söndag 22 augusti 2021

Skönheten i diversifiering - bra drag på krypto nu!

Ni har väl hört det gamla uttrycket "Be fearful when others are greedy, and greedy when others are fearful?". Säkert någon gammal visa från Buffet. Ni får gärna bekräfta eller dementera detta. Hur som haver, så är vi där just nu om man ska lita på nedan bild. 



Det är alltså nu vi ska börja kolla efter lägen till bra investeringar mer frekvent än vi normalt gör. Good times om du frågar mig! Dock så tarvar detta att du inte överbelånat dig, har låga fasta kostnader och stabila kassaflöden på din horisont, så att du på kort sikt kan vädra ut stormiga tider på börsen. 

Själv så har jag en ganska stor exponering mot investmentbolag, som alla fallit rejält nu under de senaste två-tre veckorna. Jag gjorde faktiskt så att jag sålde av 30% av Svolder perfekt innan raset för att den fick för stor vikt i portföljen, men i övrigt så har jag hängt med ned på raset i samtliga bolag. Det är i princip omöjligt att tajma in marknaden perfekt, men om jag hittar bra lägen i samband med lön/intäkter från mina side hustles, så blir det att fylla på i några av investmentbolagen. Men givet att vi faktiskt är inne i sjuka premier på investmentbolag, så kommer andra aktier (så som amerikansk tech) att gå före just nu. Särskilt om investmentbolagen i fråga uteslutande har noterade innehav och ändå handlas till sjuka premier. Då kan inte ens alla sedelpressar i världen hålla uppe aktiekursen på sikt. 



Men ja, diversifiering skulle vi prata om. Och idag skulle jag vilja prata krypto igen eftersom jag precis nådde den roliga milstolpen på 10 000 USD. Hela portföljen har gjort drygt 50% på någon månad nu! Riktigt kul att min långsiktighet lönat sig här och håller det inte som helt otroligt att krypto faktiskt kommer bli 2021 års bästa värdepapper, som jag siade om i en artikel nyss. Det är fortfarande en mindre del av min totala portfölj, men on the rise helt klart. Om ni vill kopiera mitt upplägg för kypto, så har jag satt ihop en guide här.



Det blev ett snabbt inlägg på söndagskvällen här för att checka in med er bara. Jag har ju saknat er! Och det känns ju bra att då kunna säga att mina totala investeringar är uppe över 3 miljoner nu. Aktieportföljen står för ca 2,85 miljoner av dessa. Superkul att det rullat på så väl men jag är fullt förberedd på att det kan bli skakigare nu. Därför ska jag agera medvetet framöver. 20-25 000 kr ska in i portföljen varje månad åtminstone så att jag faktiskt efterlever det jag pratade om tidigare - att agera modigt när övriga marknaden känner rädsla. 


Skakiga, men förhoppningsvis, roliga tider väntar oss kära vänner. Hur agerar ni?

2 kommentarer:

  1. Hej.

    Vet inte vem som gjort det indexet men spontant så känner jag inte att det är extrem rädsla på börsen just nu. Jag tycker nästan det är tvärt om. När tidningar skriver om aktieinvesteringar och kreti o pleti uttala sig om hur mycket pengar de gjort senaste 7 månaderna...SMS lånar för att investera.
    Nej, jämför detta med mars-april 2020 när folk sket i byxorna när börsen gick ner 30%! Då var det mer FEAR! Just nu är detlite stökigt på börsen men mer greed än fear men det är ju bara min personliga magkänsla..

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer med Procentpanik.

      Upplever många bolag fortsatt högt värderade - letar vidare. :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...