onsdag 11 december 2019

Lackar på Nordnet

Hej vänner, jag drar mig ofta från att trolla om profiler eller företag på nätet - det känns så tradigt och gjort på något sätt. Kanske även lite för Joakim Lamotteskt?

MEN nu upplever jag faktiskt att Nordnet tabbat sig rejält på ett par punkter på sistone, som gör mig lite putt. Låt mig berätta mer...


Först och främst, så är den nya sidan tämligen ful och brister i funktionalitet på en rad fronter. Dessutom så fungerar den "mjuka övergång" de valt att göra, med vissa delar på nya siten och vissa på den gamla, tämligen dåligt. Det blir bara förvirrande och schizofrent för oss som användare. De försöker ta efter Avanza men de ligger fortfarande just..."efter".

För det andra, så upptäckte jag i förra veckan att min utdelning från Transalta Renewables inte kommit in den här månaden som den brukar. Jag hörde då av mig till deras kundtjänst och fick efter ett par dagar (alldeles för långsamt) svaret att den hade fastnat hos deras amerikanska depåbank. Istället för att vara proaktiva och informera oss ägare om detta innan vi blir sura, så säger de ingenting. Kardinalfel i kundhantering.


För det tredje, vilket är mitt största störningsmoment just nu, det nya programmet Portföljbelåning Plus. Det här programmet medför en del radikala förändringar som bl.a. innebär att du nu bara får lånerabatt på de aktier med ett belåningsvärde över 60%. Det kom extremt hastigt med en veckas notis bara och det var väldigt oklart för min del vilken räntenivå portföljen nu skulle hamna på. Jag mailade direkt och frågade om lite vägledning...inget svar alls. Idag trädde så programmet i kraft och jag var spänd på att se utfallet.

Här möttes jag dock av motstridiga uppgifter. På ett ställe i dashboarden låg jag i det allra lägsta spannet men på ett annat i det näst lägsta spannet bara. Det kan tyckas petigt men det handlar ändå om över en procent i ränteskillnad på drygt 200 000 kronor. Jag ringde till kundservice som sade "Ah, det måste vah nå vajsigt. Du ligger i lägsta, bara att vänta till imorrn så kommer det se bra ut." Det kändes ju bra så jag tackade genast och bad honom bara bekräfta detta skriftligt också. "Ahhh visst, det fixar jag direkt.". Tre timmar går.

Jag tar och mailar och ber om att faktiskt få skriftlig bekräftelse. Då får jag som svar efter ett tag att "Ahh, sorry jag gav dig visst fel info där, du ligger på den nästa lägsta. Köper att det uppstod lite oklarheter i vår respons idag." You don't say? Ni gav mig helt fel info. Så fruktansvärt slapp snubbe jag råkade ut för och allmänt jäkligt dåligt intryck Nordnet ger gång på gång.

Jag gav Nordnet chansen igen för ett par år sedan eftersom de har ett bättre rykte om sig att driva in mer av den utländska källskatten kontra Avanza. Men när det kommer till användbarhet på sidan, sättet de informerar kunderna på och responsen (om någon) man från kundtjänst ,så har de i mitt tycke alltid varit urusla. Jag har ändå varit kund här i många år, så det har hunnit bli en del irritationsmoment.

Sorry för min rant kära vänner. Det är ett som tur är ett sällsynt element här på bloggen vågar jag påstå. Hur känner ni, har ni också lyckats irritera er på Nordnet under årens lopp lika mycket som mig?

17 kommentarer:

  1. Hej - håller med dig: har försökt jobba med den nya sidan, men tycker som du att den mest bara är sämre. Sedan kan jag tycka att deras respons brukar vara helt OK. Det som stör mig mest är de nya reglerna med att endast papper med belåningsvärde 70 % och däröver räknas in om man vill ha deras lägsta ränta. Det kommer att styra kunderna mot stora bolag, jag förstår att det är bättre för dem om man snabbt kan komma ur investeringar, men kursrisken kommer att öka och det retar mig.

    Mvh, Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klokt sagt Per. Är tämligen förändringsbenägen själv men tycker inte att de lyckats bra här med den nya sidan och att portföljbelåningen begränsar en ganska rejält om man vill få fin hävstång på sina innehav.

