onsdag 9 december 2020

Nytt projekt på Kameo med 9% avkastning

Äntligen finns det ett nytt projekt ute på hos Kameo som inte är fulltecknat ännu. Det känns kul att fortsätta inspirera för lite fler fastighetsinvesteringar som finns där ute på marknaden och specifikt på plattformen Kameo. De har funnits på den svenska marknaden sedan 2016 nu och erbjuder lån till företag och fastighetsprojekt via s.k. "crowdfunding", vilket är en modell där du som sparare är med och investerar i lånen.

Jag själv gjorde så att jag investerade 500 kr som ett test i december 2018. Nu under sommaren 2020 avslutades så lånet och jag fick full avkastning på mitt projekt, vilket var 11% i årlig ränta. Självklart bär vi alla en risk när vi gör den här typen av investeringar, men jag kan glatt sammanfatta att investeringen gav mig nästan 17% över 18 månader (11% årlig ränta). Det är inte alla som kan skryta med den nivån på avkastning. 



Bilden ovan är en bild från det nya projektet som Kameo nu lanserat i centrala Nyköping. Projektet ger 9% i årlig ränta och löper i 15 månaders tid. Du kan läsa mer om projektet här.

Eftersom de flesta av lånen är fullgaranterade och man har faktiskt möjlighet att investera endast 500 kr i dem, så kan man ta lite risk och komma igång med den här typen av investeringar utan att vara för rädd för att förlora för mycket pengar. Det tycker jag är en av Kameos stora styrkor faktiskt. 

Vill du starta ett konto hos Kameo? 

Använd den här länken så får bloggen en liten ersättning också för besväret. Man startar ett medlemskonto och ett s.k. klientkonto i steg 2 för att registreringen ska bli "komplett". Det kostar inget att skapa ett konto och sedan kan man investera i projektet i Nyköping eller helt enkelt ligga och bevaka när nya projekt kommer in på plattformen.

Lycka till!

4 kommentarer:

  1. Hur fungerar det med skatten? SKatt av kapitalinkomst på 30% automatisk eller manuellt hur sker det i så fall? Eller inget sagt inget gjort :D skämt osido?

    Mvh Anonym-m

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Hej Anonym-m, tack för din fråga!

      Jag saxar in lite info från Kameos hemsida på det här ämnet: "Den inkomst du får i form av ränta på lånen beskattas som allmän ränteinkomst och detta ska tas upp i din deklaration. Skattesatsen är 30 procent. Det som är smidigt för dig som investerare är att Kameo lämnar in dina kontrolluppgifter till Skatteverket och dina ränteintäkter kommer att vara förifyllda i din deklaration. Så smidigt är det!"

      Jag vill minnas att allting var förifyllt för min del på förra årets deklaration och att det därför inte var något bekymmer.

      Radera
  2. Kul att du också skriver om andra investeringar även börsen.
    Själv fokuserar jag på utdelningar + andra investeringar.
    Ha det bra och forsatt lycka till.
    /Per
    https://pengarprogram.blogspot.com/?m=1

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...