söndag 10 november 2019

Investera i onoterade aktier - den sanna vägen till rejäl avkastning?

Min strategi har länge varit enkel. Investera i kvalitativa utdelningsaktier och i ett antal tillväxtbolag och se inte bakåt. Onoterade aktier har knappt funnits på radarn, men nu när ett av mina innehav börjar närma sig notering på börsen, så känns det plötsligt lite mer spännande. Kanske ska man eventuellt gräva fram ett par potentiella förvärv med stor tillväxtpotential innan resten av marknaden slår till?



Hur hittar man då onoterade aktier?


Med min begränsande ekonomiska bakgrund hade jag noll koll på aktier till att börja med och än mindre onoterade aktier. Men när jag började jobba efter plugget så fick jag ta del av ett optionsprogram på mitt jobb. Så enkelt var det alltså att bli en del av den här exklusiva klubben för min del och eftersom jag trodde på bolaget, så var det en no-brainer trots att jag inte hade så mycket pengar då. 

Detta är alltså ett klockrent sätt att få tag på sitt första onoterade innehav. Men det finns naturligtvis fler alternativ. Men innan jag berättar om de andra sätten, så kanske vi kan fokusera lite på varför det här med onoterade aktier kan vara ett attraktivt förslag? Jag låter min gode kamrat (I wish) Leffe GW tala:

"Det gäller ju att hitta företag innan de når börsen, när de väl hittar dit så blir de så fasligt dyra!" Leif G.W. Persson.

Det är alltså bolagets potential du köper in i till en lägre kostnad än senare på resan. Det är i vart fall tanken. Självklart kommer den här potentialen till en mycket större risk än de flesta vanliga noterade innehaven, båda p.g.a. bolagens mindre storlek men även för att du kan få problem att hitta en köpare när bolaget inte finns noterat på börsen. Plötsligt blir det nämligen väldigt old school och du måste själv hitta en annan investerare som tror på bolaget, vilket kan bli väldans svårt när de blodröda siffrorna dominerar varje kvartalsrapport.


Investeringsplattform för onoterade aktier


För dig som inte är anställd i ett bolag som erbjuder ett aktieprogram eller blir tillfrågad av nära och kära att investera i "en galet bra affärsidé", så finns det faktiskt alternativ. Investeringsplattformen Pepins har existerat i ett par år nu och har verkligen etablerat sig som en vettig plattform för den något mer riskbenägne som letar guldkorn i ett tidigt skede på marknaden. 




Pepins har dessutom gjort en väldigt trevlig ny integration till Avanza också (som jag använder för att investera), så att du kan se alla dina onoterade innehav på ditt Avanza-konto. Jag kommer definitivt hålla koll på plattformen löpande och slå till hårt när jag väl hittar något som kan motivera mer än att öka min utdelning till nästa år. Till dess så kommer jag också hålla mina öron mer öppna för fräsiga affärsidéer som kommer min väg och väntar än mer ivrigt på noteringen av det innehav jag redan har för att göra min första noteringsresa - fasen vad kul det känns verkligen! 😁

Hur ser ni själva på onoterade innehav, är det värt risken? Har ni varit aktiva på Pepins tidigare? Vore kul att få igång en diskussion på området så fire away bara! 

6 kommentarer:

  1. Hej,
    Intressant ämne!
    Har förstått det som att Pepins startar ett AB för varje bolag som finns att investera i på plattformen. Du som investerare äger alltså aktier i det nystartade bolaget som i sin tur äger aktier i det onoterade bolaget. Hur blir det då när börsnoteringen blir aktuell? Äger du då ens några aktier i bolaget som ska noteras?
    Antar att du pratar om Alvesta glass.
    Har inte investerat på Pepins just på grund av att jag inte riktigt förstår upplägget. Jag vet att det går att enbart handla på alternativa listan och man behöver absolut inte vänta på någon notering.
    Tacksam om någon skulle kunna förklara.
    Grattis till dina onoterade innehav och lycka till med investeringar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande frågor Annika, jag tar faktiskt och vbf:ar dina frågor till Pepins så får de stå för expertisen just på de detaljfrågorna. Även om jag har mina aningar så känns det bättre att de får stå för svaren :)

      Det är inte Alvesta glass som jag pratar om förresten utan ett annat bolag jag tidigare var verksam i helt enkelt.

      Tack för lyckönskningarna. Skickar ett par hjärtliga sådana tillbaka! :)

      Radera
  2. Vad roligt med notering av ditt bolag! Det är en resa få förunnad och jag hoppas verkligen att alla anställda som jobbade på bolaget, och fick chans att investera, tog den.

    Sen ska man inte glömma att där det finns rejäla chanser till vinst finns också ofta rejäla risker. MAO: sätt inte hela kapitalet i onoterade aktier... ;)

     Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla de med lite intresse av aktier och affärer var förnuftiga och tecknade. Ska verkligen bli otroligt roligt att se resultatet av noteringen. Man glömmer aldrig sin första, eller hur säger de? :)

      Oh, ja. Risken är naturligtvis överhängande med den här typen av investeringar. Jag hade flyt att lyckas med min enda investering hittills som sagt. Men jag hoppas att inlägget kan få någon att kanske öppna blicken lite för potentialen i den här typen av investeringar. Man vill ju inte bara att det är rika gubbar som G.W. som sitter på kunskapen om potentialen i onoterat. ;)

      Radera
  3. Själv är jag delägare i Investment AB Spiltan sedan länge och får via den vägen indirekt ta del i onoterade bolag, även via Pepins.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det, det är ju en ganska "mainstream" aktie som ändå är onoterad. Tack för exemplet! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...