      Radera
  2. Nya Nordnet är Snurre Sprätt. Efter mitt senaste köp fick jag skriva ut Depåöversikten på gamla Nordnet:-))

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha riktigt så långt har jag inte gått än. Men snurrigt är det. Oh yes, indeedy!

      Trevlig kväll på dig Lars!

      Radera
  3. Håller med att den nya sidan är strulig pch dåligt konstruerad. Nya räntan är dock kanon, 10% större belåningsvärde och räntan sänkt till 0,886% iställer för 1,19%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mjo, lägre ränta är mysigt men de låser in dig till ett mindre antal innehav för att kunna nyttja den på rätt sätt. Synd, men julaftonen med bra portföljbelåning kunde ju inte vara för evigt antar jag.

      Radera
    2. Visst är det inte alla investeingar som innefattas, men iaf för mig så ökade det totala belåningsvärdet som sagt med 10%.

      Radera
  4. Har aldrig testat Nordnet, men det verkar inte vara nån höjdare.

    Välkommen till låneträsket. Avanza ändrar sina lånevillkor två gånger om året, och då är det likt en Keno-dragning spännande att se vilka aktier som åker ur "superräntan" och vilka som läggs till. Totalt rörigt och inte det minsta logiskt. Jag har mailat otaliga gånger till deras support men inte fått några vettiga svar. Många upprördes av att man snabbt som f-n sparkade ut Swedbank ur Superräntan, och en teori som cirkulerade var för att otroligt många hade köpt på sing Swedbank efter UG-avslöjandena att det blev alltför kostsamt för Avanza att låta denna aktie ligga kvar med allra bästa räntan/belåningsvärdet. Danske Bank ligger kvar där än idag trots stora böter och en massa skit. Men Swedbank var de snabba med att plocka bort. Senaste gången försvann alla mina norska innehav från Superräntan, då man "bytte index", vilket var svaret som jag fick då. Nån annan gång försvann Klövern Pref, som jag hade köpt på mig rejält just för att det var den enda preffen som ingick i superlånet. Poff, så försvann den.
    Tror det är värdepapper för ungefär 400000 kr som helt plötsligt har fått betydligt högre ränta, utan vettig förklaring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Upplevde samma problematik med Avanza just gällande Swedbank, stor igenkänning för mig där.

      Det enda sättet vi kan skydda oss på är att helt enkelt ha lite torrt krut att kunna skjuta med och att inte tillåta alltför höga lånenivåer antar jag. Tyvärr kommer vi nog fortsatt få stå ut med dålig kommunikation här och snabba omkastningar. Belåning är inte för den passive helt enkelt. :(

      Radera
  5. En liten rättning angående informationen om de nya räntenivåerna, det gick ut information mycket tidigare om detta om än lite luddig. Däremot så fick man ett meddelande om kontot man hade inte kvalificerade sig för nya ränterabatten en vecka innan ändringen. Inte en helt smidig övergång men information har gått ut, sen är det upp till var och en att läsa informationen ;)
    Använder också Nordnet och är inte vidare förtjust i nya designen, förstår inte hur de har tänkt? Mest störande att man hela tiden måste välja konto för allt man ska göra? Har man man valt sitt ISK konto så vill man kunna gå in i depån, se sina transaktioner m.m. utan att hela tiden behöva välja konto, en aning störande.
    Sedan verkar de ha något fel på sidan för att redigera bevakningslistor, det går inte att få fram soptunnan om man vill plocka bort ett bolag. Enda sättet var att lämna sidan utan att trycka klar och sedan gå tillbaka då dök soptunnan upp och man kan ta bort ett bolag :)
    Men förhoppningsvis uppdaterar de efter hand med nya funktioner och förbättringar :)
    Sedan kan jag inte förstå alla som pratar så gott om Avanza, har konto där också men jag deras gränssnitt är om än rörigare än Nordnets, hittar inte ett skit på deras sida, man trycker sej fram som en blind galning och jublar av glädje så fort man lyckas att hitta det man söker?

    MVH
    /Poor Bastard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, härligt beskrivet PB.

