söndag 15 december 2019

Större omstuvning i portföljen - inklusive två nya champions

Av två samverkande orsaker, så fick jag anledning att kasta om lite i portföljen under veckan som var. Det är alltid spännande att försöka hitta nya sätt att optimera investerandet på under färden, man är aldrig fullärd!

En anledning bakom justeringarna i Min Portfölj, var den stora förändring som Nordnet nu tog sig för i veckan med portföljbelåningsprogrammet Portföljbelåning Plus. P.g.a. detta så fick jag på min ISK enormt mycket större belåningsutrymme till en lägre räntesats, vilket har tillåtit mig att öka i kärninnehav som Investor, Bure, Axfood, Industrivärden och Castellum.

Däremot så fick jag lov att kasta om en hel del i min Kapitalförsäkring, där jag tidigare hade innehav med låga belåningsvärden som jag nu inte alls kunde tillgodose mig. Därför fick jag lov att hitta en annan väg för att bättre anpassa mig till de nya nivåerna, jag fick leta rätt på lite utländska "Champions".


Jaha, kom det en bild på en bok plötsligt? Yep, ni läste rätt. Jag tar upp just den här boken eftersom jag har en ny intervju på gång med stjärnförvaltarna på Coeli Global, Henrik Milton och Andreas Brock. Den här gången sågs vi på deras kontor i centrala Stockholm och fick då till ett litet mer djuplodande samtal, riktigt givande måste jag säga. Vi pratade då om investeringsfilosofi i stort och en hel del om deras innehav, som är uppdelade i "Champions" (långsiktiga stjärninnehav) och "Special Situations" (kortare sikt med hög uppsida). Det väckte en del tankar!

Så förra helgen valde jag att läsa på lite mer om deras filosofi i Andreas bok "Vägen till vinnande aktier - en toppförvaltares guide till goda investeringar" och fastnade för att jag verkligen ville hitta mig ett par Champions själv för att trygga framtiden på ett bra sätt. Inspirerad med nya tankar, och driven av behovet att diversifiera portföljen med bättre utländska innehav, skred jag till verket.

Jag fastnade för ett exempel som vi pratade om under vår intervju gällande fintech och alla nya aktörer som poppar upp (Klarna, Izettle, Apple Pay etc). Alla har snabbt nått framgång med sina specifika betallösningar men använder i stor utsträckning fortfarande Visas och Mastercards infrastruktur för att göra det. Så just dessa champions kommer troligtvis fortsätta stärka sina positioner i takt med nya innovationer på området som stimulerar fler transaktioner. Så det blev att inleda resan med fler utländska champions med två mellanstora poster i Visa och Mastercard. Det är två innehav med låg direktavkastning men desto starkare historik och goda förutsättningar för att fortsätta växa. Det ska bli kul att se deras fortsatta utveckling nu i portföljen.

Har ni också gjort lite justeringar nu i portföljen innan det nya året? Per dags dato uppgår nu min portfölj till drygt 1,2 miljoner, vilket är väldigt fint. Känner att min finansiella trygghet nått nya nivåer och att det är ett fantastiskt skönt lugn som föds i själen av att ha detta som bas. Önskar alla er där ute samma känsla!

4 kommentarer:

  1. Intressant! För att svara på frågan: Inga justeringar har eller kommer att göras inom de närmaste månaderna. Beroende på hur de ligger till kanske det blir en ombalansering i fondportföljen, men inge förändringar vad gäller aktier planeras.

    Kul att det går bra för dig!

    Jag ber att få tillönska en god jul.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte om det gått "så bra" jämfört med index i år för mig. Satsat så mycket på finans att utdelningarna legat högt men kursutvecklingen kanske inte varit därefter. Därför kul när man får träffa fondförvaltare i "tjänsten" som kan ge en ny inspiration :).

      God jul tillbaka!

      Radera
  2. Hur ser du på värderingen, är de inte väldigt dyra? Visa p/e 34 och mastercard 40.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut dyra, det håller jag med om. Men kvalitet kostar och jag har börjat bli mer benägen att betala för det. Även fast jag timingmässigt kanske hade blivit gladare om jag köpt dem på en lägre nivå så känns det bra att köpa in sig i en "champion" som inte kostar mig någon sömn :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...