lördag 2 november 2019

Missade målet

Skönt att inte bara måla bild om att allting går så jäkla bra hela tiden. Ett av delmålen som jag formulerade i min 10årsplan handlade om att jag varje enskild månad skulle casha ut över 250 kr/månad i utdelningar.  Här föll jag tyvärr kort i februari månad i år med ynka 16 kronor, som ni kan se i det här inlägget


Kommentar till det? Njae, det gör inte så värst mycket att jag föll kort här upplever jag och det skulle kännas kontraproduktivt att endast köpa månadsutdelare för att kicka upp utdelningarna till rätt nivå på månadsbasis. Exempelvis så skulle jag illa kvickt behöva köpa månadsutdelare till ett värde av ca 15 000 kr de kommande månaderna för att säkra upp 400 kr/månad nästa år (som är målet just nu).

Men. Eftersom jag just nu ändå inte lever på mina utdelningar ännu...vad gör det för skillnad egentligen? Hur resonerar ni?

6 kommentarer:

  1. Jag har gjort lite tvärtom faktiskt. Jag sålde mina fonder och fyllde på i mina månadsutdelare, i syfte att öka månadsutdelningarna i min kf.

    Tack för en bra blogg! // Frilans

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, ja det är ju olika strategier där. Jag var bara tvungen att ifrågasätta mig själv en sekund och bena ut själv huruvida jag upplevde månadsutdelningarna som en vettig målsättning eller ej.

      Å ena sidan, så är månadsutdelningarna sköna då jag fortfarande har relativt hög belåning på portföljen och därmed mår gott av lite likvida medel då och då som ger mig flexibilitet. Å andra sidan, så lever jag inte i dagsläget alls på mina utdelningar och borde därför inte låta mina köp fokusera på bäst värde istället för månatliga utdelningar. Lite rädd att den tanken grumlas om jag låter delmålet "månadsutdelningar" ta för stor plats helt enkelt. Lite så :)

      Radera
  2. Jag kan tycka att det inte spelar så stor roll om det är månad/kvartal/årlig utdelning, huvudsaken det rullar in pengar. Men, jag förstår lockelsen och det praktiska när det kommer en slant varje månad!

    Även efter en exit från arbetsmarknaden så handlar det bara om planering om du vet ätt pengarna distribueras ojämnt månad till månad. Planerar du kan man utjämna själv så "månadsinkomsten" blir ganska jämn över året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med dig Tobbe, tack för kloka ord. Jag gillar verkligen månadsutdelare, men den höga direktavkastningen kommer ju naturligtvis oftast till ett pris. Så man bör inte stirra sig blind och lägga alla sina pengar här, utan planering på månadsbasis blir viktigt sedan vid en potentiell exit.

      Radera
  3. Om man som pensionär tänkt leva av utdelningarna samma år som de flyter in är det en fördel om de är jämnt fördelade. Det är tyvärr omöjligt med stor andel svenska kvalitetsaktier.

    Det näst bästa är om utdelningarna är framtunga och alltså ligger tidigt på året. Då kan man portionera ut pengar efter de starka svenskmånaderna mars-maj. Det gäller bara att ha lite buffert för de vanligtvis riktigt svaga januari och februari.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt sant Utdelningssmålänningen. Det känns därför skönt att jag har mina små excel-ark jag håller koll på. Även om historisk avkastning inte alltid är en garanti så ger det en skön fingervisning om när man isf bör hålla ned på sina kostnader :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...