måndag 1 mars 2021

1,97 miljoner investerat och flera nya innehav i portföljen!

Gud vad dålig jag har blivit på att fira mina små milstolpar, det är faktiskt så att ett par milstolpar gått ouppmärksammade nu på resan. Senast jag uppmärksammade utvecklingen var nog vid 1,6 miljoner tror jag. Bot och bättring! Det känns dessutom extra angeläget nu i och med att jag närmar mig miljon #2 med stormsteg upp för trappan...



...för i skrivande stund ligger mitt investerade kapital på 1,97 miljoner kr. Den noterade aktieportföljen ligger på 1 864 000 kr, medan jag alltså har drygt 100 000 kr i andra tillgångsslag. Jag kommer under veckan att uppdatera portföljen i sin helhet, så att ni får full insyn kring vad jag köpt/sålt. Jag har dessutom lovat ett par läsare att göra det, så det löftet ska jag försöka hedra. Men jag kan redan nu teasa med att jag plockat in spännande bolag som Irisity och Bambuser i portföljen to name a few. Båda är spännande case med framtiden för sig och representerar ett nytt led i min strategi att diversifiera portföljen från den tidigare så stora exponeringen mot finans och utdelningscase. Jag ser fram emot att läsa era reaktioner på dessa senare i veckan. Utöver min noterade portfölj, så har också mina kryptoinvesteringar tuffat på riktigt bra. 



Som ni ser, så ligger kryptoportföljen i detta nu på ca 3 900 USD (33 000 SEK). Detta är en väldigt fin värdeökning från de 2 550 USD jag satte in i början av året. Även om man alltid känner sig sist på bollen när det gäller kryptoinvesteringar, så är jag glad att jag tog steget. Och på tal om att ta steget, så har jag sett att 15 personer nu följt min guide för hur man investerar i krypto och därför skaffat Coinbase + BlockFi. Superkul att det fick ett sånt genomslag och uppenbarligen är den här typen av investering något som många varit sugna på. Som mest var min portfölj uppe i 4 800 USD tror jag, men oavsett värdeutveckling, så ämnar jag äga krypto på lång sikt och låta räntan ticka på i min favör. 



Sedan så vill jag också lyfta upp något jag inte pratat så mycket om tidigare och det är att jag fått chansen att investera 50 000 kr i bolaget jag själv jobbar på (vilket gör det till mitt andra onoterade innehav). Det känns verkligen fantastiskt att aktivt engagera sig i min arbetsgivares resultat och att det ger mig en tydligare känsla av att jag även jobbar för mig själv. Jag kan varmt rekommendera att göra detta om ni får chansen, givet att ni tror på bolaget så klart. Totalt har jag nu lite drygt 80 000 kr i onoterade innehav som ligger på mitt AF-konto på Avanza, uppdelat på två aktier. Båda företagen utvecklas väldigt starkt just nu, så jag hoppas på god avkastning här på lite längre sikt och framtida börsnoteringar.

Sedan så har jag även satt igång två mindre sparanden på Fundler och Savr som utgör en dryg tusenlapp just nu. Här ämnar jag månadsspara en mindre summa i varje månad som komplement till mina aktieköp. Tanken bakom detta är helt enkelt för en bredare exponering via bra fonder. Fundler använder jag för deras expertis och Savr för att jag helt enkelt får samma fondutbud som jag får via Avanza/Nordnet, fast till en billigare peng. Så det känns som en no-brainer att lägga in en mindre summa där varje månad. 

SÅ jag kan nu konstatera att jag, ett och ett halvt år efter första miljonen, nu närmar mig miljon nummer två med stormsteg. Den berömda snöbollseffekten har verkligen börjat infinna sig. Jag är ofantligt glad att jag började investera och att jag startade den här bloggen för att dokumentera fram- och snedstegen. Och för att potentiellt få stöttning på vägen. Och herreegud som ni har stöttat mig, det ska ni ha det största av tack för!

Så vad säger ni, har ni något härligt förslag på ett firande man skulle kunna unna sig vid miljon #2?

5 kommentarer:

  1. Härligt och tack för en kul blogg! Lite roligt att jag är i samma ålder som du har i princip identiskt sparkapital. Lycka till med att nå miljon nummer två!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fantastiskt härligt är det. Och med dagens uppgång också är jag ääääckligt nära 2 mille nu :).

      Vad roligt att vi har en liknande situation. Innan jag själv startade blogg så kollade jag ofta efter personer i samma ålder och som hade ungefär samma kapital också för att hitta igenkänning. Så väldigt roligt att höra att någon där ute känner det med mig.

      Såååå, jag får önska dig lycka till tillbaka helt enkelt då med miljon nummer två? :)

      Radera
  2. Lycka till! Kul att bitcoin ger lite avkastning, själv har jag alltid varit för feg för den sortens investeringar. Hade jag bott själv kanske man hade vågat vara lite våghalsigare.

    Minns inte vad vi gjorde vid miljon#2, det blev nog bara ett gott vin. Vid den första miljonen var det fin champagne och en middag på stan med spabesök, då hade vi inga barn så det var enklare att hitta på såna saker. Till miljon #3 har jag sparat en flaska bubbel vi fick av min chef vid nyår. Sen får vi se vad mer som händer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Snålgrisen. Om du hade bott själv...är det ditt ansvar som huvudsaklig försörjare som du hänvisar till eller hur tänker du?

      Bra firanden allihopa. Jag tror faktiskt att klä upp oss lite och ta en drink med min sambo. Hon får nog ta och välja vad vi ska dricka, gudarna ska veta att hon har en stor del i att det gått så bra som det gjort.

      När når du miljon 3 då tror du? :)

      Radera
  3. Bra jobbat 10årsplanen :)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...