. Vi hördes sist för en intervju under mars månad och nu, ett halvår senare är jag så klart väldigt nyfiken på att höra vad som hänt för Infrea sedan dess. Men först, tänkte jag be dig att kort presentera dig själv på nytt för de läsare som inte läste den första intervjun. Vem är Tony i bekantskapskretsen?

Jag är nog den som tar tag i saker och löser problem för att komma framåt när det gäller mina intressen. Kanske lite av reseledartypen om du så vill. Men samtidigt är jag väldigt glad om andra bjuder in till aktiviteter och jag bara får njuta och hänga med. Spelar vi sällskapsspel är jag kanske inte helt otippat tävlingsmänniska och vill gärna vinna.

Vad i din bakgrund tror du har lett dig tror du lett fram till den position du har idag som VD för ett investmentbolag med fokus på bolag som verkar inom infrastruktur?

I botten är jag civilingenjör inom väg och vattenbyggnad från KTH här i Stockholm, men jag har framförallt en hel karriär inom samhällsbyggnadssektorn. Är uppvuxen i norra Jämtland, dvs i glesbygd, men har flyttat till storstaden, i mitt fall Stockholm. Har även hunnit med att prova på att arbeta utomlands. Men jag har alltid befunnit mig inom samhällsbyggnadssektorn. Jag tror starkt på att mina egna erfarenheter, däribland att ha varit med under flera lågkonjunkturer, på olika sätt påverkat mitt val och mitt sätt att leda Infrea. Personligen tror jag inte på att titta bakåt när du vill gå framåt. Men däremot tror jag på att använda den erfarenhet du byggt upp när du går vidare.


Sist fick vi veta att du gärna lagar mat, har dina rötter i Jämtland och att din far var byggnadsarbetare (något som kanske kopplade dig till Infrea?). Men om vi tar fasta på matintresset då, vilken festmåltid skulle du bjuda familjen på om ni får till ett nytt, bra förvärv till Infrea?

Det beror på vilken årstid det är. Men helt klart skulle måltiden ha en nära koppling till naturen. Jag tycker mycket om älgkött, som jag berättade sist. Särskilt när jag själv har varit med och hämtat det hela vägen från skogen till matbordet. Viktigast är att jag serverar mat som jag själv kan stå för.


Hur många medarbetare är ni nu på bolaget? Vad brinner ni för internt och hur ser avkastningsmålen ut för Infrea de kommande åren? Och hur tänker ni nå de målen?

Infrea jobbar vi tajt och effektivt. I moderbolaget är vi idag tre personer. Men om vi räknar alla som arbetar i våra dotterbolag är vi över 300 medarbetare. Och fler kommer vi att bli när vi förvärvar ytterligare välskötta, fina bolag framöver. Målet är att alltid att ge bästa tillväxt och avkastning till våra aktieägare och vi är stolta över våra medarbetare som levererar detta fokus varje dag.

Vilka är nyckelhändelserna sedan vi hördes sist och hur ligger dessa i linje med er uttalade strategi och målsättning?

Oj, ja det har hänt väldigt mycket på ganska kort tid. En av de största händelserna är att vi har avyttrat hela affärsområdet Brand. Det har hela tiden varit lönsamt men för att vi ska kunna fokusera ytterligare på Infrastruktur var det nödvändigt. Dels för att tydliggöra vår struktur utifrån vår strategi, dels för att skapa kapital för nya förvärv inom våra andra affärsområden.


 Sen vi talades vid sist har vi även förvärvat hela tre nya bolag, alla inom affärsområdet Mark & Anläggning. Det är Anläggningsgruppen i Skaraborg, Göteborg Mark & VA i Götaland och Siljan Schakt i Dalarna och därtill har vi förvärvat kvarvarande minoritet i Tälje Mark.  Vi har också avancerat vår börsnotering och förflyttat oss till Nasdaq First North Premier Growth Market. Ett viktigt steg mot målet att så småningom komma in på Main Market. Vi följer vår strategi och vi har ett bra tempo, över min egen förväntning skulle jag säga.

För att vara en norrlänning, så kan man (med glädje) konstatera att Tony inte är en man av få ord, utan det fick bli en uppdelning av den här intervjun i två delar. I nästa del kommer vi redogöra ännu mer kring de här nya förvärven som Infrea gjort och hur vi småsparare ska se på bolaget som investeringscase. Mycket intressant läsning att vänta med andra ord.

Until then mina vänner!


Innehåller affiliatelänkar

6 kommentarer:

  1. Har haft spaning på Infrea under lång tid. Gillar sektorn "utilities" och deras möjligheter att tjäna pengar i ur och skur. Kommer nog avvakta lite till och låta bolaget växa till sig ytterligare innan några pengar satsas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick också upp ögonen för dem för ett halvår sedan ungefär i samband med att jag skrev första artikeln om dem. Jag förstår ditt resonemang, fast samtidigt...varför inte gå med tidigt om man tror på dem på sikt? :)

      Kan ev bli en liten post för min del faktiskt i samband med nästa lön.

      Radera
    2. Det har främst med utdelningarna att göra. De behöver jobba upp ett bättre kassaflöde så att de kan dels ha stabila utdelningar och även höja dessa årligen.

      Radera
    3. Det är naturligtvis min ambition med Infrea också och det kan bli så att man behöver ha lite is i magen innan så blir fallet. Men spännande att vara med tidigt på en potentiellt väldigt bra resa :)

      Radera
  2. Väldigt intressant intervju. Jag har följt dem sedan vintras och har redan börjat investerat hos dem. De är nya men hungriga och tror de kommer leverera bra i framtiden. Vill gärna vara med på den resan! :) bra intervju!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att de inte var en ny bekantskap för dig Andre. Lycka till med investeringen och tack för de vänliga orden! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...