      Jodå, jag fick den informationen som du nämner i min depå men missade eventuell information innan dess. Men jag hade velat ha den i min depå minst två-tre veckor innan det trädde i effekt. Nu blev det en vecka bara ungefär och om de då inte svarar på ens frågor gällande informationen man fick i sin depå...ja, då blir det svårt.

      Radera
  6. Hej!

    Jag känner igen mig i precis allting och det var nästan så att jag hade kunnat skriva inlägget själv. Har själv skrivit en del om detta nyligen och precis som du upplever jag ett nonschalant svar och otroligt långsamma svar på deras "support".

    Exempelvis fick jag informationen från början att lägsta räntan endast var för 70% belånignsgrad, en klar försämring eftersom de förespråkar diversifiering men totalt smutskastar dem som nyttjar tjänsten och diversifierar sig.

    Då fick jag som svar att det gällde den utökade belåningsgraden, så jag skrev ett till inlägg om det.

    Och igår kom svaret att det endast innebär grundbelåningsgraden, så att exempelvis Duni ingår inte då den har 60% bas och 80% utökad....80% är mer än 70% enligt mig så bad dem fixa sin dåliga information.

    Det är ju otroligt viktigt när man använder sig av belåning att känna till sådana saker...det som irriterar mig ganska mycket också är att de förmodligen aldrig skulle göra samma sak med Blankningar och konceptet är ganska likt. Hur många skulle blanka om dem helt plötsligt skulle få andra förutsättningar än aktuella kurser?

    Sidan är ju en katastrof och jag har skickat många mail med förslag på funktioner som saknas i nya layouten. Den ser ju för övrigt ut som "hej kom och hjälp mig".

    Gillar å andra sidan inte Avanazas layout heller, tycker "gamla nordnet" såg betydligt mer professionell ut. Aldrig förstått poängen med att byta "gränssnitt" när det aldrig tillför något. Jag har sällan sett GUI/UX-förändringar som tillför något trots 20+ år i IT-branschen so konsult.

    Men men, jag kan överleva den dåliga designen bara man får rätt information. Deras nya portföljbelåning är minst sagt sämre än tidigare då utbudet minskar väldigt mycket.

    Inte ens Svolder kvalificerar sig längre...så deras definition av diversiering är väl "large-cap enterprises".

    Tack och lov har de ännu inte ändrat på formatet i sin transaktionshistorik iaf....vi får se ;)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Word!

      Kommunikationen kring portföljbelåningen samt den nya sidan är verkligen kass och befäster dem som nummer två på marknaden...på väg nedåt eventuellt också. Men att kundtjänsten är så dålig kan man inte klandra deras digital wizzes för. Och håller med kring Avanza, en del onödiga extra steg och något mer svårnavigerat upplever jag.

      Tack för din kommentar, värmde att se någon som upplevt samma sak.

      Radera
  7. Försökte och testade Nordnet, men nä...finns så otroligt mkt bättre (Läs Avanza)
    I min värld borde marknadsandelarna ligga på 95 vs 5 %. till Avanzas fördel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, jag är nog benägen att hålla med dig. Det är så synd dock, man vill ju verkligen ha två riktigt hungriga aktörer (minst) som jagar varandra till att bli ännu bättre.

      Hoppas de fortsätter att utveckla sig, det är aldrig för sent att förbättra sig :)

      Radera
  8. Du kommer aldrig kunna få allt, Avanza har bra kundtjänst, om det är viktigt för dig välj dom. Nordnet å sin sida krossar allt motstånd med sin möjlighet till portföljbelåning.. Vill du ha billigt courtage Välj Nordea.
    Fundera en stund vad som är viktigast för just dig och välj sedan därefter.

    Mvh Freeby40

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör samma analys som dig, därför har jag just nu använt både Avanza och Nordnet. Men det hindrar naturligtvis inte att man ryter ifrån när de tabbar sig som de gjort nu flera gånger på kort tid.

      Att någon uttrycker sig negativt på ett högljutt sätt som jag gjorde nu är aldrig för att sänka en aktör eller avråda andra från att använda den. Nästan uteslutande är det en högljudd önskan om att aktören i fråga ska skärpa sig så att man som kund kan bli nöjd längre fram. Hoppas det får någon sådan effekt den här gången :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...