söndag 11 oktober 2020

Utdelningsåret 2020

Efter en tokdyster inledning på året med riskaversion och inställda utdelningar vart än ögonen skådade så var det inte många av oss som vågade drömma om ett positivt utdelningsår. Inte för att det blivit vad man drömt om, men det kunde definitivt gått mycket sämre. 



Hittills i år har jag lyckas håva in 23 674 kr i utdelningar. Under pandemiåret 2020, så har jag alltså nästan fått ihop till en genomsnittlig månadslön i utdelningar. Det får man ändå känna sig ödmjukt tacksam inför.


Vad betyder utdelningarna egentligen?

Nu har förvisso inte min arbetssituation påverkats nämnvärt av Corona men den här extra månadslönen skänker ändå en god portion trygghet. Man vet aldrig vad som händer i en kris. Det får mig också att förstå att jag är på rätt väg och att jag fått utväxling på den insats jag lagt ner, både i form av timmar för att utbilda mig om olika bolag men också strävan att bygga upp ett hyggligt kapital i tidig ålder. Det kan låta högtravande, men det gör att jag snart kan börja ticka av en viktig byggsten för min egen framtid. Det är förvisso en 10årsplan vi pratar om här, men jag känner redan nu att fundamentet är solitt. Det här kommer gå bra. 


Vad tror om jag resterande delen av utdelningsåret?

Det poppar upp ett par positiva överraskningar nu med jämna mellanrum. Senast i raden att avisera om nya utdelningar var Skanska och Essity. Särskilt Essity är ett företag jag ägt länge och ämnar att göra på sikt. Ett stabilt case med marknadsledarskap inom de flesta av sina kategorier, kategorier som också bemöter några av de stora problem vi alla står inför (åldrande befolkning, miljöfrågor). Bara med de här två bolagens utdelningar, så kommer jag få in närmare 2 100 kr till i portföljen. Med tanke på att jag har ganska gott om månadsutdelare och Svolder + Investor som (förhoppningsvis) också ska bidra för året, så ser jag det inte som helt otroligt att jag landar på närmare 28 000 kr för året. Det är bra. 


Avstickare från 10årsplanen

Eller är det det? Jag har kontinuerligt legat ett år före plan varje år i stort sett. Nu blev det ett mellanår som jag därför har "råd" med i sammanhanget. Portföljen skuttar snart upp till över 1,6 MSEK och med bra positioner i portföljen, så hyser jag ändå en förhoppning om att klara av 60 000 kr i utdelning 2021. Now we talkin'! 

Jag har bloggen och alla ser som läser att tacka för så mycket. Mängder med inspiration, tips på verktyg och sköna hejarop som gör att det är enkelt att hålla sig på rätt kurs. Tack, tack, tack!

7 kommentarer:

  1. Ja även här har det trillat in bra med pengar. Dock inte enligt plan men det blir inte sämre än förra året i alla fall, det får vi vara glada för. Främst är det bankerna som har varit en besvikelse, de vågar fortfarande inte dela ut någonting.

    Du skriver "Med tanke på att jag har ganska gott om månadsutdelare"... hur menar du här, jag kan bara hitta en månadsutdelare i din portfölj, "Northwest Healthcare"...

    Kör hårt, förhoppningsvis vänder det även för energi och finans nästa år...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Månadsutdelarna är Northwest, Realty Income & Cibus Nordic Real Estate. Får ta och uppdatera portföljen nu i veckan så att den stämmer bättre.

      Mm, bankerna har varit en stor besvikelse den senaste tiden. Jag har avyttrat det mesta av mitt innehav där men har ändå en liten del kvar som jag också hoppas ska löna sig under 2021 när allmänhetens påtryckningar inte är lika stora. Skulle förvåna mig om så inte blev fallet.

      Kör hårt själv, det kommer gå strålande för oss båda :)

      Radera
  2. Ja utdelningsåret 2020 är verkligen något alldeles särskilt dåligt. Vi lanserade en helt ny strategi för våra blogginkomster i vintras. Den bygger på Dogs of dow och därmed utdelningar så det var inte en särskilt bra tajming. :(

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Asch, taskig timing deluxe. Meeeeen, samtidigt så har man ju kunnat köpa in sig från lite trevliga nivåer om man började köpa där i mitten på mars. Det är så jag tänker för mina positioner iaf, det kommer ge god utdelning från 2021 och framåt. Övertygad om det.

      Radera
  3. Jag hade precis tagit ett andra lån på ca 250k innan Corona som jag satt i aktier så det var ju ganska precis så dålig timing man kan ha. Låg även fullinvesterad hela dippen i år sålde på sin höjd av i någon aktie o köpte i annan samma dag.

    Jag har nästan inga aktier med utdelningar men har ändå i år igen lyckats med bra mycket högre totalavkastning än vad mina mål på 15-20% per år är så får tacka och ta emot så länge det fortsätter.
    //Kemok

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är tradig. Jag satt ju själv rejält belånad när Corona slog till, så jag känner din smärta :).

      Grattis till mer än 20% i år, det är tokstarkt!

      Radera
  4. Utdelningsinvestering är verkligen roligt!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...